2021.04.23. 09:01
A csomagolás, mint marketingeszköz: erre érdemes figyelni 2021-ben
Régen is fontos volt a termék csomagolása marketing szempontból, hát még a 2020-as években! Ha van egy webshopunk, a honlapon kívül leginkább a csomagoláson keresztül kapcsolódhatunk az ügyfélhez. No meg persze a hiánypótló termékkel!
Az ügyfél megrendeli a terméket, a futárszolgálat kiviszi a csomagot (akár csomagpontra, akár személyes átvétellel), a vevő pedig megkapja a kartondobozt és kipakolja belőle a terméket. A csomagolás ebben a folyamatban nem silent salesmanként (néma kereskedőként) működik, ahogy a régebbi marketing stratégák hivatkoztak rá, hanem a cég nagyköveteként. Épp ezért érdemes a csomagolást olyan módon megtervezni, hogy a vásárlóban minél karakteresebb és kellemesebb benyomás alakuljon ki a cégünkről.
1. Szólítsuk meg a vásárlónkat!
Próbáljuk meg valamilyen személyes üzenetet csempészni a csomagba. Egy kézzel írott üzenet például kiválóan működhet. Gondoljunk bele: a vásárló havi szinten tucatszámra rendeli a csomagokat, és ahogy kinyitja a kartondobozt, ott várja egy pár soros, kézzel írt üzenet: Kedves Luca! Gratulálunk a választásodhoz! Legyen örömöd ebben a csodás fülbevalóban. Üdvözlettel: Misi”. Egy ilyen üzenettel azt sugallom a vásárlónak: számon tartunk, figyelünk rád, fontos a visszajelzésed. Így valamilyen módon webshopként is pótolhatjuk azt a személyes kapcsolódási lehetőséget, amit egy kisebb bolt, galéria nyújt.
2. A csomagolás dizájnját szabjuk a célcsoportra
Fontos, hogy a vásárló öntudatlanul is azonosítani tudja a terméket a csomagolás alapján. Mást kell sugallnia egy hinta csomagolásának, mást egy üzleti laptopnak, mást egy tejhabosítónak és megint mást egy dizájn ékszernek. A termék csomagolása jelzés a célcsoportnak, és jelzés annak is, aki nem tartozik a célcsoportba. Kategorizálja, elhelyezi a terméket a vásárló fejében.
3. A szöveg legyen összhangban a csomagolással
Fontos döntéseket kell hozni az ügyben is, hogy milyen legyen a kapcsolat a csomagolás dizájnja és a csomagolás szövege között. Elég, ha az alapvető információk kerülnek rá, vagy van valami plusz üzenet, amit a cégünkkel kapcsolatban át akarunk adni? Természetesen a szűkszavúság is működhet üzenetként: ha csak a legfontosabb infók szerepelnek egy csomagoláson, azt sugalljuk, a cégünk pontos, célirányos, korrekt. Elég, ha a cég szlogenje megy rá a csomagolásra vagy egy találó headline-subheadline párossal a konkrét termékről is akarunk mondani valamit? Ebben az esetben is lényeges, hogy a copy-val (szöveggel) a saját vásárlóközönségünket szólítsuk meg, elengedhetetlen a megfelelően kiválasztott stílus és betűtípus.
4. Ha még nincs csomagolásunk, pozícionáljunk!
Van néhány alapvető stratégiai kérdés, amire válaszolnunk kell, mielőtt belevágnánk a csomagolás megtervezésébe. Miben más a vállalkozásunk a versenytársakhoz képest? Mi az a versenyelőny, amit ki tudunk használni? Meg tudjuk-e mondani, hogy ki a célcsoportunk, mi jellemzi ezeket az embereket, hogy akarjuk őket megszólítani?
Ha már pár éve jelen van a piacon a cégünk, akkor is érdemes feltenni ezeket az alapvető kérdéseket a csomagolásunkkal kapcsolatban. Sőt, akár át is pozícionálhatjuk a terméket (természetesen ez már egy komolyabb stratégiai tervezést igényel).
a. Megragadja a vásárló figyelmét a csomagolás?
b. Működik-e megkülönböztető jelzésként a csomagolásunk, vagyis látszik-e a termékünkön, hogy más, mint a versenytársaké?
c. Újszerű a dizájn? Trendkövető vagy trendteremtő?
d. Mit mond a csomagolás a márkánkról? Ez a mondanivaló összhangban van a cég filozófiájával?
e. Vásárlásra ösztönző a csomagolásunk?
Ha megválaszoltuk ezeket a kérdéseket, kezdődhet az arculatba illeszkedő csomagolás megtervezése.
5. Az arculat és a csomagolás
A csomagolásban teljesedhet ki a vállalkozás arculata. Az is lényeges, hogy könnyen változtathassunk rajta, vagyis hogy a későbbiekben egy ráncfelvarrással meg tudjuk oldani az arculatfrissítést.
A csomagolás színével, színkombinációival mélyen tudunk hatni a vásárlóra. A jól megkülönböztethető szín- és formavilág nemcsak a megjegyezhetőség szempontjából lényeges, hanem a benyomás kapcsán is.
Amikor formában gondolkodunk, mindig vessük fel a kérdést: vajon praktikus is ez a csomagolás? Elképzelhető, hogy kipattan a fejünkből egy zseniális ötlet, de csak nehézséget okozunk magunknak és a logisztikai partnereinknek a csomag tárolásával, pakolásával, szállításával.
Fontos, hogy összhangban legyen a csomagolás szín- és szövegvilága a honlapunk, üzletünk vizualitásával és stílusával. Érdemes olyan arculattal előállni, amit pár évente néhány egyszerű változtatással tudunk korszerűbbé alakítani. A pénzügyi tervet és az üzleti tervet is érdemes időről időre elővenni, tanulmányozni, de igaz ez a csomagolástervekre, arculattervezésre is. Mentsük el az ötletelési folyamat során felmerülő irányok közül azokat is, amelyek végül nem kerültek shortlistre, könnyen lehet, hogy a későbbi arculatfrissítésnél hasznát vehetjük!
6. A környezetbarát csomagolás
A 21. században megkerülhetetlen kérdés a környezettudatosság. Sokat elárul a cégünk környezettudatosságáról, hogy milyen a csomagolóanyag. Egy csomagolás elsődleges célja, hogy praktikus legyen, vagyis a becsomagolt termék épségben érkezzen meg a címzetthez. Ehhez kell egy jó minőségű kartondoboz (szerencsére elő lehet állítani környezettudatosan!), kitöltő anyag, ragasztószalag. Nem kell mindent műanyaggal, hungarocellel kitölteni! Válasszunk olyan kitöltőanyagot, amit környezetbarát módon állítottak elő (pl. fagyapotot, bio térkitöltő chipset stb.), szerencsére van már környezetbarát ragasztószalag is. Fontos, hogy ne csak a szavak szintjén kommunikáljuk a vásárló felé a cég környezettudatos hozzáállását, hanem a konkrét csomaggal is.
Válasszunk olyan céget a csomagolás megtervezésénél, amelyik szintén fontosnak tartja a környezettudatos gondolkodást, ezzel nemcsak az erre érzékeny vásárlókat tudjuk megszólítani, hanem tényleg sokat teszünk a környezetvédelemért. És ennél kevés fontosabb 21. századi üzenetet tudunk átadni a cégünkről.