Auszmann Gyula a lengyel ipar „büszkeségével” készül száguldásra

2020.12.12. 14:50

Táncba vitte a „ronda” Polonez

A székesfehérvári Auszmann Gyula minden értelemben autómentő és autóversenyző. Munkája mellett a rali és a fiatalkorában megcsodált KGST-járművek a gyengéi. Az elmúlt években navigátorával, Szabó Jánossal egy Moszkviccsal versenyeztek, de jövőre már Polonezben „utaznának” a hazai versenyeken.

Németh Krisztián

Első ránézésre akár a Lancia Delta Integrale, de nem az, habár van benne olasz technika

Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

– Nem tudom, lehet-e ennél csúnyább autót gyártani. Elképesztő ronda – állapítja meg Auszmann Gyula székesfehérvári raliversenyző, aki az elmúlt szezonokban egy Moszkvics 2140-es típussal hasított a hazai Historic kategóriában. Az orosz gép mellett egy másik fiatalkori „szerelme” a Polonez.

A hetvenes évek második és a nyolcvanas évek első felében Lengyelországban gyártották a típust a Fiat 131 mintájára. Neve egy lengyel táncot takar, és bár nem túl szép, mégis megdobogtatja tulajdonosa szívét. Annak idején Marian Bublewiczet, a lengyelek menőjét látta hazai versenyen Polonezzel hasítani. Elhatározta, neki is lesz egy ilyen autója!

Első ránézésre akár a Lancia Delta Integrale, de nem az, habár van benne olasz technika
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

– Az autó eleje majdnem olyan, mint a legendás Lancia Delta Integrale, hátulról a 70-es évekbeli borzalmas Volkswagen Passatra hajaz. Lengyelországban vásároltam az autót, pontosabban kettőt, a másikat alkatrésznek. Nem nagyon értették, miért akarok ilyen autóért pénzt kiadni… Az eredeti Polski motorral vásároltam, de kicseréltem. Most már a legendás 31-es Fiat motor a lelke, négy beömlővel, két vezérműtengellyel, könnyített lendkerékkel. Annak idején az Alfa Romeókban és a Fiatokban is ez duruzsolt. 1978-ban a lengyelek nem tudtak normális motort csinálni, és gyártottak 1000 Polonezt ezzel az erőforrással, hogy meglegyen az úgynevezett homologizáció, amely elengedhetetlen feltétele annak, hogy hivatalosan is raliautó lehessen.

Auszmann Gyula tizedik raliautója lesz a Polonez
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Gyula a Fiat erőforrást itthon vadászta, ahogyan a sok más alkatrészt is – tudtuk meg tőle.

– Darabokra szedtük az autót, a karosszérián kívül semmit sem tudtunk használni, gyakorlatilag újjáépítettem a kocsit. Homokszórattam a kasztnit, bekerültek a bukócsövek, aztán az erősítések a doblemezekre, a futóműre. Az első futómű már kész van, nemsokára a hátsó is alákerül. Ez nem olyan, mint egy Zsiguli, itt mindent ki kell találni.

A szögletes Polonez
Fotó: autofilia

Az ötvenöt éves versenyző 1987-ben kezdte a ralit, ment Trabanttal, a Zsiguli minden fajtájával, aztán Škoda Favorittal. Tíz év szünet után nem bírta tovább, vásárolt egy Moszkvicsot. Szép idős kort szerzett a gépnek, ugyanis csirkeólként használta korábbi tulajdonosa. Állandó navigátorával, Szabó Jánossal idén teljes szezont mentek az autóval, másodikak lettek géposztályukban. Egy Barum-ralit még terveznek a Moszkviccsal, aztán megsimogatják és elteszik. A Polonez a tizedik raliautó a háznál, most épp erre szánja a szabadidejét.

– Néha már meg sem merem mondani a feleségemnek, miért megyek a műhelybe, általában azt füllentem, hogy teherautót javítok, azt jobban elhiszi. Persze elfogadja a dolgot, szeptemberben a születésnapomra négy dugattyút kaptam tőle! Karácsonyra tűzoltó rendszert kértem. Egyébként vannak még ilyen „betegegek”, online szoktunk tanácskozni a Moszkvics és Polonez tulajokkal. Az egyik wartburgos ismerősöm kibontotta a házán a csúcsfalat, feltett a padlásra négy Wartburgot, aztán visszafalazta. Én még nem tartok itt!

Ha az ember belegondol, furcsa dolog az idős autókkal versenyezni. Óvni, félteni, csinálgatni, beletenni a pénzt, utána pedig kilinccsel előre menni… Bizony, így van ezzel főhősünk is.

– Menni kell, mert különben kinevetnek! Belül lehet tizennyolcnak lenni, de kívül ötvenöt évesen kell hozzáállni a versenyzéshez! De azért állni is kell a gázon, hogy ne röhögjenek ki a népek!

A Moszkvics
Fotó: Full Autó SE

A Polonez január végére készül el, ha a márciusi Salgó-­ralin még nem is, de az egri versenyen már a tűzpiros lengyellel száguldanának.

– Maga a Fiat-technika nagyon jó az autóban, megbízható. A motorral, váltóval nem hiszem, hogy bajunk lesz, ami törik, szakad, az a futómű. Mindenből van tartalék. Kétautónyi alkatrész kell egy üzembentartáshoz. Csak példaképpen: 13 colos Opel ATS kereket ír elő a homologizáció, ebből egy garnitúra 1500 euró… Áttételtől függően 150-160 lóerős lesz a motor, 160-190 kilométer per órás végsebességgel. Érdekessége a raliautónak a hidraulikus kézifék, amellyel valamelyest megelőzte korát. A fogyasztás nagyjából 20 liter 100 kilométeren, százas oktánszámú benzinből.

Auszmann Gyula autómentéssel is foglalkozik, s tulajdonképpen a hobbija is ilyesmi. A közelmúltban öt Moszkvicsot vásárolt, amelyek elhagyatottan álltak az erdőben. Összesen mintegy ötven KGST-motorból és autóból áll gyűjteménye. Ezekkel nem versenyez. Majd a Polonezzel! Persze csak ha az utolsó kellék, a kabala tetőantenna is rákerült!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!