2013.05.17. 07:59
"Benzinfalók” - A V8-as motor hangja mindenkit lenyűgözött
Székesfehérvár – Szlovákiában van egy kis csapat, tagjai imádják az amerikai „benzinfalókat”. Néhány különleges darabot pedig a napokban elhoztak Székesfehérvárra is.
A Pozsonyból indult „Amerikai Rally” második túra részt vevői a megyeszékhelyről a Balaton felé vették az irányt, ám előtte a lelkes fehérvári közönségnek is megmutatták, miért szeretik az amerikai modelleket. A fiatalabbak a Ford Mustangokat, Corvetteket nézegették, s jöttek lázba felüvöltő hangjuk hallatán. De sokak csodálták a Cadillac-et is, ami fecskefarkával kápráztatta el a közönséget. Nem rózsaszín modell tűnt fel, hanem egy elegáns fekete a legendás amerikai autók sorában.
Az 1950-es évektől napjainkig tartó időszak legjellegzetesebb autóinak sorát vonultatta fel a szlovákiai csapat 30 résztvevője. S ez csak egy rövid előzetese volt annak a programnak és látványnak, mely augusztus 8-11-e között a komáromi Monostori erődben lesz. Idén 12. alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Amerikai Autó Fesztivált, melyre közel 1300 autót várnak. A hazai és szlovákiai amerikai gépek szerelmesei mellett érkeznek rajongók, kocsik Ausztriából, Belgiumból, Csehországból, Hollandiából, Lengyelországból, Németországból és Svájcból.
A Ford Mustang és Cadillac is igazi kultusz autó, tudják ezt az amerikai gépek kedvelői is (Fotó: Nagy Norbert)
Az amerikai autók kedvelőinek tábora nő, a testes, „benzinfaló szörnyetegek” sok embert hódítanak meg. Mint a fehérvári Bognár Renátót, akit egy 57-es Cadillac vett le a lábáról. A fehérváriaknak nem kellett időgépbe pattanniuk, hogy egy-egy csodás járgányt láthassanak. Az Amerika nemzeti ikonjává lett Cadillac sokakat lenyűgözött. A Cadillac DeVille történelme az 1949-es évvel vette kezdetét. Az első szériát 1949 és 1953 között gyártották 5,4 és 6,0 literes V8-as erőforrásokkal szerelve. A második változatot 1954-től 1956-ig gyártották, az autó hossza változatlan maradt, csak a nagyobb lökettérfogatú motorral szerelték a kocsit.
Az 1957 és 1958 között gyártott harmadik generációban megjelent a napjainkban is ismerős dupla fényszóró, az irreálisan hosszú fecskefarok. Ám a legismertebb külsővel rendelkező, negyedik generációs modellek kétségkívül az 1959 és 1964 közötti időszakból kerültek ki. Ezen modellek évente különböző hosszúsággal jelentek meg, mozgatásáról 6,4 vagy 6,88 literes V8-as erőforrások gondoskodtak. A 65-68-ig gyártott modellek egymás fölé elhelyezett fényszórókat, szögletesebb formákat kaptak. A DeVille nagysága a hatodik, a hetedik szériás modellekben teljesedett ki. A nyolcadik generációban megjelent az első dízelmotor, az 1986-tól 1988- ig gyártott tizedik generációs modellek csak 5 méter alatti hosszúságú karosszériát tudhattak magukénak.
A Ford Mustang egy Ford Motor Company által készített személyautó, a Ford Falcon compact alapjaira épített, de erősebb izomautó, eredeti nevén pony car. Az első példány Dearbornban 1964-ben gurult le a futószalagról. Sikere töretlen, ahogy a Corvetteké is.