2011.02.19. 05:39
Isten, óvd a királyt, ha beszél!
A kérdésre roppant egyszerű a válasz. Látszólag. Mármint arra a kérdésre, hogy miért beszélnek, írnak a legtöbben elismeréssel, már-már szeretettel A király beszéde című filmről. Nos, azért, mert valóban kedvelhető, kamaradarabhoz illő megoldásaival bensőséges, kiváló dramaturgiai érzékkel, tudással készült, és elsőrangúak a színészek.
Mindezt a végére is írhattam volna, de legyünk túl rajta, mindjárt itt az elején. Szóval, csupa olyan erényt mutat a korábban számomra teljességgel ismeretlen brit Tom Hooper rendezése, amelyre - valljuk be kegyetlenül és őszintén - a magyar filmgyártás egyszerűen képtelen. Lehet persze hivatkozni azonnal a honi pénzhiányra, az itthon készülő mozik nevetségesen alacsony költségvetésére, de láttam én már karón varjút. Európai összehasonlításban sem kevés büdzséből forgatott dagályos, rosszul levezényelt, ráadásul szegényesnek ható történelmi filmet.
No de térjünk vissza A király beszédéhez, amely 12 Oscar-jelöléséből valószínűleg jónéhányat bevált majd a jövő heti díjkiosztón. Van, aki a történet hallatán kicsit fanyalog, felemlegeti, hogy félig már nyerő téma az angol királyi család magán- és közügyeiről filmet csinálni, hiszen zabálják a népek. A tételt megfordítanám: roppant nehéz ebben a témában újat hozni, a humor és a dráma, az irónia és a megbecsülés kényes határán tartva a történetet. Az alkotók igen jó érzékkel választották ki a sztori idejét: nem sokkal a második világháború előtt vagyunk, amikor a királyi család sarja, Bertie saját habitusa, akarata ellenére a trónon találja magát. Ő lesz VI. György király, II. Erzsébet édesapja. Ő, aki korábban mindig a családi fészek sarkába vonult, aki kellemetlen perceket szerzett magának és a famíliának, mert rettenetesen beszédhibás volt, dadogott. Ez az első drámai konfliktus. A második az, hogy mit kezd egymással a liberális elveket valló és különleges módszereket használó, lecsúszott színészből logopédussá avanzsált ausztrál Lionel Logue és az uralkodó. Mi történik akkor, ha a pökhendiséggel kevert kisebbségi érzés, szégyen és az elhivatottság találkozik, ütközik?
Ráadásul egy olyan történelmi helyzetben, amikor roppant fontos volt, hogy mit mond és miként szól a britekhez és a világ negyedét uralma alatt tartó birodalom alattvalóihoz az uralkodó. Hogyan tudja elmondani, elfogadtatni, hogy hadba lépnek Németország ellen, és hatalmas áldozatokat kell majd hozni? Ráadásul abban az időben vált a nyilvános szereplések akkori főszereplője, a rádió. Hitler elképesztően hatásos beszédeket harsogott így a népéhez, és Angliában is szokássá vált, hogy a király karácsonykor rádióbeszédet tart. Igen ám, de az a király tegye ezt, akiről köztudott, hogy dadog, aki egyenesen retteg, ha mikrofont lát, ha bármilyen nyilvánosság előtt meg kell szólalnia? Nos, itt lép a képbe logopédusunk, aki Elizabeth királynő közreműködésével lát hozzá a gyógyításhoz.
Nem mindennapi alakítást nyújt Helena Bonham Carter az anyakirálynő szerepében. S akkor még nem is beszéltünk a két igazi főszereplőről. Geoffrey Rush jónéhány éve már begyűjtött az Oscart egy sérült zongoraművész megformálásáért. Ezúttal neki kell segítenie azon az emberen, akire a különleges történelmi helyzetben az egész világ figyel. Colin Firth leginkább Darcyként vált népszerűvé hazánkban is, és később is gyakran alkalmazták rendes, de kicsit balek figurákhoz. Mostani teljesítménye valóban kivételes. Hihetetlen munka és felkészülés kellett ahhoz, hogy ne spilázza túl a király gyengeségét, tekintete, gesztusai, arcjátéka teljesen hiteles. Kettejük barátsággá alakuló párharca kifejezetten szórakoztató és leköti a nézőt. Úgy, hogy többnyire szűk belső tereket látunk, amelyekben a színészi játék finomságaira helyezték az alkotók a hangsúlyt. Mindez azért nem hat színpadiasan és színháziasan, mert különleges beállításokat alkalmaztak, amelyek a jól megválasztott díszlettel és környezettel már-már látványossá teszik a produkciót. Danny Cohen opratőri munkájának köszönhetően a harmincas évek végének Angliájában érezzük magunkat, a korrajz, a körítés kiváló. A film végső csúcsjelenete pedig igazán nagyhatású és drámai. Említhenénk még a többi szereplő - köztük Guy Pearce és Derek Jacobi - teljesítményét is, akik szintén hozzájárultak ahhoz, hogy A király beszéde valóban az év egyik legjobb filmje lett.