2017.07.17. 19:05
Megrázó sárkányrepülő tragédia - minden évben van egy hasonló baleset
Sok még a tisztázatlan kérdés a vasárnapi motoros sárkányrepülő baleset kapcsán, amelyben egy 17 éves fiatal lány, valamint egy tapasztalt pilóta lelte halálát. A fehérvári szakma azonban most duplán gyászol: a napokban vesztette életét egy fehérvári származású pilótanő is vitorlázórepülőjével.
A vasárnap esti tragédia részleteiről még keveset tudni, a hatósági vizsgálatok hónapokig folyhatnak, ám információink szerint egy 17 éves lány, valamint egy tapasztalt pilóta vesztette életét a tragédiában. A férfi az Albatrosz Repülő Egyesület tagja volt, a lány pedig egy fehérvári gimnázium tanulója. A fiatal lányról iskolájánál, a pilótáról pedig a repülőtéren emlékeztek meg ismerőseik a tragédiát követően. Kerestük az esettel kapcsolatosan Szilády Dezsőt, az Albatrosz Repülő Egyesület elnökét, de nem sikerült utolérnünk. A baleset híre azonban információink szerint megrázta a szakmát, ahogy egy pénteki eset is, amelyben egy szintén fehérvári származású hölgy, Viktória lelte halálát vitorlázórepülő balesetben. A Svájcban élő tapasztalt, nemzetközi versenyeken is jártas repülőpilóta gyakorlórepülésre indult csütörtökön Szatymazról, majd másnap reggel onnan alig 60 kilométerre bukkantak rá a repülőgép roncsaira és a pilótára Pirtón.
A börgöndi esetet a Székesfehérvári Rendőrkapitányság vizsgálja, amely légi közlekedés veszélyeztetése bűncselekmény gyanúja miatt indított büntetőeljárást az ügyben. A szántóföldre zuhant repülőről egyébként azt lehet tudni, hogy egy kétszemélyes repülőalkalmatosság, amelynek biztonságos vezetését akár 10 óra alatt el lehet sajátítani. A vizsga letétele után szakszolgálati engedély szerezhető. Orvosi alkalmasság és 16. betöltött életév szükségeltetik hozzá. Információink szerint egyébként a légügyi hatóság épp ezt a 10 órát akarja felemelni 45 órára.
Fotó: police.hu
Szinte minden esztendőben beszámolhat a sajtó sárkányrepülő balesetről Magyarországon: tavaly majd' épp egy éve Zalaegerszegen történt egy, a fehérvárihoz hasonló eset, melyben szintén ketten vesztették életüket. Tavaly előtt Parasznya légterében ütközött elektromos távvezetéknek a motoros sárkány, a balesetet azonban súlyos és könnyebb sérüléssel úszta meg a két utas. 2014-ben a Tolna megyei Attalánál zuhant le sárkányrepülő, ahol a pilóta súlyos sérüléseket szenvedett. Ugyanebben az évben Matkó és Jakabszállás között vesztette életét egy személy hasonló balesetben. Balatonkeresztúron 2012-ben szenvedett súlyos sérüléseket egy sárkányrepülő pilóta, 2011-ben pedig dupla halálos áldozatot követelt egy motoros sárkányrepülő baleset: Siófok-Kiliti és Ságvár között csapódott a kukoricatáblába két emberrel a fedélzetén a repülő. Ugyanebben az évben a Hármashatár-hegynek csapódott egy sárkány - a balesetek sorát folytathatnánk, ennél már csak a vitorlázórepülők balesetei sűrűbbek.
A témában megkérdeztünk egy független pilótát, Bognár Istvánt is, aki 30 éves tapasztalattal a háta mögött úgy véli: a sárkányrepülő abszolút biztonságos repülő eszköz.
- Amennyiben úgy repülnek vele, ahogy az le van írva. Ha úgymond "műrepülni" akarnak vele vagy nem az időjárási viszonyoknak megfelelőek a körülmények, akkor történhetnek súlyos balesetek - árulta el kérdésünkre a szakember, aki természetesen a vasárnapi baleset kapcsán nem bocsátkozna találgatásokba. A pilóta elmondta azt is: a motoros sárkányrepülő műszaki állapotára szigorú szabályok vonatkoznak: a 10 órás tanfolyam, valamint az azt követő vizsgát követően a pilóta arra kap csak jogosítványt, hogy egyedül, a saját repülését megszervezve gyakorolhassa a repülést. Utast nem vihet magával - hangsúlyozta a szakember, ahogy azt is, hogy egy motoros sárkányrepülőnek minden esztendőben műszaki vizsgát kell tennie, nagyon szigorú és precíz szabályok mentén. A motoros sárkányrepülőnek egyébként, ahogy más légi járműnek sem kell engedélyt kérnie felszállás előtt 1200 méter alatt - ugyanis nem szükséges -, viszont ha lead repülési tervet a repülés tájékoztatónak, akkor jogosult tájékoztatásra, illetve, ha eltűnik, kutató-mentő csapat is indul utána. - A rendszerváltás előtti időkben minden évben szervezett egy-egy kiértékelő értekezletet a szakmának a Magyar Honvédelmi Szövetség, ahol a balesetek okaiból is sokat tanulhattak a pilóták, ám ma már nincs ilyen - tette hozzá a szakember. Persze a tragédiákról szakmán belül így is sokat tudnak, de nem hivatalos forrásokból.
Dunaújváros mellett is működik egy sportrepülőtér, Baracs és Kisapostag határában, ahol három éve lezuhant egy ultrakönnyű kisrepülőgép, akkor is két ember szenvedett halálos sérüléseket a balesetben. Loskai László, a baracs-kisapostagi repülőtér korábbi parancsnoka, maga is sportrepülő, aki vitorlázó és kismotoros gépek mellett repült már motoros sárkányrepülőkkel is, lapunk kérdésére azt válaszolta: egyelőre nem lehet tudni, mi okozhatta a balesetet.
- Minden eset egyedi - mondta a repülő. - Általánosságban, a konkrétumok ismerete nélkül csak annyit mondhatunk, hogy az emberi tényező többnyire mindig fontos szerepet játszik a légibalesetek bekövezésében. Emberek vagyunk, hibázhatunk, hibázunk is, csakhogy a repülés nem bocsátja meg a hibákat. A hiba mértékéig mindig bekövetkezik egy repülőesemény, és ezekben az esetekben az ember mindig sokkal súlyosabb sérüléseket szenved, mint hasonló mértékű hibánál egy autóbalesetben szenvedne. Elvégre nem madarak vagyunk: a levegő nem a mi közegünk!
- Huszonegynéhány éves tapasztalattal csak azt mondhatom, hogy a repülés rendkívüli tiszteletet követel! Aki nem tiszteli eléggé a levegőt, rendszerint rosszul jár.
- Néha műszaki problémák okozzák a tragédiát: ezeket azonban viszonylag könnyű kiküszöbölni: szakértelem és precizitás kell hozzá. Gyakoribb az emberi hiba...