Kultúra

2017.01.28. 20:10

Belső, lelki utazás - Hamlet nem babrálhat a mobilján!

Csend-labor? - kaptam fel a fejem pár héttel ezelőtt egy meghívó olvastán. Az meg mi? De jó neve van! Megfogalmazódik benne az egyén egyfajta belső önvizsgálata és annak igénye is. De mit csinál az ember egy ilyen laborban? És hova vezethet egy ilyen belső, lelki utazás?

Kocsis Noémi

Az első Csend-labor work-shopon múlt hét szombatján vehettek részt az érdeklődők. És kiderült: a Csend-labor kezdeményezés mögött egy fiatal székesfehérvári színész áll.

- Többféle színházi műfajban játszottam, többféle formával próbálkoztam az elmúlt években - mondja Barbély Gábor az előzményekről. - Részt vettem klasszikus, fizikai/mozgásszínházi, felolvasó és bábszínházi produkciókban is. (És a film sem maradt ki, az egyik katonafőhőst alakítja Burján Zsigmond operatőr-rendező Csak még egyszer, előre! című, az I. világháború helyi vonatkozásait is felvillantó, a Barátság moziban nagy sikerrel játszott játékfilmjében - a szerk.) De mindig, mindegyiknél azt éreztem, nem tudok egészen közel kerülni a dolgok leglényegéhez, a teljes megértéshez a formákon keresztül. Én pedig arra vágytam, hogy a színházi munkát mélyíthessem el a lehető legnagyobb mértékben.

A Vak Béla király című, a Szabad Színház által játszott darabban címszereplő (Balogh Mihállyal) Fotó: Szabad Színház

Gábor már jó néhány éve foglalkozik filozófiával. Ezen belül és a személyiségfejlesztésen át kezdte vizsgálni, milyen mélyebb szintjei lehetnek még a színpadi jelenlétnek. A múlt század nagy színházi reformereinek (például Peter Brook) gondolatai is megerősítették abban: ez a belső útkeresés a helyes irány a színpadon is. Annak megvalósítása, hogy a magánember és a színész tulajdonképpen nem válik el egymástól - csak, ahogy az életben, a színpadon is más szabályrendszer mentén működik. Tehát a Gábor által létrehozott workshop egy filozófiai alapokon nyugvó színházi munka a résztvevők számára. Ha színészként vesz részt rajta az ember, ennek mélyebb rétegeit bonthatja ki, élheti meg az ember. Ha pedig civilként , megadja a lehetőséget, hogy ránézhessen valaki felülről az életére és segít fókuszálni az igazán fontos dolgokra, magyarázza Gábor.

Gábor sokoldalúságát bizonyítja, hogy filmben is játszott, itt a Csak még egyszer, előre! című, részben Székesfehérváron forgatott filmben - partnere Szigeti Anna Fotó: Szabad Színház

- Hogy egy példát mondjak, ha Hamlet az apja szellemét várja éppen, egyszerűen nem babrálhat közben a mobiltelefonján, ugye?

A workshopon dolgoznak színházi maszkokkal, s vannak személyiségtisztító ritmusjátékok is. A spontán történetmesélést különböző tárgyakon keresztül élhetik meg a résztvevők. Hallgatnak komolyzenét is, s elemzik, miért ezt a formát választhatta a komponista, mit és hogyan akart vele kifejezni. Gábor úgy állította össze a gyakorlatokat, hogy a szabad asszociáció domináljon, a megnyilatkozás pedig nem kötelező.

Barbély Gábor: – A célom  mindig is a színpadi munka  mélyítése volt, ehhez kerestem  megfelelő formákat Fotó: Szabad Színház

Hogyan lett az egészből Csend-labor? A belső utazásban az addig háttérbe szorult dolgok válnak világossá. Mit hallunk meg a csendben? És a filozófia és a színház segítségével majd érkezik válasz is erre az izgalmas kérdésre.

 




Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!