2015.06.25. 18:24
Drágább a leves, mint a hús - Mi lett a környezetkímélő buszokkal?
Székesfehérvár - A sokak által fagyiskocsinak nevezett, környezetkímélő LPG gázzal üzemelő buszokat egy ideje már nem láttuk Székesfehérvár útjain.
A napokban a KNYKK Zrt. Börgöndi úti telephelyén akadt meg a szemünk rajtuk újra, megkérdeztük, miért nincsenek használatban?
A Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. válasza szerint ezek a buszok jelenleg működésképtelenek, szükség lenne a felújításukra. Nem adják el ezeket az eszközöket, amíg nem dől el, mi a járműpark fejlesztésében az irány, addig parkolópályán maradnak.
Pruzsina Alice a Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. kommunikációs és marketing főmunkatársa kérdésünkre elmondta, a gázüzemű autóbuszok sajátossága, hogy tizenöt esztendősen lejár a gázzal való üzemeltetésükhöz szükséges hatósági, úgynevezett gázüzemi engedélyük.
- Működtetésük környezetbarát ugyan, de költségesebb, mint a gázolajjal üzemelő társaiké - tette hozzá.
A korábban az Alba Volán Zrt. által használtan beszerzett autóbuszok hatósági engedélye lejárt, az értékükhöz képest aránytalanul nagy ráfordítást igényelne az a beruházás, amellyel újra üzembe helyezhetőkké válnának. (Ez lapunk információi szerint akár több millió forint is lehetne buszonként.) A járművek jelenleg a székesfehérvári telepen parkolnak.
Nagy ráfordítást igényelne az a beruházás, amellyel újra üzembe helyezhetőkké válnának. Fotó: Koppán Viktor
A szóvivő azt is hozzátette, hogy a január 1-jétől régiós közlekedési központként működő közlekedési társaság tavaly 6-6 használt Mercedes Citaro-t vásárolt Tatabánya és Székesfehérvár helyi közlekedése számára. A fejlesztések az idén is folytatódnak.
- Ezekben a hetekben írja ki a KNYKK azt a nyílt közbeszerzési eljárást, melynek eredményeként 14 darab használt autóbusz állhat a fehérvári utazóközönség szolgálatába. A pályázatban szabott feltételek közül az egyik, hogy minden autóbusznak alacsony padlósnak kell lennie és az átlagéletkoruk nem haladhatja meg a nyolc esztendőt. Mivel az idei évre tervezett fejlesztés után a legrégebbi, elsősorban Ikarus 280-as és B10-es Volvokat cseréli le a társaság, tovább javul az alacsony padlós - a kerekes székkel, babakocsival közlekedők, illetve az idősebb utasok fel- és leszállását könnyítő kivitelű járművek aránya a városban - fogalmazott a társaság képviselője.
Valóságos eufória övezte pár éve azoknak a használt buszoknak a beszerzését, amelyekbe minap teljesen véletlenül botlottak kollégáink. Azt is fejlesztésnek hívták. Település és cégvezetők utaztak protokoll-menetrend szerint e járműveken, most meg ott állnak rendszám nélkül, lebontva. Ismét használt buszok beszerzéséről szól a fáma ezt itt, ahol egykor ezrével készültek járművek, elég nehéz lesz fejlesztésnek eladni. Érdemes lenne egyszer újjal próbálkozni hátha olcsóbb!