nem tetszett neki

2021.09.25. 18:08

Mégsem akarta Michelangelo szétverni egy kalapáccsal firenzei Pietáját

A befejezetlen szoborcsoporton első alkalommal végeztek állagmegóvási munkát, rendhagyó módon a látogatók szeme láttára.

This photo taken on September 8, 2020 and handout on September 16, 2020 by the Opera del Duomo Museum in Florence, Tuscany, shows a restorer working on Michelangelo's Pieta (Pieta Bandini, marble, 1547) at the Museum in Florence. - The restoration of Michelangelo's Pieta, which began in November 2019 and was interrupted due to the COVID-19 pandemic, resumed at the Opera del Duomo Museum in Florence. The first cleaning is bringing to light unknown details and colors resulting from previous treatments of the marble of the sculpture.

Forrás: Opera Del Duomo Firenze / AFP

Fotó: HANDOUT

Befejeződött Michelangelo firenzei Pietájának csaknem két évig tartó restaurálása; a munka során szerzett új ismeretek cáfolni látszanak azt a magát régóta tartó híresztelést, hogy a művész megpróbálta kalapáccsal szétverni a szobrot annak állítólagos tökéletlensége miatt.

A firenzei Dóm múzeumában lévő, Bandini Pietaként is ismert befejezetlen szoborcsoport helyreállítása 2019. november végén kezdődött, és az eredeti tervek szerint már 2020 nyarára elkészültek volna vele, de közbeszólt a koronavírus-járvány.

Ez az első alkalom, hogy a firenzei Pietán bármiféle állagmegóvási munkát végeztek, az eredményt pénteken mutatták be a dóm egykori építőcsarnokában, amely ma múzeumként (Museo dell'Opera del Duomo) működik. A Friends of Florence alapítvány által finanszírozta renoválást a látogatók szeme láttára végezték.

A Pietát, vagyis a keresztről levett Krisztust ölében tartó, fiát sirató Mária többalakos szoborcsoportját a reneszánsz géniusz már hetvenes évei végén, röviddel halála előtt, 1547-1555 között készítette. A hagyomány eddig úgy tartotta, hogy a kész műalkotás nem tetszett neki, ezért kalapáccsal esett neki, a darabokat pedig később összeillesztették.

A restaurálást végző szakemberek szerint a restaurálás „szertefoszlatta a kalapácsos támadás mítoszát”, a munka során nem találtak kalapácsütésre utaló nyomokat, viszont annál több mikrorepedést a márványon, főleg a talapzaton, és Michelangelót inkább az alapanyag hibái kényszerítették a mű félbehagyására. Azt ugyanakkor nem zárják ki, hogy az állítólagos kalapácsütések nyomait esetleg Tibero Calcagni tüntette el, aki közvetlenül az alkotó halála után dolgozott a kompozíción.

Michelangelo világhírű római Pietája 1498 és 1499 között keletkezett. Készítésekor a művész húszas évei közepén járt, a remekmű hozta meg számára a hírnevet. A szobor a római Szent Péter-bazilikában áll. A reneszánsz mester harmadik ismert Pietája – a Rondanini Pietát – egy milánói múzeumban, a Sforza-palotában őrzik.

A másik két Pietával ellentétben, ahol Krisztus testét csak az anyja tartja, a firenzei Pietán Mária Magdolna és a bibliai alak, Nikodémusz is megjelenik, utóbbinak Michelangelo a saját arcát kölcsönözte.

A reneszánsz mester eredetileg egy római kápolnába szánta a szobrot, nem messze attól a helytől, ahová saját sírját képzelte.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!