2019.06.11. 20:30
Zárt helyiségben vizsgálják a Hableányt
Jelenleg centiméterről centiméterre vizsgálják át a hajót az ügyészség munkatársai, a rendőrségi helyszínelők és a hajózási szakemberek.
Budapest, 2019. június 11. A Clark Ádám úszódaru az elszállítást végzõ uszályra emeli a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát 2019. június 11-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. MTI/Mohai Balázs
Forrás: MTI
Fotó: Mohai Balázs
Zárt helyiségben vizsgálják a Hableányt
Zárt helyiségben vizsgálják tovább a május 29-i balesetben elsüllyedt Hableány turistahajót, amely kedd délután érkezett meg a csepeli szabadkikötőbe – hangzott el az M1 aktuális csatorna műsorában.
Az M1 beszámolója szerint
jelenleg centiméterről centiméterre vizsgálják át a hajót az ügyészség munkatársai, a rendőrségi helyszínelők és a hajózási szakemberek.
A vizsgálat során a többi között azt próbálják kideríteni, hogy a Hableány sérüléseit a folyómederhez ütközés vagy a Viking Sigyn szállodahajó okozta.
A magyar hatóságok figyelme és támogatása vigasztalást és reménységet jelent Dél-Koreának
A dunai hajóbaleset kapcsán levélben köszönte meg Orbán Viktor miniszterelnöknek a részvétnyilvánítást, egyben köszönetet mondott a magyar kormány támogatásáért és együttműködéséért Lee Nak-yeon dél-koreai kormányfő.
„A tragikus baleset mélyen megrendítette a koreai népet. Fogadja köszönetemet a magyar kormány által eddig nyújtott aktív támogatásért és együttműködésért”
- írta Lee Nak-yeon.
Hozzátette: a balesetben eltűnt személyek utáni kutatási és mentési munkálatok során tanúsított kitüntetett figyelem és támogatás nagy vigasztalást és reménységet jelentett a koreai kormánynak és népnek.
„Őszintén remélem, hogy a válsághelyzet együttes legyőzése által a két nemzet barátsága és a kölcsönös bizalom még inkább erősödni fog”
- zárta levelét Dél-Korea miniszterelnöke.
Megindult az uszály
Az M1 tudósítója azt mondta, mivel a Clark Ádám úszódaru feladata véget ért, elhagyta pozícióját, a helyére pedig
egy Botond nevű tolóhajó érkezett, amely rácsatlakozott az uszályra, így az elindulhatott Csepel felé.
A roncsot a csepeli kikötőnél hajózási, nautikai és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják tovább.
Csepelen napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez, amelyet viszont már a mentéssel egy időben megkezdtek, hogy a kiemelés során keletkezett elváltozásokat is rögzíteni tudják.
Csepelen folytatják a Hableány szemléjét
A csepeli szabadkikötőbe viszik a május 29-i balesetben elsüllyedt, majd kedden kiemelt Hableány turistahajót, ahol hajózási, nautikai és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják a roncsot – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a budapesti Margit hídon tartott sajtótájékoztatóján.
Gál Kristóf elmondta, Csepelen már napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez, amit viszont már a mentéssel egy időben megkezdtek, hogy a kiemelés során keletkezett elváltozásokat is rögzíteni tudják.
A mentés alatt négy holttestet emeltek ki, azonosításuk folyamatban van, de vélelmezhetően az egyik halott a hajó magyar kapitánya, egy másik pedig az egyetlen gyermek utas – mondta a szóvivő, hozzátéve, hogy
még négy embert keresnek.
Gál Kristóf közölte azt is, hogy
a belügyminiszter kérésére megduplázták a keresésben részt vevő rendőrök számát.
A szóvivő emlékeztetett, a balesettel összefüggésben a Budapesti Rendőr-főkapitányság folytat nyomozást, jelenleg egy gyanúsított van, a szállodahajó ukrán kapitánya.
Gál Kristóf elmondta azt is, hogy hétfőn a Viking Sigyn szállodahajó – egyéb okok miatt – ismét Magyarországra érkezett, és mivel szükségessé vált új bizonyítékok beszerzése, valamint a tényállás teljes körű tisztázása, a rendőrség új szemlét tartott a hajón.
Kérdésre válaszolva hozzátette, a szemle során olyan bizonyítékot szereztek, amely vélhetően teljesebb képet ad a történtekről.
