2010.01.29. 03:29
A jeges út hatalma - hogyan uralhatjuk autónkat?
Székesfehérvár - Az autó mindig arra megy, amerre tekintetünk réved. Ha megcsúszik az autós, a legfontosabb, hogy irányba tartsa járművét. A vezetés technikája nem sajátítható el néhány óra alatt. Gyakran a hivatásos sofőrök is bajba jutnak.
- Az egyes ütem, vagyis a kissé dombosabb, lejtősebb útszakaszok takarítását reggel hét óra körül kezdték meg a munkatársaink - mondta el kérdésünkre Zákányi Tamás városi hóügyeletes. A városgondnokság hat nagy géppel és több kisebb járművel takarított. Ezután következett a buszmegállók, a taxidrosztok, a másodrendű főutak, gyűjtőutak, kiszolgáló- és lakóutak, valamint a külterületi közutak megtisztítása.
- Lassú havazás volt, úgy fél kilenc, kilenc óra körül beerősödött, de tíz óra felé már el is állt, így a dolgozók beérhettek a munkahelyükre. Elakadt járműről nem érkezett információ hozzánk - folytatta Zákányi. - A délután folyamán újra kimentek a gépek az utakra, hogy ellenőrizzék a szakaszokat.
A szakember felhívta a figyelmet az óvatos közlekedésre, mert latyakosak az utak, és rendkívül csúszásveszélyesek, emiatt többször sóznak is, ahol szükséges.
A 89-es úton értük el a Magyar Közút Nonprofit Zrt. területi referensét, Lánczos Jánost.
- Székesfehérvár és Lovasberény között hókásássá vált a szóróanyag miatt a burkolat, de jó tempóban, 60-70 kilométeres sebességgel lehet közlekedni - mondta el kérdésünkre Lánczos János. Velence és Csákvár között vékony hóréteg képződött az úton, de lassan, óvatosan járható volt. - A kanyarokban, illetve csomópontokhoz érve kettes fokozatba visszakapcsolva kell haladni, hogy biztonságosan megálljunk, bekanyarodjunk - tette hozzá a területi referens. Elakadt, árokba csúszott járműről a szakember nem kapott információt kollégáitól.
Tegnap szerencséjük volt az autósoknak. Gyakorta azonban balesetekről, árokba csúszott autókról, koccanásokról hallani. Ezek többsége a rutintalanság vagy éppen a vakmerőség miatt következik be. A megfelelő vezetési technika elsajátítása nem egyszerű feladat, ráadásul néhány órányi vezetés egy oktató mellett nem elegendő.
- A tanulók különösen nagy félelemmel indulnak el a havas utakon, ahogyan sok idős ember, vagy rutintalan sofőr is bátortalanul közlekedik. Ilyenkor persze az első és legfontosabb, azaz a vezényszó a lassan - mondta Havasi László oktató, aki elárulta, ilyenkor télen, havas, jeges utakon sokkal többet tanulhat az, aki jogosítványt szeretne. Egy órával ezelőtt még jeges volt az út - mondta az oktató tegnap délelőtt, majd felajánlotta, autózhatunk a városban, s megmutatja, mire is érdemes odafigyelni.
- A legfontosabb szabály, hogy bár a téli gumi segítheti ilyenkor a közlekedőket, nem ad feltétel nélküli biztonságot. Ahogyan az ABS-szel sem lesz rövidebb a féktávolság. Csupán abban segít, hogy egy megcsúszás után mielőbb irányítható legyen az autó. Havas úton finomabban kell bánni a gázpedállal, a kevesebb gázadás több. További alapszabály a követési távolság betartása. Számolni kell azzal, hogy a letaposott hóban a gumi tapadása negyedére, hatodára csökkenhet. Így a lassításnál nagy szerepe van a motorféknek is - mondta Havasi László.
Az oktató amolyan örök igazságként fogalmazta meg, hogy az autó mindig arra megy, amerre annak sofőrje néz. - Ha egy autós megcsúszik, és csupán arra figyel, vajon minek megy neki, akkor bizony előbb-utóbb hozzácsapódik valamihez. Egy megcsúszott autó felett ilyenkor vissza kell nyerni önuralmunkat. Ha lassul az autó, s a kerekek újra gördülnek, azoknak ismét van tapadásuk, akkor újfent kormányozható a jármű. Az irányban tartás a cél. Gyakran kanyarban csúszik meg az autó. Egy vérbeli sofőr képes tréningezni magát, azaz felkészül arra is, megcsúszhat az autó, s akkor korrigálni kell.
