A szakember válaszol

2018.01.20. 20:00

Eredetvizsga: kevesebb lopott autó kerülhet az országba?

Januártól már nemcsak a belföldön vásárolt használt autóra, hanem a külföldről behozottra is kell eredetvizsga.

Házi Péter

Nem feltűnő helyen a festéket is megkaparhatja az eredetvizsgát végző: kiderülhet, hogy az egész homlokfalat kicserélték az új alvázszám érdekében

Fotó: FMH-illusztráció

A cél az, hogy kevesebb lopott vagy kétes előéletű autó kerüljön az országba. Ugyanakkor emiatt egy újabb költségelemmel kell kalkulálniuk a vásárlóknak.

Magyarországon tizenhét évvel ezelőtt „vezették be” a kötelező eredetiségvizsgálatot, amelyben most komoly változás történt. 2017 decemberében jelent meg ugyanis az a módosítás, amely „A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendeletet változtatja meg. Ennek egyik új pontja szerint az előzetes eredetiségvizsgálatot el kell végezni „a használt jármű, továbbá a gyártótól származó járműkísérő lappal nem rendelkező új jármű, valamint a járműnyilvántartásba korábban még nem vett lassú jármű vagy egyéb jármű első forgalomba helyezésekor”.

Forgalmi előtt irány a vizsgáló

Mindebből a laikus állampolgárnak nem biztos, hogy kiderül, mit is kell tennie, ha külföldről hoz be használt autót. Kérdésünkre Horváth Károly műszaki vizsgabiztos mondta el a teendőket. Alapvetően akkor kötelező a használt autók eredetiségvizsgálata, ha azt belföldön vásároltuk, vagy ha az Európai Gazdasági Térségen kívülről.

- Január 1-től, ha autót hozunk be az Európai Unió egyik országából, a közlekedési hatóságnál kell jelentkeznünk a honosítási igénnyel. Ha van érvényes műszaki vizsga, akkor 8 ezer forint a honosítási eljárás. Ezt követően a vámhivatalnál be kell fizetnünk a regisztrációs adót. Eddig ezután mehetett a vevő a forgalmit, rendszámot kiváltani. Mostantól viszont ezt a lépcsőt meg kell előznie az eredetvizsgának – taglalta a részleteket a szakember.

Ettől tehát egy új szűrő épül be a rendszerbe, amelynek célja, hogy kevesebb lopott vagy kétes előéletű autó kerüljön Magyarországra. A szakember szerint még hatásosabb lenne a rendelet, ha az eredetiségvizsgálat megelőzné a honosítási eljárást, illetve az egyedi forgalomba helyezési engedély kiadását. Ezzel ugyanis a legtöbb eljárási költség (honosítási díj, egyedi forgalomba helyezési díj, regisztrációs díj, esetleg tulajdonszerzési illeték) megfizetésétől megkímélnék a vásárlót, amennyiben egy járműről esetleg kiderül, gondok vannak az azonosítóival, illetve a járművet kísérő okmányok eredetiségével. Kereskedő esetén pedig – játsszunk el a gondolattal – akár vissza is lehetne lépni az adás-vételtől.

„Átoperált” homlokfal és társai

Horváth Károly úgy látja, a törekvés jó, ugyanakkor rengeteg múlik az eredetvizsgát végző szakember felkészültségén is, észreveszi-e a turpisságokat. Egy ideje például lehetőség van a festék megkaparására, így az alvázszámról kiderülhet, hogy azt egy egész homlokfallal együtt kicserélték. Ha valaki fél óránál rövidebb idő alatt elvégzi a teljes eredetvizsgát, az legyen gyanús! – osztotta meg véleményét a vizsgabiztos.

Az új autókat egy zöld színű járműkísérő lappal adják át, ami feleslegessé teszi az eredetvizsgálatot a forgalomba helyezéshez. A lassú járművek esetében, amilyeneket elsősorban a mezőgazdaságban használnak, dönthet úgy a tulajdonos, hogy forgalomba helyezi, így nem csak a szántóföldön használhatja majd. Újdonság, hogy ebben az esetben is kell mostantól eredetiségvizsgálatot végezni.

Nem feltűnő helyen a festéket is megkaparhatja az eredetvizsgát végző: kiderülhet, hogy az egész homlokfalat kicserélték az új alvázszám érdekében
Fotós: FMH-illusztráció

150 ezer jött be külföldről

Az eredetiségvizsgálat hatósági áras, azaz mindenhol ugyanannyit kérhetnek el érte: 1400 köbcentis motorig tizenhétezer, 1401 és 2000 köbcenti között 18 ezer 500, efölött pedig 20 ezer forintot.

Az elmúlt egy-két évben elképesztően sok használt kocsit hoztak be magánszemélyek, kereskedők az országba. Tavaly 600 ezer használt kocsi cserélt gazdát belföldön, és további közel 150 ezer került be külföldről. A remény tehát az, hogy 2018-tól nehezebb lesz legálisan magyar rendszámot tenni a külföldi, lopott kocsikra.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!