Kiemelték a Hableányt
Hétórás mentés után a terveknek megfelelően sikeresen kiemelték a május 29-ei balesetben elsüllyedt Hableány turistahajót a Dunából. A hajót egy uszályra helyezték, amely a csepeli szabadkikötőbe szállítja a járművet.
A Hableányt kedden kora reggel kezdték kiemelni a Duna mélyéről, közben többször megálltak. A mentést négy szakaszban hajtották végre: először a kapitányi hídig, majd a fedélzetig, utána pedig a vízvonalig emelték ki a hajót a Clark Ádám úszódaru segítségével, utolsó lépésként pedig elhelyezték az uszály fedélzetén.
Minden állomáson vizet szivattyúztak a hajótestből, illetve búvárok hatoltak be a jármű belsejébe, ez alkalmakkor akadálymentessé tették a hajótestet a holttestek megtalálása érdekében.
A mentés során négy holttestet emeltek ki a hajóból, így négyre csökkent az eltűntként kezeltek száma.
A helyszínen a szakemberek úgy vélekedtek, lehetnek még holttestek a hajótestben, ugyanis különösen a tati teremben rengeteg hordalék halmozódott fel.
A hajót a csepeli kikötőbe szállítják, ott pedig a Budapesti Rendőr-főkapitányság hajózási, nautikai és műszaki szakértő bevonásával, az ügyészség képviselőjének jelenlétében szemlének veti alá a járművet – mondta Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője.
A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.
Az M1 élő közvetítését a kiemelés utómunkálatairól és az azt kísérő szakértői megszólalásokat itt tudja megtekinteni:
Hamarosan teljesen kiemelhetik a roncsot
A Clark Ádám úszódaru horgára már fel is került a heveder.
Az egyik legkritikusabb ponton már túl van a mentés
A medertől sikeresen elemelték a Hableányt
– hangzott el az M1 adásában.
Ismét lemerültek a búvárok, de alig tudnak dolgozni
Több búvár is lemerült, hogy ismét feltérképezzék, milyen állapotban van a Hableány még víz alatti része. Az M1 információi szerint nagyon rosszak a körülmények, a búvárok alig látnak valamit, akkora az iszap.
Négy acélzsinór tartja a Hableányt
Fixen áll a hajó, amelynek jelentős részét már kiemelték a Dunából. Vastag acélzsinórok tartják, összesen négy, amelyek egyenként négy helyen vannak rögzítve – írja az Origo.
Már készülnek a vontatásra
Stabilizáló kötelet húztak át a Hableány kapitányi hídján, ennek az Origo információi szerint akkor lesz nagy jelentősége, amikor ráemelik a roncsot a vontatóhajóra, amely elszállítja.
Ez órákon belül megtörténhet.
Hajóskapitány: a rádiókon nem jeleztek veszélyhelyzetet
Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején – közölte az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorfolyamában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején.
A konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben – ismertette. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott
- tette hozzá.
Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal.
Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.
Megint szivattyúznak
Elkezdték kiszivattyúzni a vizet a Hableányból, amelynek a jelentős része már a víz felszíne fölött van. Ha ez megtörtént, tovább emelik.
Történt egy kisebb baleset
Egy búvár esett a vízbe, azonnal kimentették. A mentés legfrissebb részleteit " target="_blank" rel="noopener">ide kattintva is követhetik élőben.
Újabb hevederre volt szükség
Újabb hevedert kellett bekötni a Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán – hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorában. Az M1-en azt mondták: a kiemelést megnehezítette,
hogy a Hableány besodródott az uszály alá.
Götz Sándor hajómérnök elmondta: a hajón látható sérülés nem akadályozza a kiemelés folytatását.
Az M1-en az is elhangzott,
hogy a megtalált holttestek között van az egyetlen gyermekáldozat is.
A Hableány roncsához kedd reggel Pintér Sándor belügyminiszter is ellátogatott, aki a helyszín megtekintése után egy rendőrhajón távozott.
Rengeteget apadt a folyó, ez is segítette a munkálatokat
Csaknem hatvan centimétert apadt a Duna Budapestnél szombat óta – közölte Szegi Attila, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivő-helyettese az M1 aktuális csatornán kedd délelőtt.
