precedens értékű döntés

2018.03.22. 11:30

Közeleg a dízelautó-mentes világ? A fehérvári értékesítő válaszol

Február 27-én ítéletet hozott a lipcsei Szövetségi Közigazgatás Bíróság, melynek értelmében szükség esetén meg lehet tiltani a dízelautó használatot Düsseldorf és Stuttgart belvárosában. A döntés ráadásul precedens értékű, így könnyen elképzelhető, hogy hamarosan több tucat német nagyváros is követi előbbi kettőt.

Borsányi Bea

Üzemanyag-adalékkal tökéletesíthető az égés, csökkenthető a környezetszennyezés Dízelautó-mentes világ lesz?

A dízelautó használat megtiltása azt eredményezheti, hogy jellemzően a prémiumautó-gyártók nagy tömegű, nagy hatótávon csak dízelmeghajtással hatékony luxusjárgányai tömegeivel lephetik el többek között a magyar használtautó-piacot is. Ennek kapcsán lapunk megkérdezte az egyik székesfehérvári, de használt autókat is forgalmazó márkakereskedést, mi a tapasztalat a dízel- és a benzinüzemű gépjárművek értékesítését illetően. Érezhetők-e az utóbbi évek dízelbotrányai az eladásokban, a kilátásba helyezett németországi kitiltások hatása Magyarországon? Egyáltalán: mi várható a közeljövőben itthon?

A szokás nagy úr, főleg autóknál

– A benzines autók ázsiója valóban megemelkedett az utóbbi időben, köszönhetően annak, hogy a csapból is a dízelautók botrányai és a környezetvédelmi elvárások kapcsán a németországi kitiltások témája folyik. Ám akik gépkocsihasználati szokásaik miatt eddig benzines autót vásároltak, ezután is azt fognak, akik pedig a dízelt részesítették előnyben, nem fognak váltani kizárólag a fent említett okok miatt – mondta el a Hírlapnak Wilcsek Róbert értékesítő, aki hozzátette: Magyarország – Bulgáriával, Romániával és Ukrajnával együtt – eddig is felvevőpiaca volt a német használt autóknak.

Üzemanyag-adalékkal tökéletesíthető az égés, csökkenthető a környezetszennyezés. Dízelautó-mentes világ lesz?

Nem minden dízelre vonatkozik a tiltás

A kitiltás nem az összes dízelre, csak az Euro 6-os alatti környezetvédelmi besorolásúakra vonatkozna, de azok esetében is úgy, hogy minél magasabb a gépjármű besorolása, annál hosszabb türelmi időt kap a tulajdonos arra, hogy szükség esetén lecserélhesse kocsiját. Ami pedig a dízelek károsanyag-kibocsátását illeti, ma már forgalomban vannak olyan üzemanyagadalékok és részecskeszűrők, amelyekkel növelni lehet a tisztább és tökéletesebb égést, valamint a keletkező korom visszafogását. Vajon milyen hatással lehet a tiltás bevezetése a behozott gépjárművek árára? Olcsóbban megszerezhetők lesznek a külföldön lecserélt autók itthon az esetlegesen nagyobb mennyiségben történő beáramlás miatt?

Változni fog az autók ára?

– Egy autó külföldről történő behozatali költsége egy dolog, azonban az arra rárakodó többletköltségek óriási mértékben drágíthatják az alapárat. Ráadásul, ha a jövőben életbe lépnek itthon a már régebb óta tervezett szigorítások, amelyek értelmében a regisztrációs adót szennyezőanyag-kibocsátás alapján határozzák meg, az átírási procedúra végére nem biztos, hogy megéri behozni egy régi, magasabb kategóriás dízelautót – mondta el a szakember.

Az biztos, hogy minden jel arra mutat, hosszabb távon egy dízelautó-mentes világ lesz Európában, így Magyarországon is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!