2022.06.12. 09:00
Nincs felesleges lassítás vagy megállás
Mivel az energiaárak májusban ismét rekordmagasságokat értek el, a vasúti árufuvarozóknak új kihívásokkal kell szembenézniük. Minden egyes felesleges lassítás, megállás meglátszik az energiaszámlán, és egyes országokban már-már vonzóbb dízelmozdonyt használni, mint elektromosat.
A magas kereslet és az ukrajnai háború következtében idén meredeken emelkedtek az energiaárak. Az EU döntése az orosz olajimport korlátozására várhatóan további nyomást gyakorol az energia költségére az év második felében – írja a Magyar Nemzet.
Ez hatással van a dízelolaj árára is, de az áram közvetlenül együtt mozdul az emelkedő energiaárral. A vasúti árufuvarozási ágazat mindkettő következményeivel szembesül.
Egyes országokban, mint például Magyarországon és Németországban olyan magas elektromos vontatási árak alakultak ki, hogy jelenleg vonzóbb lehet dízelmozdony alkalmazása, mint a korszerű és energiatakarékos villanymozdonyé. Ez nem jelenti azt, hogy a vasúttársaságok félretennék a villamos vontatást – mondta a Railfreight.com kérdésére Luuk von Meijenfeldt, a NexRail mozdonylízingcég vezérigazgatója. A dízelek ugyanis gyakran olyan régiek, hogy már nem működtethetők hatékonyan. Ugyanakkor az jól látható, hogy az energiaköltség kezd sokkal nagyobb szerepet játszani a vontatóeszköz kiválasztásában, mint korábban.
Magyarországon is nagy a villamosenergia-árak emelkedése, így a vasúti árufuvarozók felismerték, hogy hatékonyabbnak kell lenniük.
– Az áramköltségek megnégyszereződése miatt minden nem tervezett leállás, lassítás, sebességkorlátozás miatti gyorsítás a korábbinál jóval költségesebb a vasúttársaságok számára
– mondta a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület képviselője a szakportálnak.
Egyes közlekedési elemzők arra számítanak, hogy a továbbra is magas energiaáraknak indirekt módon pozitív hatásuk is lehet. A magas olajár drámai elmozdulást okoz a szállításban, és az áru egy része a közútról átáramlik a vasútra, mivel az a technológia jobb hatékonyságot és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást tesz lehetővé.
Az előttünk álló kihívások ellenére jelentős lehetőségeket is látott Fatih Birol, a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) ügyvezető igazgatója. A szakember kiemelte, hogy
a vasút használata jelentős előnyökkel járhat az energiaszektor és a környezet számára.
Az energiaforrások diverzifikálásával és a hatékonyabb mobilitás biztosításával a vasút csökkentheti a közlekedési szektor energiafogyasztását, valamint mérsékelheti a szén-dioxid és a szennyezőanyagok lokális kibocsátását.
Borítókép: A magas energiaárak miatt a vasúti áruszállító cégek új megoldásokat keresnek / Magyar Nemzet / Kurucz Árpád