Korábban a Hableány kiemelési munkálatait is nehezítette a Duna áradása.
Szegi Attila elmondta, szombat délután a fővárosi szakaszon is megkezdődött az apadás. Akkor 476 centiméteres volt a vízállás. Kedd reggel 8 órakor 417 centimétert mértek. A meteorológiai előrejelzés szerint számottevő csapadék csak a bajor területeken várható, így folyamatos, intenzív apadást várható.
Még egy holttestet találtak, összesen már négy halottat hoztak ki a roncsból
Négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából kedd 8 óra 20 percig – jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
A búvárok még négy embert keresnek a Hableány utasai közül.
A Hableány üzemeltetője saját halottjának tekinti a balesetben elhunyt kollégáit
A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit – közölte a társaság szóvivője kedden.
Tóth Mihály közleményében azt írta: a május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára „felkavaró élményt” jelent.
A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat.
„Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben”
- fogalmaztak.
Azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.
Biztonságpolitikai szakértő: a hajó bűnügyi helyszín
A dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány bűnügyi helyszín – mondta Georg Spöttle biztonságpolitikai szakértő az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában.
Az elsődleges feladat az elhunytak kiemelése – mondta Georg Spöttle.
Götz Sándor hajómérnök elmondta, hogy szerinte mindkét vízi járművön kellett lennie hajókövető rendszernek, valamint olyan kommunikációs berendezésnek, amellyel egymással kapcsolatot tudtak tartani.
A szállodahajón olyan archiváló rendszernek is kell lennie, amely a GPS-adatokat is rögzíti – tette hozzá.
Szerinte ezeket az adatokat össze kell vetni a két hajó kommunikációjával, hogy többek között az is kiderüljön, miért tolatott vissza a Viking Sigyn a baleset után, majd miért ment el.
Két másik holttestre bukkantak
Két újabb holttestet hoztak ki a részben felszínre emelt Hableány sétahajóról kedd reggel, a budapesti Margit híd közelében – jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
A búvárok a május 29-én szerencsétlenül járt sétahajóról így már három holttestet hoztak ki.
A Hableány utasai közül még hatot keresnek.
Találtak egy holttestet
A búvárok a május 29-én szerencsétlenül járt Hableány kapitányi hídjának megroppant teteje alatt találták a holttestet – jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
Hosszú folyamat lesz
Megkezdték a május 29-ei dunai balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelését a fővárosi Margit híd közelében kedd reggel.
A műveletet élőben közvetítő M1 aktuális csatornán azt mondták, hogy az előzetes tájékoztatás szerint hat órán át is eltarthat a mentés. Az eseményekről a kemma.hu oldalán is élőben tájékozódhatnak.
Jasenszky Nándorra, a Terrorelhárítási Központ társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetőjére hivatkozva az M1 tudósítója azt mondta:
a művelet legkritikusabb pontja az lesz, amikor a meder aljától elemelkedik a hajótest.
Elmondta: a művelet több szakaszból áll majd, ezalatt többször is átvizsgálják majd a hajót.
A hajó egyik része már megjelent a felszínen.
Az előzetes információk szerint amikor a kapitányi híd előbukkan, megállnak az emeléssel, és egy tűzoltóbúvár felderíti azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában.
Ha holttestet fedez fel, az az elsődleges, hogy felhozzák.
Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd újabb emelés történik, azután szivattyúzás.
A tervek szerint négy fázisban történik meg a hajó kiemelése, amely várhatóan az egész délelőttöt igénybe veszi majd.
Az MTI tudósítójának helyszíni információja szerint először a kapitányi hídig emelik meg a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozzák, és az előre odavitt uszályra helyezik.
Az egyes fázisok során a búvárok behatolnak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat.
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van
– értesült a helyszínen az MTI.
A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.
A Hableánnyal összeütköző Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségének gyanúja miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le.
Akadhatnak gondok
A kiemeléskor egy ponton meg is roppanhat a hajó gerince – mondta a Clark Ádám úszódaru tervezője az M1 aktuális csatornán kedd reggel.
Götz Sándor hajómérnök jelezte:
elképzelhető, hogy a hajót az ütközéskor olyan sérülés érte, ami miatt le kell állítani a kiemelést.
A szakértő szerint valószínű, hogy a hajó utasterében vannak még holttestek.
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.
Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.