2021.03.08. 14:00
Kirepült autók az árokban a 7201-es úton Székesfehérvár és Úrhida között
A sokak által használt 7201-es jelű út a megyeszékhelyet köti össze a vonzáskörzetben elhelyezkedő Úrhidával, Sárszentmihállyal, Sárkeszivel, Nádasdladánnyal és Jenővel. Az út állapota évek óta egyre rosszabb, jelentősen megnövelve a balesetek számát.
Nagyon sok autó landol az árokban az út szélén
Fotó: Székesfehérvári Tűzoltó Egyesület
Sokan panaszkodnak és nyilvánítanak véleményt az online felületeken az utóbbi hetekben a 7201-es út állapotával kapcsolatban. Főleg az váltja ki az aggódó megnyilvánulásokat, hogy a közlekedési szabályokat követők is veszélyben érzik magukat. A súlyosabb ütközéses balesetek mellett szinte heti gyakorisággal történtek kicsúszások. Volt olyan is, amikor egymást követő napokon történt a baleset: az esti kicsúszás után másnap egy újabb autó landolt az árokban. Ha nincs komolyabb károsodás a járműben vagy sérültek mentése, akkor még a hatóság sem szerez tudomást a könynyebben végződő, „megúszós” esetekről.
Panaszok az online térben
A személyes tapasztalatok helyett – amikor az útról kirepült vagy az összetört járművek látványa sokkolt – néhány példa a közösségi hálózatról összegyűjtött véleményekből. Ezek egyaránt jól tükrözik a 7201-es út állapotát, balesetveszélyességét: „Az út minősége borzasztó, kátyúk és foltok váltják egymást…” „Az út minden kritikán aluli…” „Láttam ezen az úton elszállni egy Skoda Feliciát. Fékezett, mert meg akart állni (talán 30 km/h-val ment), és egyszer csak megdobta az út, s az árokban kötött ki…” Persze vannak más észrevételek is, amelyek az út állapota mellett a személyes felelősséget vetik fel a balesetek előidézésében: „Itt nem az út állapota miatt van annyi baleset, hanem azért, mert nem megfelelő módon vezetnek az emberek. Ha teljesen tökéletes lenne az út, akkor is veszélyes lenne egy-két helyen az úrhidain…” „Hány baleset kell még ahhoz, hogy a „fizikaprofok” végre betartsák a 60-as sebességkorlátozást, plusz az útviszonyoknak megfelelően vezessenek…”
Ugyanakkor a közutat fenntartók felé sem marad el a kritika: „Hány baleset kell még ahhoz, hogy a döntéshozók cselekedjenek?” „Nagyon hatékonyak az új korlátozások az előzési tilalommal és a 60-as táblával, gyakorlatilag azóta háromszor annyi baleset van…”
Ismétlődő balesetek tekintetében a legrosszabb a helyzet azon a részén az útnak, ahol az úgynevezett Csárdatemető megmaradt síremlékeit őrzi a partfal, ahol kanyar és bukkanó egyaránt figyelmet igényel, s a lejtés miatt szinte kifelé löki az útról a fehér aszfalt a járműveket. „Úgy gondolom, hogy erre az évek során már reagálnia kellett volna a közútnak, és nem csupán korlátozó táblákkal” – tanácsolja egy vélekedő a közösségi oldalon.
A közút idei tervei között elvileg szerepel a veszélyes szakasz felújítása
Milyen kilátások vannak a 7201-es (úrhidai) összekötő út felújítására? A térség önkormányzatainak összefogása révén – kiemelhető Úrhida önkormányzatának kezdeményezése – bekerült a 2020–2030 közötti kiemelt fejlesztésekbe. Ennél behatárolhatóbb ígéret is van a Magyar Közút Fejér Megyei Igazgatóságától, ez pedig így hangzik: „A 7201 j. Székesfehérvár–Úrhida összekötő út állapota előttünk is ismert. Idei évi terveinkben szerepel a megkezdett burkolatfelújítás folytatása a sárpentelei bekötőút és az úrhidai körforgalom között.”