Havasi László úgy vélte, az autóvezetési tanfolyamokon leginkább a vizsgára készítheti fel a diákokat, s a tapasztalatait adhatja át. Kevés a tréning lehetősége. Van azonban néhány újszerű kezdeményezés, például mesterségesen kialakított vezetéstechnikai pályákon tesztelhetik magukat a sofőrök. Itt mód van arra, hogy a jogosítvánnyal rendelkező jelentkezők elsajátítsák a technikákat., például a vizes, csúszós pályán való vezetést, a váratlan helyzetekben szükséges vészfékezést anélkül, hogy az autó sérülne.
A Pannon Lapok Társasága tegnap öt szerencsés autóst sorsolt ki, akik a Magyar Autóklub által felajánlott vezetéstechnikai tréningen vehetnek részt a szervezet fővárosi tesztpályáján.
A Dunaújvárosi Hírlap nyertese Tompai Árpádné, a Fejér Megyei Hírlapé Márkus Hilda, a Vas Népe szerkesztőségéé Gergye Péter, a Veszprém Megyei Naplóé Számfira Balázs, a Zalai Hírlapé pedig Dervalics József.
Havasi László úgy vélte, az autóvezetési tanfolyamokon leginkább a vizsgára készítheti fel a diákokat, s a tapasztalatait adhatja át. Kevés a tréning lehetősége. Van azonban néhány újszerű kezdeményezés, például mesterségesen kialakított vezetéstechnikai pályákon tesztelhetik magukat a sofőrök. Itt mód van arra, hogy a jogosítvánnyal rendelkező jelentkezők elsajátítsák a technikákat., például a vizes, csúszós pályán való vezetést, a váratlan helyzetekben szükséges vészfékezést anélkül, hogy az autó sérülne.
A Pannon Lapok Társasága tegnap öt szerencsés autóst sorsolt ki, akik a Magyar Autóklub által felajánlott vezetéstechnikai tréningen vehetnek részt a szervezet fővárosi tesztpályáján.
A Dunaújvárosi Hírlap nyertese Tompai Árpádné, a Fejér Megyei Hírlapé Márkus Hilda, a Vas Népe szerkesztőségéé Gergye Péter, a Veszprém Megyei Naplóé Számfira Balázs, a Zalai Hírlapé pedig Dervalics József.
Havasi László úgy vélte, az autóvezetési tanfolyamokon leginkább a vizsgára készítheti fel a diákokat, s a tapasztalatait adhatja át. Kevés a tréning lehetősége. Van azonban néhány újszerű kezdeményezés, például mesterségesen kialakított vezetéstechnikai pályákon tesztelhetik magukat a sofőrök. Itt mód van arra, hogy a jogosítvánnyal rendelkező jelentkezők elsajátítsák a technikákat., például a vizes, csúszós pályán való vezetést, a váratlan helyzetekben szükséges vészfékezést anélkül, hogy az autó sérülne.
A Pannon Lapok Társasága tegnap öt szerencsés autóst sorsolt ki, akik a Magyar Autóklub által felajánlott vezetéstechnikai tréningen vehetnek részt a szervezet fővárosi tesztpályáján.
A Dunaújvárosi Hírlap nyertese Tompai Árpádné, a Fejér Megyei Hírlapé Márkus Hilda, a Vas Népe szerkesztőségéé Gergye Péter, a Veszprém Megyei Naplóé Számfira Balázs, a Zalai Hírlapé pedig Dervalics József.
A Pannon Lapok Társasága tegnap öt szerencsés autóst sorsolt ki, akik a Magyar Autóklub által felajánlott vezetéstechnikai tréningen vehetnek részt a szervezet fővárosi tesztpályáján.
A Dunaújvárosi Hírlap nyertese Tompai Árpádné, a Fejér Megyei Hírlapé Márkus Hilda, a Vas Népe szerkesztőségéé Gergye Péter, a Veszprém Megyei Naplóé Számfira Balázs, a Zalai Hírlapé pedig Dervalics József.
A Pannon Lapok Társasága tegnap öt szerencsés autóst sorsolt ki, akik a Magyar Autóklub által felajánlott vezetéstechnikai tréningen vehetnek részt a szervezet fővárosi tesztpályáján.
A Dunaújvárosi Hírlap nyertese Tompai Árpádné, a Fejér Megyei Hírlapé Márkus Hilda, a Vas Népe szerkesztőségéé Gergye Péter, a Veszprém Megyei Naplóé Számfira Balázs, a Zalai Hírlapé pedig Dervalics József.
A Dunaújvárosi Hírlap nyertese Tompai Árpádné, a Fejér Megyei Hírlapé Márkus Hilda, a Vas Népe szerkesztőségéé Gergye Péter, a Veszprém Megyei Naplóé Számfira Balázs, a Zalai Hírlapé pedig Dervalics József.
A Dunaújvárosi Hírlap nyertese Tompai Árpádné, a Fejér Megyei Hírlapé Márkus Hilda, a Vas Népe szerkesztőségéé Gergye Péter, a Veszprém Megyei Naplóé Számfira Balázs, a Zalai Hírlapé pedig Dervalics József.