2017.11.10. 07:00
Megújulhat a pusztaszabolcsi vasútállomás, az elkerülő út még kérdéses
A helyiek rég szeretnék, ha megújulna a vasútállomás, illetve, ha nem kellene időnként hosszasan várakozni a várost átszelő vasúti átjárónál. Előbbi megvalósulása már a közeljövőben elkezdődhet.
A pusztaszabolcsi vasútállomás épületére is ráfér a felújítás. Erre már van forrás
Fotó: Pesti Tamás
Megérkezik az ember Velence vagy Adony felől a pusztaszabolcsi vasúti átjáróhoz, amely elválasztja egymástól a város régi és új részét, és ha éppen piros a lámpa, akkor természetesen vár. Van, hogy ez a várakozás hosszú percekig is eltart, mondjuk amikor két vonat halad át a síneken az egyik, majd a másik irányból. Ilyenkor a rutinosak leállítják a jármű motorját, a Velence felől, oldalról érkezők pedig igyekeznek besorolni a sorompó előtt feltorlódó egyenes sorba. A kerékpárosok közül a bátrabbak a sorompó mögé merészkedve helyezik startra kész állapotba magukat, így amint az fölemelkedik, már nyomják is a pedált. Az autósok meg a gázt, és végre mehet mindenki újra a dolgára.
Naponta többször van ez így, többen nyilván már fejből tudják, mikor kell hosszabb és mikor rövidebb ideig várakozni. Mondhatjuk tehát, hogy a szabolcsiak megszokták ezt az állapotot, ahogy az se nagyon tűnik már föl nekik, milyen elhasznált a vasútállomás épülete. Ezt egy középkorú hölgy is megerősítette onnan hazafelé.
Mégis, természetesen szeretnének változást. Szeretnék, ha nem kellene hosszasan várakozni azért, hogy átjussanak az út túloldalára, és szeretnék, ha ők is korszerű épületben válthatnának jegyet és várakozhatnának a vonatra.
Utóbbira, az állomás renoválására a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasúti szakasz felújítása kapcsán hamarosan sor kerülhet. Csányi Kálmán polgármestertől megtudtuk: erre uniós pénz áll rendelkezésre, a kivitelező a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF). A 2015-ös tervekben azonban szerepelt egy elkerülő út is, amely segítené a városon átmenő forgalmat, éppen azért, hogy ha nem muszáj, ne kelljen az átjárónál várakozni.
Az állomásépület helyreállítása tehát a vasúti fejlesztés révén megtörténhet, akárcsak a vonalon lévő közeli Iváncsa vasútállomás felújítása. Az ugyancsak közeli Ercsi állomásépülete viszont sajnos egyelőre kiszorult az uniós projektből, ott most az önkormányzat lobbizik azért, hogy valahogy mégis megoldott legyen a lepusztult ház renoválása.
Rákérdeztünk a NIF-nél, hogy áll a Százhalombatta – Pusztaszabolcs vasúti vonalszakaszokra vonatkozó projekt, s az mit tartalmaz. Kiss Boglárka szóvivő válaszából kiderült: a kivitelezési közbeszerzési eljárások folyamatban vannak, vállalkozói szerződéskötés aláírása idén decemberben várható. A beruházás költségét is ezután tudják pontosan közölni, ha eredményes lesz az eljárás.
A kivitelezés megkezdésének tervezett időpontja 2018. I. negyedéve. A 28 kilométer hosszú vonalon például ilyen újítások várhatók: Százhalombatta Pusztaszabolcs felőli végétől 11 km hosszban új kétvágányú pálya épül majd. Ez az új pályaszakasz Ercsi és Iváncsa állomások között csatlakozik a meglévő nyomvonalhoz. Az Ercsi elágazás – Pusztaszabolcs szakaszon korszerűsítik a meglévő pályát. A Százhalombatta – Pusztaszabolcs vonal rekonstrukcióját követően a vasúti vonalszakasz pályasebessége 160 km/h, a megengedett tengelyterhelés pedig 225 kN lesz.
Százhalombatta és Pusztaszabolcs között 27,9 km hosszon átépül a vasúti pálya valamennyi eleme. Az állomásokon és a megállóhelyen 55 cm magas peronok, peronaluljárók, rámpák, liftek, perontetők épülnek, korszerű térvilágítási rendszerrel. A felsővezeték-rendszer teljes hosszában átépül.
Az állomásépületeket állapotuktól függően felújítják, átépítik. A Pest megyei Százhalombatta állomása átépül, a munkák ott 2018 augusztusában indulhatnak meg. Az állomások és megállóhelyek körzetében létesülnek P+R parkolók, valamint kerékpártárolók, a zaj- és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken zajárnyékoló falak épülnek. Az új nyomvonal vonalvezetése szükségessé teszi a 6. számú főút közel 2 km hosszú korrekcióját és új műtárgyak építését. Százhalombatta – Pusztaszabolcs vonalszakaszon ETCS 2 európai szintű átjárhatóságot biztosító vonatbefolyásoló rendszert és korszerű elektronikus biztosítóberendezést telepítenek – derült ki.
A pusztaszabolcsi elkerülő út kapcsán a NIF úgy tájékoztatott: ez nem épül meg a vasútfejlesztési projekt megvalósítására biztosított uniós forrásból.
Csányi Kálmán polgármester mindehhez hozzátette: több megoldás körvonalazódott az elmúlt időszakban, s önkormányzatuk az országgyűlési képviselővel közösen azon dolgozik, hogy a közeljövőben mégis megépülhessen az elkerülő út.