Sport

2014.07.02. 11:21

Fa Nándor legközelebbi célja a decemberi Barcelona World Race

Nem olyan régen volt, amikor itt álltam előttetek, amikor a hajó még épült. Azóta eltelt fél év, és egy meneten túl vagyunk – kezdte Fa Nándor a beszámolóját. Goszleth Marcellal, vitorlázótársával együtt megtettek egy utat, nem éppen úgy, ahogyan azt elképzelték. Mi történt?

Tihanyi Tamás

A történések részben önmagukért beszélnek, részben magyarázatra szorulnak, jelentette ki Fa Nándor, majd hozzátette, ő rettenetesen elfogult és terhelik a régi tapasztalatai. Ezért megkérte Marcellt, ő mondja el, hogyan, miként haladt a hajó.

– Roppant kifinomult és nagyon komplex szerkezet – vette át a szót Goszleth Marcell. – Azzal, hogy vízre került és elkezdtünk vitorlázni, még mindig csak az út kezdetén vagyunk, mert rengeteg olyan tesztelésre és finomításra van szükség ahhoz, hogy versenykész legyen. Egy hónapig vitorláztunk New York-ig, felmértük, mire képes, mit kell tenni, hogy ha lehet, gyorsítsuk. A hajó nagyon könnyen irányítható, ami fontos szempont. Jó a kiegyensúlyozottsága és látszik, nagyon eltalált volt terv.

Vannak olyan szélszögek, amikor kimondottan gyors, de nehéz felmérni, hogy a versenytársakhoz képest ez mit jelent, tette hozzá Marcell.

– Majd ha ott megyünk velük, ez akkor derül ki. Fontos, hogy az árboc, a vitorlázat, a műszerezettség nagyon jól működött. Szükséges, hogy folytassuk a tesztelést. Nándinak az volt a koncepciója a tervezés során, hogy olyan hajót építsen, amiben ezer százalékig megbízhat. Olyan hajóval kell nekivágnia az útnak, ami bármilyen helyzetben a csúcsra terhelhető. Egy kiélezett versenyen meg kell találni a szűk rést a biztonság és a gyorsaság között.

A legutóbbi Vendée Globe-on az elrajtolt húsz hajóból kilenc kiesett a versenyből.

– A hajó legnagyobb erénye, hogy van – emelte ki Fa Nándor. – Egy ilyen szerkezet megépítése és versenyeztetése még a nagy hajóskultúrájú országoknak sem könnyű feladat. Olyan hajót akartam létrehozni, amiből kihozható a maximum anélkül, hogy oktalan kockázatot vállalnék. Dobálózhatunk a számokkal, de ha valaki ott áll a fedélzeten, gyakran garantált a halálfélelem. A sebesség és a körülmények rendkívüliek, amiket csak az tapasztal meg, aki azokat megélni. Az is célom volt, hogy amennyire lehetséges, maximálisan iránytartó és megbízható hajót tervezzek. Hihetetlen nehéz a borotva élén úgy táncolni, hogy az ember megtalálja a helyes arányokat.

A mezőnyben, amelyben versenyeznek majd, a legtöbb hajót kétszer-háromszor is átépítették már.

– Gibraltártól Marcellal 16 napot mentünk New York-ig, és nem voltak kedvező szelek. A város előtt egy-két nappal komoly hullámzást kaptunk szembe, olyan ütések érték a hajót, hogy szinte leestünk a székről. Csak néztük egymást és azt vártuk, mikor esik darabokra a hajó. Embertelen viszonyok voltak. A rajt előtt egy szűk nappal érkeztünk meg. Az ottani szakemberek végig figyelték az utunkat és abszolút elismerést kaptunk tőlük, nem csak a New York - Barcelona, hanem a Barcelona - Barcelona Földkerülő verseny kvalifikációjának is elfogadták. Aztán Marcell sápadt arccal odalépett hozzám, bevitt a hajóba, és elpakolt az orrból. Döbbenten láttuk, hogy vízben állunk. Szétváltak a rétegek a hajó orrában. Miért nem beszéltünk erről előbb? Még mindig elhamarkodottnak tartom a részletesebb nyilatkozatot. Azért nem jöttem vitorlázva haza, mert nem kockáztathattam, hogy elsüllyedjek, nem volt értelme belevitorlázni a bizonytalanságba, esetleg a biztos pusztulásba. A Spirit of Hungary-t tehát hajóval szállítjuk haza. Az első fele, ott, ahol sok tonnás terhelést kap, megrogyott, és nem volt tovább terhelhető. Ezt az ember személyes tragédiának éli meg, de aztán a legjobbakkal beszélgetve kiderül, hogy ezek természetes részei egy hajó életének, még a legnagyobb költségvetéssel épült vitorlásnak is összeomlottak a válaszfalai az első útján.

