2021.02.06. 14:15
Kibővített jogszabályváltozás: szankciók a „horrorkaraván” ellen
Akár félmillió forintos közigazgatási bírságot szabhat ki február 1-től az ellenőrző hatóság a szabálytalan vontatást végző járműszerelvényekre, az úgy nevezett „horrorkaravánokra”.
Egy „hosszú példányt” állítottak félre
Fotó: police.hu
Az ezzel kapcsolatos információt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) ismertette az előző hét végén. Mint ismeretes, a decemberben kihirdetett jogszabály-módosítás január utolsó napján lépett hatályba. Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára úgy fogalmazott az új törvény bevezetésével kapcsolatban, hogy „a horrorkaravánok szélsőséges példái a járművezetői felelőtlenségnek, végleg el kell venni az ügyeskedők kedvét a súlyosan balesetveszélyes barkácsmegoldásoktól.”
Az eddigi, 2009-es kormányrendelet által hozott szabályok értelmében az M1 (személyszállító kisteherautó) és az N1 (áruszállító gépkocsi) típusú járműveknél a túlméretezett vontatmányok szállítása bizonyos feltételek mellett megengedett volt. Ezt a joghézagot használta ki számos, általában nyugatról kelet felé haladó, szabálytalan módon szállító jármű. A korábbi szabály szerint ezek ügyében csak a rendőrség intézkedhetett, a közlekedési hatóság közúton csak a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók nem megfelelő műszaki állapotát, elégtelen rakományrögzítését ellenőrizhette, egyéb intézkedést nem végezhetett. A továbbhaladás kötelező feltétele a bírság megfizetésén túl a közlekedésbiztonságot veszélyeztető állapot megszüntetése volt.
Ez viszont mostantól változik, hiszen a személyautókra és kisteherautókra is kiterjesztett szankcionálási lehetőséget kapott a közlekedési hatóság is (a rendszámot és forgalmi engedélyt a hatóság helyben elveheti), és akár a járműszerelvények forgalomból való azonnali kitiltásáról is intézkedhetnek, pontosan úgy, ahogyan a rendőrség.
A horrorkaravánok általános menetrendje szerinti leginkább nyugat – keleti irányban közlekednek, és sajnos egyre sokkolóbb jelenségként tűntek fel az autópályákon. Vezetőik jellemzően a Nyugat-Európában felvásárolt, gyakran üzemképtelen használt autókat juttatják el a keleti használtautó-piacra úgy, hogy egyszerre több autót szállítanak egymás mögé kapcsolt pótkocsikon, mindezeket pedig még lezser, és nem szabályos módon rögzítik. A legnagyobb probléma ezzel az – azon felül, hogy ön- és közveszélyessé teszik az autópályát –, hogy a többi forgalomban részt vevő, szabályosan közlekedő gépjárművezető sokszor csak az ilyen „horrorkaravánok” előzése közben szembesül azzal, hogy a szokottnál jóval hosszabb vontatmányt kell megelőznie, így az előzési idő is jócskán megnőhet, az ismeretlen helyzet pedig így beláthatatlan következményekkel is járhat.
Az új jogszabályváltozás üdítően hat majd a Fejér megyei közlekedésre is. Az ITM az új jogszabállyal kapcsolatban kiemelte, hatékonyabb hatósági fellépést ígér a szabálytalan vontatást végző, műszakilag nem megfelelő, túlsúlyos és túlméretes járműszerelvények ellen, és a közeljövőben célzott ellenőrzési akciót tervez a legnagyobb forgalmú nemzetközi tranzitútvonalak mentén – például a megyét érintő három autópályán is.
A megyében is számos „horrorkaravánt” kapcsoltak már le a rendvédelmi szervek. 2018. szeptember 8-án Bicske térségében az oldalára borult egy ilyen autószállító tréler, mely a mellette haladó vétlen autónak csapódott, miután a rakomány szitálni kezdett az úton. Tavaly júliusban pedig az M7-es autópályán, Velence térségében állítottak félre egy minden tekintetben szabálytalanul közlekedő járművet. A kamion – melyen egy félig gumiabroncsokra, félig a kamionra pakolt kisteherautó utazott – forgalmijában szereplő adatok nem a járművekhez tartoztak, valamint nem volt érvényes menetlevél sem. A sofőr tehát nem rendelkezett egyetlen fuvarozáshoz szükséges irattal sem.
Az Országos Rendőr Főkapitányság a most meghozott intézkedéseket sem érzi elegendőnek, így saját közösségi oldalukon kérik az autósokat arra, hogy ha szabálytalannak tűnő járműszerelvényt látnak az utakon, azonnal jelezzék a 112-es segélyhívón.