2013.01.31. 11:57
A szép autófényezés titka
Székesfehérvár - Minden tulajdonos hibátlan állapotú autót szeretne, olykor-olykor azonban még a legjobban óvott kocsik karosszériája is javításra szorul. Gondoljunk például a kavicsfelverődésekre!
Nem törvényszerű az, hogy balesetet szenvedünk gépkocsinkkal, s amiatt válik szükségessé annak javítása, elemeinek újrafényezése. A mindennapi használat során autónk éppúgy kopik, mint a cipőnk sarka, s olykor az úton szerzett szépséghibák korrigálására is szükség lehet. Ilyen tipikus hiba például a kavicsfelverődés az első lökhárítókon és a motorháztetőkön. Autónkat bármennyire is óvjuk, mindig halad majd előttünk egy másik kocsi, esetleg teherautó.
Fotók: Lovász Lilla
Ezek a hibák eleinte ugyan nem szembetűnők, egy-egy apró foltban fedezni csak fel a festék lepattanását, hosszabb távon azonban "szeplőssé" válhat kocsink eleje. Ráadásul a téli időjárást az ilyen megkezdett karosszéria jobban megsínyli. A szakemberek szerint azonban csupán egy-két napig kell letenni autónkat, s máris újszerűvé varázsolják. Borsos Zoltán autófényező korszerű festőkamrában dolgozik. Egy fényező és szárító fülkében készülő autó akár gyári állapotúvá is varázsolható, a festék nem folyik meg a száradás alatt, s a szálló porszemcséktől sem kell tartani. Persze ennek az is feltétele, hogy a szakemberek betartsák mind a munkafolyamatok sorrendjét, mind pedig a kamra használatának szabályait, s például overállban, maszkban végezzék a munkát.
A festőkamrákban nem csak a munka minősége lehet jobb a korábbiaknál, de a gépek is energiatakarékosabbak, s környezetbarátabb a technológia. A mai kamrákban túlnyomásos, többfázisú levegőkeringtető rendszer működik, melybe pormentes levegő érkezik. A kamrák hőmérséklete is változik a munkafolyamat során, az előkészített autó lemosva kerül a 20-25 fokos hőkamrába. Ott ragasztják ki a szükséges elemeket, miközben az autó felveszi a kamra hőmérsékletét. A már megtisztított autóra manapság szórópisztollyal viszik fel a festéket, akár két-három rétegben is színtől függően.
A jól takaró színeket, mint például a fehéret, kétszer is elég átfújni, a magas szárazanyag-tartalmú festékkel 1 szórásmenet is elegendő lehet. Minden réteg között pár perc szünetet kell tartani. A komplett festési folyamat 2-3 órába telik, ezért a festéket általában literenként edzik. Ha kész a fújás, negyed órát kell várni, majd a kamrát 60 fokra fűtik, és indul a szárítás. 30-40 perc múlva az autó porszáraz, és visszahűlés után szerelhető - tudtuk meg. Arra is rávilágítottak, hogy egy ügyes autófényező egy elemet is képes úgy fényezni, hogy az ne üssön el a többi elem színétől. Persze gyakorta azt javasolják, hogy egy ajtó, vagy lökhárító festését követően políroztassuk át a kocsi egészét, hogy annak színe felfrissüljön.