2012.07.11. 07:05
Az amerikai "tetkó" - Nem remekmű, de jó a Fincher-remake
Székesfehévár - Aki akarja, akár otthon is összehasonlíthatja a A tetovált lány kétféle változatát. Mindegyikben talál valamit, amitől a másik jobb lenne. Össze kellett volna gyúrni őket.
A "svéd" és az "amerikai" verzió között persze van két év, és az utóbbi fiatalabb. (Azért az idézőjel, mert mindkettő koprodukcióban készült.) Természetesen mindkettő Stieg Larsson világszerte nagy sikert aratott Millenium-krimijéből készült. Az európai, 2009-es adaptációt a dán Niels Arden Oplev rendezte, eredetileg televíziós sorozatként. Három mozifilmet vágtak össze belőle, egyre gyengülő színvonalon. Az első volt a legjobb. Aztán mindenki meglepetten kapta fel a fejét, hogy Amerikában remake-et csinálnak A tetovált lányból. Ez a legtöbb esetben rossz hír és szomorú következményekkel jár, ezúttal azonban az a David Fincher vállalta a rendezést, aki Hollywood egyik legeredetibb, legfantáziadúsabb alkotója.
Egy nyolcperces előzetessel izgatták a kedélyeket, aztán a mozikba került a film. Sokan pedig prüszkölni és értetlenkedni kezdtek. A legtöbben azt emlegették, hogy nincs különösebb baj ugyan a filmmel, de teljesen értelmetlen és felesleges volt elkészíteni, mert semmit nem tesz hozzá a svédhez, a főcímet kivéve nincs benne semmi eredetiség.
Tény, hogy Fincher nem erőltette meg magát, csupán biztos kézzel, elegánsan levezényelte a regény cselekményéhez nagyrészt hű adaptációt. Hangsúlyozom, nem a svéd forgatókönyvet vette alapul, hanem a könyvet, amelyből Steven Zaillan írt - szerintem jól sikerült -forgatókönyvet. Ha pedig valaki azt kérdezi, hogy mi értelme van újra megcsinálni ugyanazt, akkor merész párhuzammal azt is megkérdezhetné, hogy mi értelme van egyazon szezonban vagy egymást követő évadokban műsorra tűzni a színházakban ugyanazt a darabot.
Tény, hogy a filmből komor tónusa, erőszakos jelenetei ellenére hiányzik az a fincheri mögöttes, ami még a zsánertémáknak is oly különös, baljós jelentést adott. Mondhatnánk persze, hogy önmagában a történet annyira komor, hideglelős, hogy nem kellene azt még megfejelni. Az is igaz, hogy Fincher munkája szépen fényképezett, kitűnően megcsinált termék, szórakoztató, ritmusos, s csak a bő két és fél óra végét érezzük túlmagyarázottnak. Jól áll rajta az amerikai tetkó, és többekkel ellentétben épp a megcsinálás mikéntjében, profizmusában érzem jobbnak, mint a gyakran széteső, nehezen követhető európait.
Ráadásul nekem a két főszereplővel, Rooney Mara-val (Lisbeth Salander) és Daniel Craiggel (Michael Blomkvist) sincs semmi bajom.
Ami hiányzik, az az európai érdesség, a tájak, kiglancolt házak mögött megbújó jeges, fenyegető indulat. Ki tudja? Talán a következő részbe abból is belecsempészik David Fincher valamit.