2019.03.02. 12:00
A közkedveltté vált, mai napig fennmaradt Octavia hatvanéves jubileumát ünnepli
Hatvan éve, 1959 januárjában gördült le a gyártósorokról a legendás modell, az első Skoda Octavia eredeti első generációs kiadása.
Karosszériája legalább annyira vonzó volt, mint a menettulajdonságai
Fotó: Skoda.cz
A mai napig népszerű cseh márka a világ egyik első autógyártója volt, amely 1895-ben még a két alapító után Laurin & Klement néven kezdte meg működését, majd három évtizeddel később már a Skoda Művek tulajdonába került. Ettől kezdve a ma már jól ismert néven folytatódott az autók gyártása. Később, a második világháborút követően a szovjet mintára történő berendezkedés miatt jött az államosítás, és ennek alapján az AZNP gyár profilját már a KGST-n belüli termékelosztás határozta meg. A márka túlélésének szempontjából szerencsés módon a Moszkvából érkező direktívák alapján – Magyarországgal ellentétben – Csehszlovákia, és így a Skoda továbbra is gyárthatott személyautót. Több modell is kikerült Mlada Boleslavból, de az igazi áttörést a csehek 1959-ben hajtották végre mind a technikában, mind az elnevezés tekintetében.
A korábbi bonyolult, számokkal jelölt típusokat önálló nevek váltották fel a különböző modellek esetében. A régi 440-est törölték az anyakönyvezésből, és a névváltoztatásból adódóan megérkezett a vásárlókhoz a Skoda Octavia 1959-es első kiadása. Nem volt véletlen a névválasztás sem, a nevet a latin Octavia szóból vették, melynek jelentése a „nyolcadik”, mivel az új jövevény a márka nyolcadik modellje volt a második világháborút követően. A formán nem sokat csiszoltak, a présgépeket nem volt szükséges lecserélni, de az új hűtőmaszk jelezte a változást, ahogy a hátsó lámpák kialakítása, valamint a műszerfal is. A karosszériát továbbra is központi csőalvázra szerelték, hátul megmaradt a lengőtengely és a keresztbe fordított laprugó (ettől dőltek olyan furcsán kifelé a kerekek), elöl viszont korszerű, trapéz lengőkaros, tekercsrugós felfüggesztés váltotta a korábbi ódivatú laprugóst. Motorházteteje alatt egy négyhengeres, 1,1 literes, 29,4 kW (40 LE) teljesítményű motor volt, az autó hátsókerék-hajtással és négyfokozatú sebességváltóval működött, az erősebb Octavia Supert pedig az 1,2-es, 44 lóerős négyhengeres vitte, a négyfokozatú váltó kapcsolókarja a kormányhoz került. 7,7 litert fogyasztott 100 kilométeren, csúcssebessége 110 km/h volt.
Az Octavia 1959-ben született első generációs kiadása nem volt túlságosan hosszú életű. 1964-ben, az új modell bevezetésekor leálltak a gyártásával, de ez csak a limuzinokat és a kabriót érintette, az 1960-ban bemutatott, 1,2es motorral szerelt, kétajtós Combi még 1971-ig gyártásban maradt. Méretei alapján ma a kisautók táborába tartozna, hiszen tengelytávja csupán 2390 mm, karosszériájának mérete pedig 4065x1600x1430 mm volt. Ezek az összes karosszériaváltozatra értendők, még a Combi sem volt ennél hosszabb vagy magasabb. Egyedül a saját tömegek között akadt némi különbség, a limuzin üresen 895, a kombi 960 kilót nyomott.
A szocialista blokkon belül az 1959-től napvilágot látott változatok a korszak legfinomabb autói közé tartoztak. Jó gyártási minőségük, kényelmes, csendes utasterük, megbízható technikájuk hamar közkedveltté tette őket. Magyarországon is szép számban futottak, a korszerűbb típusok megjelenéséig az Octavia- tulajdonosokat nagyon sokan irigyelték.
1960. március 10-én a Genfi Autószalonon mutatkozott be a sportos Skoda Octavia Touring Sport (TS), amely 37 kW-os (50 LE) teljesítményű motorral büszkélkedhetett. A Skoda ekkor kereste meg a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy a TS-t homologizálja, azaz ezt a típust fogadja be a nem módosított közúti járművek versenyosztályába, így egyengetve az utat a 130 km/h-s maximális sebességű kétajtós modell előtt a motorsportban. A híres MonteCarlo-ralin saját osztályában 1961-ben, 1962-ben és 1963ban aratott győzelmeivel az Octavia mesterhármast ért el.
Az 1989 utáni új idők során ismét életre kelt a név, s az Octavia sorozat az első saját fejlesztésű modellként jelenhetett meg, miután a Skoda a Volkswagen Csoport tagjává vált. Az előkészületek már 1992-ben az első tanulmánynyal megkezdődtek, a nagyközönség előtt pedig 1996-ban mutatkozhatott be az új Octavia. Két évvel később a kombi, majd az összkerékhajtású kivitele is megjelent.