gyász

2019.02.28. 20:57

Elhunyt a My Fair Lady Oscar-díjas zeneszerzője

André Previn már kamaszként komponált.

(FILES) In this file photo taken on May 8, 2013 Pianist André Previn(L) attends New York City Ballet's Spring 2013 Gala at David H. Koch Theater, Lincoln Center in New York City. - Tributes poured in February 28, 2019 for Andre Previn, the multifaceted artist renowned for his mastery of classical music as well as jazz, who has died at 89 years old. The prolific German-American musician with four Oscars, 10 Grammys and a coveted Kennedy Center honor to his name was known for his broad repertoire, working as a jazz pianist, film composer, principal conductor of the London Symphony Orchestra and music director of the Los Angeles Philharmonic."We are deeply saddened to hear of the death this morning of our Conductor Emeritus Andre Previn," the London Symphony Orchestra said in a statement. "He will be hugely missed by everyone at the LSO and remembered with great affection." (Photo by Stephen Lovekin / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)

Forrás: STEPHEN LOVEKIN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

Elhunyt csütörtökön manhattani otthonában André Previn zongorista, zeneszerző és karmester, aki pályája elején számos filmzenét is komponált, és négy Oscar-díjat is kapott – közölte menedzsere Linda Petrikova.

Previn csodagyerek volt, akinek szülei a náci Németországból menekültek Amerikába. Már kamaszként komponált, Hollywoodban az MGM stúdió filmjeihez szerzett zenét. Négy Oscar-díjat kapott az ötvenes és hatvanas években a My Fair Lady, a Gigi, a Porgy és Bess és az Irma, te édes című musicalért.

„Viszlát reggel, szeretett barátom. Pihenj a dicsőséges szimfóniákban” – búcsúzott tőle a Twitteren volt felesége, Mia Farrow.

Hollywoodot a klasszikus zenei karmesteri pulpitusért hagyta ott: 1967-ben a Houstoni Szimfonikusok zeneigazgatója lett, majd a Los Angeles-i Filharmonikusokat és a Londoni Királyi Filharmonikusokat is vezette. 1998-ban a San Franciscó-i Operában debütált A vágy villamosa című színmű alapján komponált operája.

Pályafutása szorosan kötődik a dzsesszhez is. „Soha nem változtatok semmin tudatosan, azért mert dzsesszt vagy klasszikust játszom. Ez mind zene” – magyarázta egyszer. És vitathatatlanul, senki sem adott elő olyan magas színvonalon annyi különböző kortárs zenei műfajt, mint ő. De a sokoldalúságának ára volt.

Mint mondta: a kritikusok világossá tették számára, ha valaki egyszer egy hollywoodi filmhez komponál zenét, annak a hátralevő életműve hiába áll kizárólag liturgikus orgonaszonátákból, az akkor is csak „hollywoodi zeneszerző” marad.

Berlinben született, és klasszikus zenét tanult. Már kamasz korában, Los Angelesben megismerkedett a dzsesszel, ami teljesen lenyűgözte. Apja egy rokona zenei igazgató volt a Universal filmstúdióban, Previn pedig az MGM-nél kapott munkát.

Mint később felidézte, Hollywood jó iskola volt számára, mert nemcsak a zeneszerzésben mélyült el, hanem azt is megtanulta, hogyan kell kitűnő zenészekből álló zenekart vezényelni.

1965-ben hátat fordított az álomgyárnak és a dzsessztől is elfordult, részben azért, mert félt, hogy a klasszikus zenészek körében rontja az ázsióját. Erről is nyíltan beszélt, de hozzátette, hogy valójában az motiválta, hogy mindenáron klasszikus karmesterré akart válni, s ezért nagyon keményen dolgozott.

Jóval később, 1995-ben tért vissza a dzsesszhez, több lemezt is készített. Elismerte, hogy hiányoztak a dzsesszzenész barátai és az atmoszféra is. „Mindig szerettem improvizálni. Abban az időszakban, amikor nem játszottam, akkor is mindig hallgattam dzsesszt” – mondta.

Previn ötször nősült, Mia Farrow a harmadik felesége volt. Három gyermekük született és hármat örökbe fogadtak, köztük egy koreai árvát, aki később Woody Allen felesége lett.

A zeneszerző 72 évesen, 2002-ben házasodott össze a 39 éves Anne-Sophie Mutter hegedűművésszel, aki ötödik felesége lett. 2005-ben lemezük, a Violin Concerto Anne-Sophie, amit feleségének írt, Grammy-díjas lett. 2006-ban azonban elváltak.

Pályafutása alatt tíz Grammy-díjat kapott és 1998-ban elnyerte a Kennedy Központ életműdíját is.

„Egész életemben foglalkoztatott, miért nem koncentrálok a vezénylésre vagy a zeneszerzésre vagy a saját játékomra vagy a dzsesszre? De az a helyzet, hogy én természetesen kíváncsi vagyok a zene sok különböző ágára, és amíg az emberek olyan kedvesek, hogy engedik ezt, addig tovább próbálkozom” – mondta.

Borítókép: a zeneszerző 2013-ban

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!