A hajót valószínűleg Velencéig szállítják, onnan átvitorlázik Nándor Triesztbe, majd kamionnal hazahozzák és szétvágják, feltárják a részleteket azért, hogy kiderüljön, mi okozta a problémát.

– Találgatni, ötletelni nem akarok, mert nem kívánok senkinek a nyakába felelősséget akasztani, amíg nem tudjuk, mi történt pontosan. Hiszen még a szakmabelieknek is nehéz elmagyarázni, mi és miért történt. Az okokat nem tudjuk tehát, de azt igen, miként lehet megjavítani, átépíteni a hajót. Marcell észrevételeit is hasznosítjuk, sok apróság ez, ami szemnek láthatatlan, de fontos, és ezeket tőle elfogadom. Át kell lépnünk a gyerekbetegségeken.

A hajónak szeptemberben vízen kell lennie újra, szögezte le Fa Nándor. Tengernyi munkaóra következik, tudásuk legjava szerint készítik fel a Barcelona Word Race-re, ami egy kétszemélyes földkerülő verseny lesz az év végén.

– Marcell olyan társ, aki mellett aludni tudok úgy is, hogy gyorsan megy a hajó. Nem kis dolog ez, higgyétek el, ezért vele tervezem a barcelonai földkerülőt is.

Rendkívül jó hajót építettünk, tette hozzá határozottan.

– Könnyedén vezetjük, míg a vetélytársak izomlázat kapnak kormányzás közben. Minden irányban benne van a sebesség és a stabilitás. Felvállaltuk, hogy űrhajót küldünk a Marsra, és eddig idáig jutottunk – összegzett Fa Nándor. – Nagyon izgalmas, nagyon kemény pár hónap után vagyunk. És látjuk az utat előre. Örülök annak, hogy ami történt, az most történt meg velünk, és nem az óceán közepén, ahol sem én, sem a hajó nem lett volna megmenthető. Tehát alapvetően jól érzem magam a bőrömben és továbbra is várom azok segítségét, akik eddig segítettek bennünket.

A hajó jelentős nagyságú külső rétegét le kell fejteni, ami nagy munka és nagy költség, de nem egyedi eset. Gyakori, hogy egy hajó „delaminálódik”. Fa Nándor hasonló helyzeteket említett a vetélytársak életéből.

– Ez ilyen, ez benne van a pakliban – tette még hozzá. – Ezután addig fejlesztjük a hajót, amíg mindent ki nem bír, de továbbra is versenyképes marad. Azt érdemes tudni, hogy a nagy versenyek mezőnyében nincs olyan versenyhajó, amit ne építettek volna át, akár többször is.

Kiss Péter, a projekt egyik fő szponzorának, a Zoltek cégnek a nyugalmazott elnökhelyettese is szólt.

– Sok réteget képzeljenek el egymás mellett, amelyek ebben az esetben elváltak egymástól. Ezer oka lehet ennek, ilyen problémákkal például a NASA, a BMW és a Boeing több száz szakembere küzd. Megjavítható, de előbb meg kell találni, mi a hiba oka – mondta a karbontechnológia szakembere.

– Nem egyszerű a helyzet, de nem megoldhatatlan – zárta a tájékoztatót Fa Nándor.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!