Folytatódnak a fejlesztések a Tárnok-Székesfehérvár vasútvonalon

Székesfehérvár - Idén a Martonvásár - Kápolnásnyék, és a Gárdony – Dinnyés vonalszakasz átépítésével folytatódik a felújítás alatt álló Tárnok-Székesfehérvár közötti vasúti pályaszakasz fejlesztése – mondta el honlapunknak Fazakas Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője.

Bognár Máté

A vonalszakaszon januárban utómunkák illetve kisebb mértékű, téli időszakban is végezhető munkák folytak. Az időjárás függvényében várhatóan február végén indulnak el a vonali vágányzárral és menetrendi változásokkal járó munkák, ekkor kezdődik Dinnyés állomás bontása, melyet nyílt vonali kitérővé alakítanak át.

A vasútvonal által érintett Fejér megyei településeken már megtörtént, jelenleg zajló és idén sorra kerülő munkálatokat összefoglalva a NIF kommunikációs vezetője rámutatott: a munkálatok kezdete óta tavaly október végéig megújult Kápolnásnyék – Gárdony között a jobb vágány, míg a bal vágány átépítése 2009. decemberére készült el. A beruházás során korszerű sín, új betonalj épült be, s megerősítették a vasúti alépítményt – a földművet – is. December 12-én forgalomba helyezték a Kápolnásnyék – Gárdony bal vágányt, s ezzel egy időben az eddig lezárt közúti útátjárókat is megnyitották. Egyet nem: a Velencefürdő megállóhely Székesfehérvár felőli oldalán találhatót, ugyanis azt megszüntetik, s funkcióját a Velence megállóhelynél épülő közúti aluljáró veszi át.

Tavaly decemberig a vasúti nagy műtárgyak – a Velence megállóhely Budapest felöli oldalán épülő közúti aluljáró és a végponti oldalon épülő gyalogos aluljáró; a Velencefürdő megállóhely Székesfehérvár felőli oldalán épülő gyalogos aluljáró, a gitáros emlékműnél és a Kápolnásnyék – Velence között épülő gyalogos aluljáró – esetében csak a vasút alatti teherhordó szerkezetek épültek meg, azokat várhatóan 2010. második negyedévében helyeik üzembe. A Velencefürdő Budapest felőli végén lévő gyalogos felüljárót felújítják, hiszen a szakemberek úgy látják, hogy annak elbontása az utasok  biztonsága miatt nem lehetséges.

Gárdony állomáson jelenleg az új gyalogos aluljáró építési munkái zajlanak, annak üzembe helyezésére várhatóan idén, az utolsó negyedévben történik meg. Velence és Velencefürdő megállóhelyeknél a forgalomba helyezés zúzottkő burkolattal valósul meg, a kiselemes térkő burkolat elhelyezése idén, a második negyedévre várható. A munkálatok során felújítják Velence, Velencefürdő és Agárd megállóhelyek épületeit. Dinnyés mellett megkezdődött az új megállóhely földmunkájának kivitelezése, az üzembe helyezés előreláthatólag a harmadik negyedévben lesz.

Martonvásáron tavaly december 12-ig a két átmenő fővágányt építették át, s a peronokat is használhatják a vágány mellett az utasok. Az új gyalogos aluljárót előreláthatólag idén október és december között helyezik üzembe.

A Szabadbattyán – Börgönd vonalszakaszt várhatóan 2010. április 30-ig helyezik üzembe, akkortól a tehervonatok egy része a Szabadbattyán – Börgönd – Pusztaszabolcs – Budapest-Kelenföld útvonalon fog közlekedni a Szabadbattyán - Székesfehérvár – Budapest-Kelenföld útvonal helyett. A menetrendváltás idejétől a Börgönd – Pusztaszabolcs vonalszakaszon a vonatok óránként 80 kilométeres sebességgel haladhatnak.

Fazakas Orsolya rámutatott: az átépített vágányokon a sebességet a forgalomba helyezéskor megengedett óránkénti 80 kilométerről fokozatosan emelik 120 kilométeresre. A 160 kilométeres óránkénti sebességre történő áttérés a szakemberek szerint 2012. végén válik lehetségessé Tárnok – Velencefürdő és Agárd – Székesfehérvár között, ahol ekkor helyezik üzembe az egységes európai mobil kommunikációs rendszert, a GSM-R-t; és az egységes európai vonatbefolyásoló rendszert, az ETCS 2-t.

A Budapest-Kelenföld – Székesfehérvár vonalszakasz felújítását (amelynek része a Tárnok – Székesfehérvár közötti szakasz) az NIF eu-s forrásból tervezi megújítani, a támogatási kérelem EU általi jóváhagyása jelenleg folyamatban van. Az NIF korábbi közlése szerint a Tárnok – Székesfehérvár szakasz falújítása mintegy 65 milliárd forintból valósul meg.

A beruházó idénre tervezi a Budapest-Kelenföld – Székesfehérvár közötti biztosító-berendezési munkálatok megkezdését: a vasútvonalon új, távvezérelhető elektronikus biztosítóberendezést létesítenek, ezzel párhuzamosan korszerűsítik a kapcsolódó vonali sorompókat, váltófűtés építésével. A székesfehérvári vasútállomás korszerűsítése kapcsán jelenleg az építési engedélyezési eljárás zajlik, melyet a kivitelezési tervek elkészítése követ.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!