2011.10.25. 06:45
Halálosan nagy ábránd
Székesfehérvár - A "Hivatalos Úr" hatalmas angyalszárnyaival, földöntúli mosolyával mindent megígér szegény Blondinnak. Virágzó húsüzemet, munkát, boldog jövőt, új világot. Nem csak ábránd lesz a nagyábrándi jólét?
Miért van az, hogy a darab végén elhangzó "úri" ígéretek hallatán zavart nevetést hallottam a Vörösmarty Színház nézőterén? Azt, hogy sokan pillantgattak-e felfelé, azt nem tudom, habár nyilván voltak többen, akik arra gondoltak, hogy sűrű ígéretekkel tele volt és van az a bizonyos (zsinór)padlás. Sajnos abban sincs ma már különösebb meglepetés, hogy megoldatlan életük, kilátástalan helyzetük miatt egyre többen hiszik azt, hogy nincs más: a végső és egyetlen megoldás a halál. Az öngyilkosság. Az ön- és környezetpusztítás. Így aztán akad néhány kor- és kórjelenség, ami felfedezhető Tasnádi István: Finito című komédiájában, amelyet, ha emlékezetem nem csal, 2007-ben mutatott be az Örkény Színház. Legutóbb pedig Fehérváron állították színpadra, az elmúlt hét péntekjén volt a darab premierje.
Folytassuk egy idézettel: "Blondin Gáspárnak nincsen életkedve, Sötét szobában gubbaszt, mint a medve, Nem kocsmázik, nem kertészkedik, Kidobta mind a pingpong-érmeit, Főzeléken él, feltét se kell neki, Sótlan, mióta munkanélküli." Mindebből nem csupán a szikár alaphelyzet derül ki, de az is, hogy Tasnádi verses komédiát írt, azaz rímekbe, kötött formába csomagolt monológot és párbeszédet. Kétségkívül derűs pillanatokat szerez az időnként eltúlzottan választékos szavak keverése a kevésbé fennkölttel, például a ló nemesebb szervével, máséról nem is beszélve, de a mutatvány nem mindig sikerül. A forma időnként nem meg- vagy elemeli az előadást, hanem bohózatba fullasztja.
Vállaltan Nyikolaj Erdman orosz szerzőtől vette át az ötletet Tasnádi. Vehette volna mástól is, hiszen azt, hogy mire mozdul rá a média, miben látnak lehetőséget politikusok, celebek, nyomorult és megnyomorodott rokonok ebben a szép új világban, azt többen feldolgozták már. Meg aztán nap mint nap tapasztaljuk is. Ezért már-már természetesnek vehető, hogy Blondin, a 44 éves gyermektelen nagyábrándi lakos, egykori húsüzemi dolgozó élete senkit nem érdekel, halála viszont kapóra jönne sok mindenkinek. Gáspár tehát eladja a halálát.
A helyzet és a fordulatok abszurditására alapozza rendezését Hargitai Iván is, aki a keretbe foglalt, kötött, valószerűtlen nyelv és a földhözragadt realitás párhuzamával-ellentétével próbál idézőjelbe tenni, távolságot tartani, szórakoztatni. Nem mindig sikerrel, de a rendező mentségére legyen szólva, a darab egyenetlenségeinek, szerkezeti problémáinak rovására írhatók a kevésbé ütős percek. Mindvégig úgy éreztem, hogy a sztori meglehetősen soványka, a történet egy-másfél órára elegendő csupán, és nem bő lére eresztett két felvonásra. Ráadásul az a furcsa helyzet áll elő, hogy a túlírt második felvonás a színpadon mégis egységesebbnek tűnik, mint az érdekesebb, de kissé széteső első etap. Ám a közönség láthatóan elégedetten figyelte a produkciót, részben, mert az előadásbeli stábhoz hasonlóan kívülállóként kukkolhatott, és értékelte az aktuális áthallásokat, másrészt méltányolta az előadásba fektetett munkát. Hargitai azokra bízott fontos szerepeket, akikkel az Édes fiaimban már dolgozott. Tűzkő Sándor (Blondin Gáspár) a maga természetes módján hozza a figurát, problémáit, öntudatra ébredését és kijózanodását. Závodszky Noémi (Blondinné, Vali) ismét pontos, ha kell slampos, ha kell, ragyogó nő. Nyilván az abszurd fokozása miatt, játszik asszonyszerepet Kozáry Ferenc. Ő az egy tömbből faragott anyós. Bata János (a polgármester), Kelemen István (a költő), Fehérvári Péter (a rendőrőrnagy), Juhász Illés (Misi szomszéd), Hernádi Szabolcs (Pál), Bakonyi Csilla (a popdíva) érzik a műfaj ritmusát. Váradi Eszter Sára (riporter) lehetne még egy fokkal bájolgóbb, külsőségesebb.
Nos, a szerintem túlértékelt darabból végül nézhető, nagyobb részt élvezhető előadás született. Ez is valami.