2019.03.17. 15:30
Káros szenvedélyektől senki sem mentes
Comte de Buffon előbbi sorával maradandót, sőt örök érvényűt alkotott. A 18. századi természettudós nem láthatott még autót, de mondása a sofőrökre igazabb, mint bárki másra. Mindenki egyéniség a volán mögött, a stílusára jellemző szokásokkal, és ezek közül nem mind jó.
Súlyos bírságot is kaphat, aki vezetés közben kézben tartja a telefont, esetleg falatozik
Forrás: shutterstock
Mindenki a saját egyéniségének és vérmérsékletének megfelelően nyitja az ajtót, vezeti a kocsit és teljesen eltérő módon pakol hátra és él az autó utasterében. A stílus és az egyéniség fontos, de sajnos néhány rossz dolog is beidegződéssé válik, amik nem biztonságosak, emellett ártanak az autónak és esetenként a pénztárcának is.
Az autósok mindennap, sőt, minden egyes rövid vagy hosszú úton elkövetik ugyanazokat a hibákat. Ezek két részre oszthatók. Az egyik, a közlekedési szabályokba ütköző hibák csokra, a másik pedig az autószerelőknek ad több feladatot. Az biztos, hogy mindkét kategória igen költséges.
Súlyos szabálysértési bírság boldogtalan tulajdonosa lehet az, aki kézben tartja a telefont, illetve aki eszeget a volánnál. De rossz szokás a követési távolság be nem tartása is. Nemcsak szabálytalan és nemcsak arról van szó, hogy utoléréses baleset esetén sokba kerül ez a rossz szokás, hanem arról is, hogy az előttünk haladóval szemben udvariatlan, és akár hibák elkövetésére is kényszeríthetjük viselkedésünkkel azt, akit letolunk az útról. Az irányjelzőt is gyakran elfelejtjük használni, összezavarva ezzel a közlekedés többi résztvevőjét. A rakomány rögzítése gyakran elmarad, pedig a hirtelen fékezéskor elszabaduló tárgyak nemcsak figyelemzavart, de akár súlyos sérüléseket is okozhatnak.
A rendőrség leginkább ezen rossz szokásaink közül csemegézik, ám az autószerelőnk ennél sokkal nagyobbat merít. Rossz szokás például az, ha valaki menet közben a váltókaron pihenteti a kezét. Egyrészt azért, mert kopik a gomb és lassul a reakcióképesség, másrészt ha kicsit nagyobb súlyt helyezünk rá, akár károsodhat is a váltó. A tengelykapcsoló pedálján sokan pihentetik a lábukat vezetés közben, pedig ha csak kicsit is nyomjuk le, már attól is kophat vagy éghet a tárcsa.
Klasszikus rongáló szokás a kormánykerék menet közbeni simogatása, mely hosszú távon helyrehozhatatlan károkat okoz, arról nem is beszélve, hogy eladáskor letörheti az árat. Pár másodpercet sajnálva nem cserélik le a hölgyek a magassarkú cipőt. Sokan az utolsó pillanatig elodázzák a tankolást is, pedig a tank fenekén szunnyadó lerakódások nem tesznek jót az autónak, és sétálni sem kellemes az első benzinkútig. A másik, amivel gyakran többet várunk, mint kellene, az az autómosás, pedig a téli útszóró anyagok és a madárürülék is marja a fényezett felületeket.
Tóth Gábor, Móron dolgozó autószerelő ide sorolja még azokat a vezetőket, akik nem tudják, hogy a turbós autót nagy teljesítmény leadása után közvetlenül nem szabad leállítani. Ha nem hagyunk neki pár percet, hogy lehűljön, akkor százezrek és tulajdonosok bánhatják. Tóth szerint sokan vesznek újfajta, modern dízeleket, amik bár kiválóak, de ha csak rövid távokat teszünk meg velük, akkor eltömődnek a részecskeszűrők, és az sem olcsó mulatság. Egyre gyakrabban találkoznak a szervizben automata váltós kocsikkal, akiknek gazdái nem használják a kéziféket, mert a parkolóállás rögzíti az autót. Természetesen abban az állásban nem gurul el, de műszaki vizsgán gyakran meglepetés, hogy meg sem moccan a kézifék karja.