2011.06.07. 06:37
Csillag született?
Székesfehérvár - A helyes fiú, anyukák kedvence, a 14 éves, tájszólásban beszélő, de anélkül énekelő László Attila nyerte a tehetségkutatónak nevezett versenyt. Csillag született?
Nagy dolog ez a kézdivásárhelyi srácnak, talán nem túlzás, nyilván a jövendő életét is meghatározza, hogy kiscsillagból a végére nagy lett. Nemcsak azért, mert egy évig többszörös milliomosnak tudhatja magát, hanem nyilván úgy gondolja: minden esélye megvan rá, hogy kiaknázza a számára világraszóló sikert. Félreértés ne essék, azzal, amit ebben a műsorban éneklés gyanánt előadtak, másutt, csak erre a műfajra koncentráló produkcióban a futottak még mezőnyében végeztek volna a Csillag születik énekes "sztárjai". Igaz, László Attila helyes fiú, kedves, illedelmes, és... Már-már profi nyilatkozó. Amikor június 4-én, a döntőben a műsorvezető arról kérdezte, hogy mi jut eszébe ezen a napon, szinte habozás nélkül rávágta: Trianon. Így kell ezt csinálni, azon a napon, abban a hangulatban. Lényegében mindegy is, hogy tanácsolták-e neki vagy nem. Így történt.
Erről a műsorról mindig az jutott eszembe, hogy össze lehet-e mérni a somlói galuskát a rakott káposztával? Valamikor nagyon régen, az akkori legismertebb tehetségkutató sorozatban hangzott el a már-már szállóigévé vált mondat: rendben, akkor most az énekes helyet cserélhet a kígyóbűvölővel. Az ilyenfajta csalamádé-versenynek ez a legfőbb hátránya és egyben előnye is. Mert ugyan a műfaji szimpátián vagy elutasításon túl ki tudná azonnal megítélni, hogy az artista-bűvészek műsorszáma volt-e jobb, vagy a bohócnak maszkírozott táncosnőé. S emiatt nehéz komolyan venni az efféle vetélkedőket. Ezért fordulhat elő, hogy egyébként nagyon nem hibázó, de a művelődési ház színpada szintnél alig nívósabb előadók is hosszú ideig a képernyőn, ergo a következő fordulóban tudnak maradni.
Mindennek hitelesítésére persze ott van a zsűri, amely kifejezetten ügyelt rá, hogy szinte ragyogjon róla a figyelem, a szakértelem, és nem utolsósorban az empátia. Mindegyikük alkatához illően megkapta a szerepét. Szirtes Tamás volt a toleráns, megértő, de a színházi profizmus látszatára ügyelő szakember, Hernádi Judit az anyás-nős, ellágyuló, Oroszlán Szonja a selypegően kedveskedő, ragyogóan mosolygó színésznő, Fáy Miklós pedig a szívóskodó, az átlagnál mindig kevesebb pontot adó kőkemény kritikus. Ők lényegében mindvégig hozták, ami elvárható tőlük, és amit a nézettség érdekében igényelt tőlük a kereskedelmi tévé.
A műsor varietéjellege, a többműfajúság persze eleve kizárja, hogy elvárható és teljesíthető legyen az egyenletesen magas színvonal, ugyanakkor éppen a látszólagos változatosság ad felmentést a kiugrónak finoman sem nevezhető nívóra. Utóbbi megállapítás vonatkozik a két műsorvezető, Ördögh Nóra és Nagy Sanyi teljesítményére is, különösen az utóbbi küszködött gyakran a szavakkal, a stílussal.
A döntő után pedig "csak" az a kérdés, hogy tényleg csillag született-e? Mi lesz a még éppen csak kamaszodó fiúval? Eredeti, egyéni hangú énekessé érik-e, vagy azért hívják majd ide-oda, mert olyan jól énekli a Máté Péter-dalokat.