2017.07.18. 13:24
Esélyük sem volt a sárkányrepülő baleset áldozatainak: még a levegőben levált a szárny
Részletek derültek ki a vasárnap esti sárkányrepülő balesetből: még a levegőben elvált a szárny az utastértől, így az utasnak és a pilótának esélye sem volt a túlélésre. Ha bebizonyosodik, amit a repülősök gondolnak, akkor ők ketten az életüket áldozták azért, hogy másokat megóvjanak a hasonló tragédiától.
Egy úgynevezett „iskolakör” erejéig akart felszállni az Albatrosz Repülő Egyesület egyik pilótája azzal a fehérvári fiatal lánnyal, aki családjával érkezett a börgöndi repülőtérre vasárnap este. Izgalmas családi programnak ígérkezett a sárkányrepülőzés, melynek során egy téglalap alakú kört tettek volna meg a levegőben a pilótával, mindenféle cikkcakk nélkül. Az idő szép volt, szél sem borzolta a várost. Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület vezetője mesélte el azt, ami ezt követően történt:
- Ez a gép ezt megelőzően is felszállt a repülőtéren. Korszerű gépről beszélünk, amelyben nem sok repült óra van. A felszállást követően a téglalap alakú útvonalon ment a gép, ám hamarosan a pilóta jelentette a rádión, hogy leszállást kér – mesélte elcsukló hangon az elnök, akinek a pilóta személyes jó barátja volt. Majd így folytatta: a szemtanúk állítása szerint azonban landolni már nem volt ideje. Azt látták, hogy repülés közben az utastér elválik a szárnytól. A kis piros „trike”, ahogy az utasteret hívják, egyszerűen elkezdett függőlegesen lefelé zuhanni, a szárny pedig továbbrepült, majd 300 méterre a történtektől ért földet.
- Saját embereink értek ki először a learatott területre, ahol a földbe csapódott a trike. A pilóta, aki látta a történteket, azonnal riasztott mindenkit, majd pedig maga is felszállt, hogy megkezdje a kutatást. Hamar rábukkant a gépre, de sajnos olyan mértékű volt a becsapódás, hogy a benne ülőkön nem lehetett segíteni – emlékezik vissza a történtekre az elnök. Elképzelhetetlen belegondolni, mit élhetett át a család és a szemtanúk a történtekkor. Soha hasonló típusú baleset még nem történt motoros sárkányrepülővel – szögezte le Szilády Dezső, utalva ezzel arra, hogy a roncsok elsődleges vizsgálata során különös dologra figyeltek fel: a cső, melyen az utastér függeszkedik, fáradásos törés miatt eltörött, ahogy a másodlagos biztonsági elemként funkcionáló acélsodrony is elszakadt. A sárkányrepülés 30-40 éves története óta ilyen jellegű baleset nem fordult elő, erre számítani nem lehetett, mondta még egyszer az elnök. A szakmán belül nagy a döbbenet, hiszen ez a gép nem volt idős és lenyúzott.
- A hatóságok felé jeleztük, amit tapasztaltunk, s kértük, hogy a roncsok további vizsgálata történjen meg minél előbb, mert ebből a típusú gépből több mint 300 van jelenleg forgalomban. Ami azt jelenti, hogy ha a későbbi vizsgálatok is azt támasztják alá, hogy anyagfáradásos törés történt, akkor ez a többi hasonló típussal is megtörténhet.
Az ügyben természetesen közlekedésbiztonsági szemlét is tartottak, a hatóság pedig információink szerint kijelöl egy repülésbiztonsági szakembert, aki műszaki szempontból vizsgálja meg a roncsot.S ha az ő véleménye is egyezik a repülősökével, akkor következő lépésként ezeket a típusokat azonnal meg kell állítani és ki kell küszöbölni a hibát.
A szokatlan esetről pedig már tájékoztatta az egyesület a gyártót.A megrendült repülős úgy véli, hogy ha kiderül, hogy gyakorlatilag „típushibáról” van szó, akkor a két székesfehérvári áldozat az életét adta azért, hogy másokat megóvjon egy hasonló tragédiától.