2022.01.12. 06:35
1250 órát és 45 millió forintot fordítottak egy festmény restaurálására
A restaurátoroknak egy vízkáron kellett dolgozniuk, amelyet nagy valószínűséggel egy madárpók okozott.
Újra kiállították Georgia O'Keeffe Spring, vagyis Tavasz című világhírű festményét, amely egy vízkár miatt hosszan tartó felújításon esett át. A szakemberek 1250 órát és 145 ezer dollárt, vagyis 45 millió forintot fordítottak az olajfestmény restaurálására. Dale Kronkright, a Santa Fében lévő Georgia O'Keeffe Múzeum vezető restaurátora elmondta, ez volt a legnagyobb restaurátori munka, amelyen valaha dolgozott.
A festmény október 10-ig lesz látható az intézményben, ezt követően a San Diegó-i Művészeti Múzeumban állítják ki 2023-ban.
Az 1986-ban elhunyt modern amerikai alkotó a festményt 1948-ban készítette, legutóbb 2019-ben láthatta a közönség. A festményen feltűnnek O'Keeffe védjegyei, a sivatagi kankalinok, egy hatalmas csigolya és az Új-Mexikó északi részén húzódó hegyvonulat, a Pedernal. A kép 1,2 méterszer 2,1 méteres. O'Keeffe korábban nem készített ilyen nagy méretű alkotást.
A restaurátoroknak egy vízkáron kellett dolgozniuk, amelyet nagy valószínűséggel egy madárpók okozott.
A madárpók Georgia O'Keeffe 18. századi vályogházának tetejére fúrhatott egy lyukat, amelyen keresztül víz érte a festményt.
Az új-mexikói tarantulák alagutakat ásnak, hogy rovarokat ejtsenek el. A vályogtetőn kapart furatok azonban gyakran vízzel telítődnek, valószínűleg ebből szivárgott víz a festményre. A szakembereknek viszont nemcsak a vízkárt kellett orvosolniuk, hanem korábbi restaurálások hibáit is.
Ariel Plotek, az O'Keeffe Múzeum kurátora szerint a kép azt szimbolizálja, hogy a művész életében új fejezet kezdődik. A Spring megalkotása egybeesik azzal az időszakkal, amikor O'Keeffe visszatért New Yorkból, ahol 3 évet töltött elhunyt férje, Alfred Stieglitz hagyatékának rendezésével, illetve újrarendezte új-mexikói otthonát.
A kankalinok a gyászt, a csontok a halált jelképezik. Alfred Stieglitznek állított emlékműként is értelmezik – mondta Ariel Plotek.
Hozzátette, az, hogy O'Keeffe évtizedeken át megtartotta a képet, jelzi, hogy nagy jelentőségű volt számára.
A vízkár után O'Keeffe a képet elküldte New York-i restaurátorához azzal, hogy kezelhetetlen és nehezen tisztíthat". A festményt újra kifeszítették és megtisztították. Ultraibolya fényben a képen nagy szivacsnyomok váltak láthatóvá, valószínűleg a művész maga próbálta megtisztítani.
A múzeum 1997-ben vásárolta meg az alkotást.