2012.12.07. 09:16
Eddig bírta az álmai nélkül – Fa Nándor visszatér!
Fa Nándor pénteken a fővárosban jelentette be, hogy 15 év után visszatér a versenyzéshez és részt vesz az IMOCA óceáni szólóvitorlázó világbajnoki szériában. A hajó már készül.
„Itt az idő, 15 év után végre megtehetem ezt a bejelentést”, mondta Fa Nándor pénteken délelőtt újságírók, munkatársak és barátok előtt. „Évek óta érlelődik ez bennem, talán már attól kezdve, hogy 1997-ben visszavonultam a versenyzéstől. Lassan, de biztosan felépült az igény és a környezetemben is kialakultak a feltételek. Uralkodó lett a gondolat, hogy igenis van még lehetőségem, először a lelkemben hittem el, van még visszatérés. Éreztem, hogy a mondatot be kell még fejeznem...”
Hihetetlen volt, amit ezután mondott még azok számára is, akik tudósítóként végigcsinálták vele az elmúlt 25 évet, végigélték azt a nagyszerű és megismételhetetlen legendát, amely a Szent Jupát indulásával kezdődött és ezt oly sokan éreztük sosem ért véget.
Fotók: Spirit of Hungary
Nos, távirati stílusban a következő a helyzet: Fa Nándor a közelmúltban úgy döntött, ismét hajóra száll és végigcsinálja az IMOCA World Championship elnevezésű óceáni szólóvitorlázó világbajnoki szériát. Ez egy 2013-tól 2017-ig tartó rendkívüli versenysorozat. Egy ilyen kihívást ma már csak világszínvonalú hajóval érdemes elkezdeni, lehet végigküzdeni élve és a tisztes eredmény reményében.
Fa Nándor Déry Attilával szép csendben megtervezte a hatvan lábas hajót, és elkezdődött az építés. A test jelenleg egy másik hajóépítő zseni, a Fehérváron felnőtt egykori vitorlázó, Paulovits Dénes (illetve a hajós körökben immár világhírű Pauger Carbon Kft.) csarnokában egyelőre a nyilvánosság elől gondosan elrejtve készül. Nándor úgy számol, rövidesen Kápolnásnyékről átkerülhet a hajó saját Fehérvári csarnokába, majd februárban elkészülhetnek a munkával. Június elején teszik vízre a hagyományos helyszínen, az adriai Koperben, ahol megkezdődnek a tesztvitorlázások.
Fa Nándor arról is szólt, hogy az IMOCA szigorú biztonsági szabályai miatt milyen feltételeknek kell teljesülniük. A tesztek során az ellenőrök előtt egy daru feldönti a hajót, s neki egyedül kell azt a talpára állítania. Ez csak a mozgatható tőkesúly segítségével lehetséges egyáltalán. A hajó olyan speciális anyagokból készül, hogy ha a test minden porcikáját elborítja a víz, mégis a felszínen kell maradnia ez is biztonsági követelmény. Az Adriáról aztán áthajózik az Atlanti-óceánra, s felkészül az első versenyre, a Transat Jacques Vabre nevű kihívásra.
Közben folyamatosan alakul a támogatói kör, képviselői közül többen már a pénteki tájékoztatón bemutatkoztak.
De nézzük, milyen kihívások várnak a 60 esztendős fehérvári díszpolgárra, a Fa Hajó Kft. tulajdonosára, aki háromszor kerülte meg a Földet, kétszer egyedül és versenyben. Jövő októberben rajtol el tehát a Transat: a világ legjobb vitorlázóinak mezőnye versenyben átszeli az Atlanti-óceánt (ezt Nándor eddig már ötször megtette). A Barcelona World Race 2014 decemberében kétszemélyes megállás nélküli Föld-kerülő száguldás lesz, majd 2015-ben két újabb Transat következik, aztán a legfőbb verseny, Fa Nándor számára mindennek az értelme, lényege és varázsa: 2016-17-ben Les Sables d' Olonne-ból indul a Vendée Globe, az egyszemélyes, megállás a külső segítség nélkül Föld-kerülő verseny.
Az lehet a Spirit of Hungary projekt zárása.
Mi lesz a hajó neve? Ez még nem derült ki, nyilván a támogatóktól is függ. A világ legnagyszerűbb szkipperét azonban Fa Nándornak hívják.
Akik már nem lehetnek együtt vele
„Az jutott eszembe, hogy sajnos már nem lehet teljes a csapat”, lép hozzám Fa Nándor a tájékoztató előtt. Igen, tudom, mire gondol. A versenyekre utazó székesfehérvári újságíró-fotós-operatőr csapatból ketten már igazoltan vannak távol, Sipos Józsefnek és Őri Tóth Istvánnak már csak a lelke szurkol Nándorért. Ők barátai maradnak örökre, s bizonyára segítik majd, ha egyedül lesz kint, a vízen.