2016.05.26. 11:07
Böhömnagy motor, tolóvas és VHS-rögzítő: íme az amerikai rendőrautó-ritkaság
Csákberény – Kuharik Tamás nagyjából másfél hete boldog tulajdonosa hazánk egyetlen olyan Chevrolet Caprice 9C1-esének, amelyet kifejezetten rendőrségi célokra gyártottak a hétköznapinál sokkal erősebb motorral, váltóval, masszívabb futóművel, de direkt puritán felszereltséggel. Mert az autós üldözésnél bizony a súly is számít!
– Eddig nyolc amerikai kocsim volt, megszoktam már hogy feltűnő vagyok a forgalomban, de sem az Impala, sem a Buick után nem fordultak meg ennyien. Az egyik amerikaiautós találkozón tűnt fel, hogy az összes csaj az egyik rendőrautó köré tömörül. Na, ha csak ennyi kell, akkor szerezzünk be egyet! – mondja poénkodva Tamás, a valóság azonban az, hogy nem kevés idő telt el, mire sikerült ezt a példányt megszereznie.
A szóban forgó autó egyébként éppen most ünnepli születésének harmincadik évfordulóját és habár ízig-vérig amerikai, valójában a budapesti amerikai nagykövetségen szolgált egészen 1992-ig. Aztán Antal Péter (a kocsi korábbi tulajdonosa) vette kezelésbe, neki köszönhető, hogy igazi rendőrautóvá lényegült át. Hogy mit jelent ez? Például azt, hogy a lökhárítón most már eredeti push bumper, azaz tolóvas, az utastérben pedig központi számítógép is van. Az előbbi arra szolgál, hogy miután a rendőrök sok-sok gyakorlással elsajátítják a technikáját, képesek lesznek az üldözött autó hátulját úgy meglökni, hogy az kipördüljön az útról és mozgásképtelenné váljon. Ez a „PIT" manőver (Pursuit Immobilization Technique). Ebben segít nekik ez a szerkezet.
A mobil számítógép, a nyolcvanas évek laptopja is elképesztő darab. Még mindig működik, s arra szolgált, hogy a rendőr azonnal le tudja kérdezni a központi adatbázisból a kocsi rendszáma alapján, hogy körözik-e.
– Ezt egymást közt csak négyhullás csomagtartónak szoktuk hívni – somolyog Tamás, amikor kinyitja a kocsi böhömnagy hátulját. Hát, meg kell hagyni, tényleg óriási. Ám ebből a nagy térből is komoly helyet foglal el az Eyewitness rendszer VHS-alapú videórögzítője. Bizony, az amerikai rendőrök már a nyolcvanas évek végétől rögzítették az intézkedéseket: a kocsi szélvédőjén lévő kamera mindent felvett, az adatokat pedig ez a rozsdamentes doboz tárolta.
– Rendőrők még nem állították meg? – kérdezem, mire kiderül, az ismeretség másfél hete alatt egyszer már „ellenőrzés alá vonták" a magyar rendőrök az amerikai kollégát. Valójában azért állították meg Tamást, mert nagyon kíváncsiak voltak az autóra, s meg kell mondani, nagyon tetszett nekik. A tulajdonos egyébként barkójával, pofaszakállával tényleg úgy néz ki, mint egy amerikai kisváros rendőre, nem véletlen, hogy már most hívják őt filmforgatásokra, renedzvényekre. Ez a kocsi egyébként már rutinos szereplő, több videoklipben, így például a Tankcsapda „California über alles" című klipjében is láthatjuk.
A Police felirat miatt nem szóltak még a rendőrök? – folytatom a kérdezősdit. Tamás alaposan utánajárt ennek a kérdéskörnek: Magyaroroszágon a Rendőrség felirat a hivatalos, a Police-ra nincs szabályzás, így okkal és joggal remélheti, hogy ebből továbbra sem lesz gond.
– Nincs másik autóm, ezt használom, ha valahová el kell jutnom. Ne kérdezd mennyit fogyaszt, mert 20 liternél többet nem vallok be – nevet az amerikai rendőr, aztán beül a kocsiba és felbőg a motor. Gyönyörű a hangja, ebbe a kocsiba tényleg nem kell rádió!
Mi az a 9C1?
A 70-es 80-as évekre a Chevrolet már profi módon gyártott speciális járműveket az állami szférának. Ezeket a kocsikat nem lehetett megvenni autószalonokban, nem lehetett megtalálni őket pultra kiterített prospektusokban. Pontosabban létezett egy nem nyilvános prospektus, de ezt a GM közvetlenül a célcsoportoknak küldte ki: FBI, CIA, katonaság, tűzoltóság, rendőrség. Amint a megfelelő darabszámú igény összegyűlt, a Chevrolet leállította a gyártósorait és pár hét alatt legyártotta a megfelelő mennyiségű 9C1-es modellt, színre fújva, előkészítve. Az extrák mellőzése érthető, ezeknek az autóknak elég plusz súlyt kellett így is cipelniük hátralévő életükben (fényhíd, tolóvas, térelválasztó, mobil computer) és ugye minden plusz uncia a teljesítmény rovására megy.