Valentin-nap és Halloween

2018.05.07. 06:48

Érettségi: József Attila, Szabó Lőrinc és Balázs Béla is tétel volt

Hétfőn a diákok emelt és középszinten adnak számot tudásukról, ehhez 240 perc áll rendelkezésükre.

Debrecen, 2018. május 7. Egy diák a középszintû magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgán a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban 2018. május 7-én. Az Oktatási Hivatal korábbi tájékoztatása szerint a 2005-ben bevezetett kétszintû érettségi vizsgarendszer 28. idõszakában 1.183 helyszínen összesen mintegy 110.700-an adnak számot tudásukról. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A barátságkutatásról szóló szövegértési feladatsor, míg a műelemző feladatok között József Attila és Szabó Lőrinc versei, illetve Balázs Béla meséje szerepelt az idei középszintű magyar írásbeli érettségin az eduline.hu oktatási szakportál információi szerint.

A középszintű magyar érettségi első részében egy szövegértési feladatsort és egy rövid szövegalkotási feladatot kellett megoldani a rendelkezésre álló 90 perc alatt.

Az értelmezendő szöveg 700-1000 szóból áll, egy ismeretterjesztő szöveg, publicisztikai mű vagy ezek részlete. A diákoknak ehhez kapcsolódó kérdéseket kell megoldaniuk.

A két és fél oldalas szöveg idén a „barátságkutatásról” – a barátság születéséről és fogalmáról – szól, a könyvismertetőben több szociológiai fogalom is szerepel. Az érvelési feladatban a diákoknak olyan „újabb igényekhez, szokásokhoz, nemzetközi trendekhez” kapcsolódó ünnepekről kellett értekezniük, mint a Valentin-nap vagy a Halloween, 120-200 szavas szöveget kellett alkotniuk.

Akik nem ezt a feladatot választották, azoknak a hivatalos levél formai követelményeivel kellett tisztában lenniük. A „gyakorlati szöveg alkotása” egészen aktuális kérdésekkel foglalkozik: a diákoknak a helyi önkormányzati képviselőnek kell levelet írniuk; meg kellett nevezniük olyan leromlott állapotú épületeket és hiányzó intézményeket, amelyet fejleszteni vagy építeni kellene – írta a szakportál.

A második feladatsor két műelemzési feladatot tartalmaz, a diákok a tavaly megváltoztatott szabályok alapján azt dönthetik el, hogy egy megadott művet elemeznek, vagy az összehasonlító műelemzést választják. Erre 150 percük van. A műértelmező szövegalkotási feladatot választó érettségizőknek egy Balázs Béla-mesét kell elemezniük. Az összehasonlító műelemzést választó vizsgázóknak egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kell elolvasniuk, majd összevetniük.

Az írásbelik emelt- és középszinten is 240 percesek.

Középszinten az I. feladatlap egy 60 percre tervezett szövegértési és egy 30 percre tervezett szövegalkotási feladatot tartalmaz. A dolgozatokat a 90 perc leteltével a felügyelő tanár összegyűjti. Ezután osztják ki a II. feladatlapot, amelyben egy műértelmező szöveg alkotását várják 150 perc alatt.

Az emelt szintű írásbeli szövegértési és nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból, valamint két különböző szövegalkotási feladatból tevődik össze. A diákok egyetlen feladatlapot kapnak, a rendelkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatják meg, és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatják.

Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor közép- és emelt szinten is helyesírási szótár használható, ebből vizsgatermenként legalább négy példány szükséges. A szótárról a vizsgát szervező intézmény gondoskodik.

Az Oktatási Hivatal korábbi tájékoztatása szerint a 2005-ben bevezetett kétszintű érettségi vizsgarendszer 28. időszakában 1.183 helyszínen összesen várhatóan mintegy 110.700-an adnak számot tudásukról. Kedden a matematika írásbelik következnek.

Borítóképünkön egy diák a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségin a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban május 7-én.

MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában