2010.06.19. 09:11
Több ajánlószelvényre kevesebb idő jutna
FMH - A fővárosi és a területi (megyei) választási irodáknak várhatóan jóval több munkát ad majd az ajánlószelvények ellenőrzése az önkormányzat választásokon, mivel a tervezett jogszabály-változás miatt több cédulát kellene kevesebb idő alatt ellenőrizni.
Az Országgyűlés által június 3-án elfogadott, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek megválasztásáról szóló törvény értelmében az lehet főpolgármester-jelölt, akit a fővárosi választók két százaléka ajánlott. A megyékben az a jelölőszervezet állíthat listát, amelyik a választókerületi választópolgárok egy százalékának az ajánlását összegyűjtötte.
Előbbi esetben a jogalkotó a négyszeresére, míg utóbbinál több mint a háromszorosára emelte az induláshoz szükséges ajánlások számát (0,5, illetve 0,3 százalék volt korábban).
Ez azt jelenti, hogy a főpolgármester-jelöltséghez mintegy 27 ezer érvényes ajánlószelvény összegyűjtésére van szükség; ha a (párhuzamos jelölések és elírások miatti) szokásos 10-15 százalékos biztonsági "ráhagyást" is beleszámítjuk, jelöltenként mintegy 30 ezer ajánlás várható.
Három-négy jelölttel számolva ez meghaladja a 100 ezres mennyiséget, amelynek feldolgozása várhatóan komoly kihívás elé állítja majd a Fővárosi Választási Irodát.
Az Országgyűlés várhatóan hétfőn szavaz a Választási eljárásról szóló törvény módosításáról, amely szerint az ajánlószelvény-gyűjtőknek a korábbi mintegy öt hét helyett már csak bő két hetük lesz arra, hogy begyűjtsék a szükséges számú érvényes cédulát. Ez pedig azt jelenti, hogy előreláthatóan az "utolsó percekben", azaz az utolsó napon-napokon fogják leadni többtízezres nagyságrendben a cédulákat a választási irodának.
Eközben az új jogszabály harmadával szűkítené az ajánlószelvények ellenőrzésének idejét, így már nem három, hanem két nap alatt kell végezniük a munkával a választási irodának.
Az MTI érdeklődésére Megyesné Hermann Judit, a Fővárosi Választási Iroda vezetőjének jogi helyettese elmondta, felkészültek a várható többletmunkára. Közölte, kétszer annyian dolgoznak majd a szelvények ellenőrzésén, mint korábban; ez tíz új köztisztviselő "beállítását" jelenti.
Hozzátette: ha egy időben hozzák be a jelölő szervezetek az ajánlásokat, további munkatársakat is be tudnak vonni. Jelezte: a személyes adatokat kezelő kollégáknak esküt is kell tenniük, ám ezt "házon belül", a főjegyző (aki a Fővárosi Választási Iroda vezetője) előtt gyorsan megtehetik.
Elmondta, a jelölő szervezetek által leadott szelvényeket először pénzszámoló automatákon futtatják át a darabszám megállapítása érdekében, így elkerülhetőek a későbbi viták.
A következő lépcsőben formailag ellenőrzik a szelvényeket, ekkor a ránézésre, vagy tapintásra nem megfelelőeket szűrik ki. Ezt követi az ajánlások adattartalmának ellenőrzése; ekkor a cédulákon szereplő személyes adatokat vetik össze számítógépeken keresztül a központi adatbázissal.
A választási iroda ezt követően az érvényes és a különböző okok miatt érvénytelennek minősített ajánlásokat összesíti, és az erről készült jelentést a Fővárosi Választási Bizottság elé terjeszti. A testület ennek alapján dönthet az adott jelöltek nyilvántartásba vételéről.