Lóerő

2009.05.15. 09:18

Durrdefekt: mi a teendő?

Székesfehérvár - Télen a csúszós utak okozzák a legtöbb galibát, amíg nyáron sok autós a durrdefekttől tart. A biztonságos közlekedésről kérdeztük meg Bognár Árpád oktatót.

feol.hu

- Hogy mire kell leginkább figyelmi a közlekedésben? - tette fel a kérdést Bognár Árpád, aki 1975 októbere óta dolgozik oktatóként, autósiskola-vezetőként és vizsgabiztosként. - Kezdjük azzal, hogy a téli és a nyári üzemmódban is nagyon sokan hajlamosak elfelejteni a gépjárművek biztonsági berendezéseinek az ellenőrzését. Így a gumik állapotának, a kormányszerkezetnek, a fékeknek, a világító- és a jelzőberendezéseknek az átvizsgálását. Pedig ezek elvégzése létfontosságú lenne. Például a gumiknál ha nem nézik meg rendszeresen a nyomást, akár csak külsőleg, vagy hetente műszerrel, az nagy problémát is okozhat bármikor. Ezt pedig az alábbiakkal támasztom alá: például a mostani modern köpenyeknél, a tömlő nélküli radiáloknál a nem megfelelő levegőnyomásnál, egy hirtelen kormánymanővernél, az oldalirányú úszás miatt, az út egyenetlensége      révén a felni beleérhet az aszfaltba. Ettől kezdve ugyanaz a jelenség játszódik le, mintha egy durrdefekt-jelenséget tapasztalnánk. Amennyiben ilyenkor nem a kétkezes kormányzást alkalmazzuk, akkor a jelenség kiveszi a kézből a kormányt, s már kész is szerencsétlenség.

- Mi a teendő a klasszikus durrdefekt esetén?

- Mindkét esetben, tehát a tömlő nélküli és a régi fajta, a tömlővel ellátott gumiknál az a tanácsos tennivaló, hogy két kézzel a kormányon ellent kell tartani a defektes keréknek, és közben hagyni kell lassú és finom fékezéssel lelassítani az autót, mert abban az esetben nem esik le az autó eleje. Arról nem beszélve, hogy nem szabad bepánikolni, és hirtelen mozdulatot tenni a vezetés közben.

- A laikus honnan tudja, hogy az autójának melyik kereke durranhatott ki?

- A hátsó gumik esetében, ahogy mi mondjuk, hirtelen beficánkol az autó, mintha téli jeges úton haladna. De azt érezni lehet, hogy a bal- vagy a jobb oldali szállt el, s annak kell ellent tartani. Amennyiben tömlős a gumi, nem szabad megijedni a durranás hangjától. Nagyobb a veszély menet közben akkor, ha a két első kerék közül durran ki valamelyik. Itt viszont szinte azonnal érezni lehet, hogy a jobb vagy a bal, mert azonnal abba az irányba húz az autó.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!