Közösségi szolgálat

2017.10.18. 08:00

Egymást segítő diákok sikere

Székesfehérvár – Az iskolai közösségi szolgálatok országos felmérésén egy fehérvári intézmény végzett az első helyen. A Comenius két ifjú mentora és a rendszer iskolai projektfelelőse mesélt a siker titkáról.

S. Töttő Rita

Fotó: a szerző

Az iskolai közösségi szolgálat 2012 óta az érettségire bocsátás feltétele, melynek részeként összesen 50 óra szolgálat letöltését kell igazolniuk a diákoknak. Mehetnek akár állatmenhelyre kutyát sétáltatni, nyugdíjas otthonba segíteni, óvodás csoportnak felolvasni. Ám azt kevesen tudják, hogy van a szolgálatnak egy speciális válfaja, az iskolai közösségeken belül működő mentorhálózat, amely szintén egyfajta önkéntes tevékenység, s lényege, hogy a diákok segítőként, azaz mentorként állnak az alsóbb tagozatos diákok mellett.

- Szemléletmód átadás, példamutatás, gyakorlás is szóba jöhet ezen a vállaláson belül – árulta el Witzl Balázs, a Comenius Iskola igazgatóhelyettese. Az országban ugyanis ez az intézmény lett a legjobb mentorgyakorlatot felmutató iskola a Pedagógiai Szakszolgálat és a Nemzeti Pedagógus Kar által végzett idei évi ellenőrzésen, amely az iskolai közösségi szolgálatok működését mérte fel. A fehérvári iskola a nyelvtanulás keretén belül használja leginkább ki ezt a gyakorlatot, amely 5 éve működik gördülékenyen az intézményben.

- A nyelvvizsgákon a gyerekeknek ma már a globalizmusról, környezettudatosságról, energiatakarékos gazdálkodásról, terrorizmusról, toleranciáról is beszélniük kell, ami nem könnyű feladat – tette hozzá az igazgatóhelyettes, ahogy azt is: éppen ezért nagy segítség a vizsgára készülő diákoknak az olyan mentorral való beszélgetés, aki megfelelő nyelvi szinten áll és már túl van ezeken a felméréseken. Ilyen a 17 éves Niederer Akilina és a 16 éves Hegyvári Jázmin is, akik korábban mentoráltként kerültek a Comenius idén kiemelten jó gyakorlatnak nyilvánított rendszerébe.

- Felsőfokú német nyelvvizsgámra készültem, s a témák átbeszélésében segített nekem korábban az egyik végzős mentor – árulta el Akilina, aki a felsőfokú témák közül nem mindenről hallott órákon, így nagy segítség volt számára a kortárs segítő idegen nyelvű beszélgetése, véleménycseréje. – Sokkal érthetőbbé váltak a témák azáltal, hogy egy velem egykorúval tudtam erről beszélni – tette hozzá a mára mentorrá vált lány, aki éppen ezért – mert nagyon szimpatikus volt neki a módszer – ma már hasonló segítséget nyújt egy iskolatársának. Akilina, felsőfokú nyelvvizsgája birtokában heti 4 alkalommal beszélget mentoráltjával. A másik mentornak, Hegyvári Jázminnak a szókincsén kellett csiszolni, amíg még mentorált volt az iskolában. Mert, mint mondja, noha anyanyelvi szinten beszélt németül, a felsőfokú vizsgához szüksége volt a szélesebb körű szókincsre. Jázmin ma mentorként leginkább az akcentus kiküszöbölésében igyekszik segíteni, s közben tudja, hogy ez a feladat tőle is nagy erőfeszítéseket kíván. – Minden segítséget igyekszem megadni ahhoz, hogy a mentoráltam jó nyelvvizsgát tegyen le – tette hozzá.

Fotós: a szerző

- Ezeknek a gyerekeknek a mentorfeladatokkal bővül a világképük és a szókincsük is egyben, nyitottabbá és szociálisan érzékenyebbé válnak. Ráadásul később, már a közösségi szolgálat teljesítése után is szívesen végzik ezt a tevékenységet, s észreveszik, ha segítenek másoknak, azzal ők maguk is fejlődnek – hangsúlyozza Witzl Balázs, hozzátéve, hogy ráadásul a mentorált, majd később mentorként tevékenykedő diákok egy idő után könnyebben észreveszik iskolán kívül, de a közvetlen környezetükön belül is a segítségre szorulókat – ugyanis tudják: megeshet, hogy a megoldókulcs az ő kezükben van.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában