2017.01.02. 22:29
Nádor: kármentesítés és természetmegújítás
Szabadbattyán – Befejeződtek decemberben a Nádor megtisztított medrének rendezési munkálatai a sárszentmihályi duzzasztó és a szabadbattyáni vasúti híd közötti szakaszon – számolt be az ünnepek előtt a képviselő-testületnek a konzorcium.
Kontinensünkön évszázadok alatt az emberi tevékenység, az ipar, a mezőgazdaság és a városiasodás mérhetetlen károkat okozott a felszíni és a felszín alatti vizekben, talajféleségekben. Az emberi tevékenységek okozta romlás a vizek élővilágában a legriasztóbb – fejtette ki lapunknak Stefán István, a Sárvíz-Nádor Konzorcium társadalmi kapcsolatokért felelős munkatársa.
Ma Magyarországon is az egyik legfontosabb környezetvédelmi kérdéskör a vízkészleteink minőségének védelme. Természetes vizeink romlását tapasztalhatjuk a technikai fejlettség mind magasabb szintjének elérése mellett. Ahhoz, hogy meg tudjuk őrizni a vizet, mint életteret, gondoskodnunk kell állapotának megfelelő szinten tartásáról, minőségének javításáról.
A Séd-Nádor csatorna vízminőségének javítása – Királyszentistván és Sióagárd között – egy újabb lépés a hazánkban megvalósuló, az élethez nélkülözhetetlen vizeink, és az azt környező élőhelyek tisztaságának megőrzését célzó tevékenységnek. A vízfolyás Sárszentmihályig már kármentesített.
A jelenlegi kármentesítési projekt várhatóan 2019-ben zárul, amelynek keretében a Sárszentmihály és Cece közötti szakasz medrében lévő szennyezett üledék eltávolítása, valamint a meder természet közeli rendezése valósul meg – folytatta Stefán István. A rekultivációs program az állam által biztosított környezetvédelmi támogatás eredményeként valósulhat meg.
Amint megtudtuk: befejeződtek a Séd-Nádor kármentesítés 2016-ra tervezett munkálatai. A sárszentmihályi duzzasztó és a soponyai híd közötti 21,4 kilométeres mederhosszon a 2014-ben megkezdett munka során teljes körűen eltávolították a határérték feletti mértékben szennyezett mederüledéket. Az összes mennyiség mintegy 250 ezer tonnát tett ki.
A hulladék kiszállításához eddig öt ideiglenes munkahelyi gyűjtőhely épült Sárszentmihály, Szabadbattyán, Tác, Aba és Sárkeresztúr külterületén, amelyekből a sárszentmihályit és a szabadbattyánit már felszámolták, s a területet rekultiválták. A hulladékszállításhoz a vízparti töltéseket, a vízügyi depóniákat, valamint a csatlakozó földutak döntő részét zúzott köves megerősítéssel – mintegy 30 kilométeren – stabilizálták. A munkába vett mederszakaszon eltávolították a második világháborús eredetű több mint száz robbanótestet is.
A Nádor a mederrendezést követően Szabadbattyánnál, háttérben az őrtorony, a templom és a főút
Fotó: V. Varga József
A szakember kiemelte: megtörtént a sárszentmihályi duzzasztó és a 7-es főút szabadbattyáni hídja közötti mintegy 7 kilométeres mederszakasz vízügyi szempontoknak megfelelő rendezése is (mélyítés, rézsűk profilozása, sérülékeny rézsűlábak kövezéses stabilizálása, illetve az élőhely-teremtési műtárgyak és a növényzet telepítése).
Tác külterületén a csatornát a múlt év novemberére teljes körűen megtisztították, a kotrásokkal szabdalt meder rendezése az idei évben várható. Abánál a kármentesítés helyszíni munkálatai a Soponya és Aba közötti út hídjáig az év végére befejeződtek, a soponyai és a kálozi híd közötti mederszakasz megtisztítását az idén végzik. Sárkeresztúr decemberben annyiban volt érintett a munkálatokkal, hogy a kálozi hídnál létesült ideiglenes munkahelyi gyűjtőről a hulladékot a települést érintve lehetett csak kiszállítani a 63-as főútra.
A következő, mintegy 15 kilométeres mederhosszon tavasztól folytatják a munkát – tette hozzá Stefán István.
A Séd-Nádor Királyszentistván és Sióagárd közötti szakaszán a Nitrokémia Ipartelepek és a vízfolyás vízgyűjtőjén valaha volt egyéb ipari létesítmények szennyvizei a mederüledéket mintegy 127 kilométer hosszon elszennyezték toxikus fémekkel, amelyek közül környezeti kockázatot jelent a higany, a kadmium és az ólom. A teljes hosszon az okozott környezeti kár felszámolását több mint 800 ezer köbméter szennyezett üledék eltávolításával lehet megoldani. A Sárszentmihály és Cece közötti harmadik szakaszon várhatóan 218 ezer köbméter hulladék eltávolításával kell számolni.