2019.10.20. 20:00
Kismértékben Fejér megyében is megmutatkozik a pedagógushiány
A tanév elindult, igaz, a tapasztalatok szerint – az országos helyzethez hasonlóan – megyénkben is lehet pedagógushiányról beszélni.
A megkérdezettek szerint vidéken lehet jobban érezni a tanárhiányt, a városokban könnyebb a megoldás Fotó: Csete Ilona
Fotó: Csete Ilona
A szeptemberi tanévkezdés előtt a Pedagógusok Szakszervezete arra figyelmeztetett: a következő időszakban több ezer pedagógus mehet nyugdíjba, s jelenleg nem látszik, honnan lesz utánpótlás.
A megyei helyzetre rákérdezve kiderült: érezhető a pedagógushiány, de a problémára mindenhol megpróbálnak megoldást találni, az oktatás biztosított.
A vidék jobban érintett
A Pedagógusok Szakszervezete Fejér Megyei Szervezetének elnöke, Jámbor Ferencné szerint a megyében is lehet pedagógushiányról beszélni mind az általános iskolai tanítók, a szakos tanárok, mind az óvodapedagógusok tekintetében.
– A vidék jobban érintett. Vannak intézmények, ahol nincs bizonyos szakos tanár, ezért kénytelen más megoldani az óraadást. Így azonban sérül a minőségi oktatáshoz való jog, hiszen a kolléga a legjobb szándéka ellenére sem feltétlenül tudja úgy átadni az anyagot, ahogyan kellene. Jellemzően az idegen nyelv, a természettudományos és reál tárgyak – például matematika, fizika, kémia – tekintetében van hiány, ám most már ének-és magyartanárt is egyre több helyen keresnek. Eközben az idősebb kollégák folyamatosan mennek nyugdíjba, sokan kihasználják a 40 év szolgálati idő nyújtotta lehetőséget.
Az óvodáknál is előfordul sajnos, hogy egyetlen óvónő visz egy csoportot, ami hosszú távon igen megerőltető. Igaz, van, ahol pedagógiai asszisztens segíti a munkáját, ami sokat számít, de ez mégsem olyan, mintha lenne még egy óvodapedagógus. Az elnök szerint mindez az oktatás, a nevelés minőségét veszélyezteti.
Több órát adhat a nyugdíjas pedagógus
A hiányt több helyen a nyugdíjas tanárok, óvónők visszafoglalkoztatásával próbálják áthidalni. Mostantól a nyugdíjasok a heti 10 óra helyett már 14 órát adhatnak. A szakos tanárhiány esetén pedig áttanítással is lehet orvosolni a problémát, ám ez inkább a nagyobb városokban lehetséges, ahol több az intézmény.
Megoldott a szakos ellátás
A Dunaújvárosi Tankerületi Központtól az alábbi választ kaptuk azon kérdéseinkre, hogy tapasztalnak-e hiányt, s a hozzájuk tartozó intézményekben meg tudják-e oldani a szakos tanári ellátást, a fejlesztő pedagógusok jelenlétét.
„A Dunaújvárosi Tankerületi Központ fenntartásában működő valamennyi oktatási intézményben rendben megkezdődött az oktatás a 2019/2020-as tanévben. A még be nem töltött állások folyamatos pályáztatása mellett óraadó tanárok megbízásával minden iskolában megoldott a szakos ellátás. A fejlesztő pedagógusok munkájának megszervezésére utazó gyógypedagógusi hálózatot működtetünk, hogy minden ellátásra szoruló gyermek megkapja a szükséges fejlesztést. A Dunaújvárosi Tankerületi Központ mindent megtesz azért, hogy a feladatellátás mindegyik, általa fenntartott intézményben biztosított legyen.”
Folyamatosan töltik be az álláshelyeket
A Székesfehérvári Tankerületi Központ szakmai igazgatóhelyettesétől, Baloghné Szücs Klárától hasonló válasz érkezett: „A Székesfehérvári Tankerületi Központ illetékességi területén ellátatlan feladat nincs, a tankerület mindent megtesz azért, hogy a feladatellátás mindegyik, általa fenntartott intézményben biztosított legyen. A korábbi évekhez hasonlóan idén is folyamatosan töltik be az intézmények az álláshelyeket, évtizedek óta a nyári hónapokban vált munkahelyet a legtöbb pedagógus. A központ intézményeire vonatkozó pontos létszám csak az októberi statisztikai adatokkal áll majd rendelkezésünkre.”
Fontos a pálya népszerűsítése
A tankerületek hozzátették továbbá: megyei szintű adatokkal nem rendelkeznek, hiszen rajtuk kívül a Székesfehérvári és a Dunaújvárosi Szakképző Centrumok, egyházak és alapítványok is tartanak fenn intézményeket.
Ezért fölkerestük a Székesfehérvári Szakképzési Centrumot is, ahonnan az alábbi választ kaptuk: „A centrumnál és tagintézményeinél elmondható, hogy kismértékben megmutatkozik a szakirányok vonatkozásában a pedagógushiány, de a tanulók oktatása során ez nem érzékelhető. Az adott tanévre prognosztizált feladatokhoz a pedagógusok és az óraadók az előírt követelményeket teljesíteni tudják. Tagintézményeinkben gond nélkül, az előírásoknak megfelelően történik az oktatás. Szakmailag jól felkészült és példaértékű szaktanárok, szakoktatók készítik fel a fiatalokat. Ez megmutatkozik a különböző szakmai versenyeken elért eredményekben is.”
Hozzátették, hogy a jövő tekintetében „korosztályos lemorzsolódás” várható a nyugdíjazások miatt. Ezért fontos a tanári pálya népszerűsítésével felkelteni a fiatalok érdeklődését.
Az is kiderült továbbá a válaszból, hogy a centrum tizenegy tagintézménye vonatkozásában 750-800 pedagógus, szakoktató, oktató tevékenykedik.
És a nem államiak
A Székesfehérvári Püspökség fenntartásában működő Szent Imre Általános Iskola és Óvoda igazgatója, Csák Lajos a következőket nyilatkozta:
– A pedagógusszférára általánosan jellemző munkaerőhiány iskolánkban és óvodánkban is érzékelhető. Intézményünkben ha nehezen is, de megoldott a megfelelő színvonalú oktatás, nevelés. Egyházi fenntartású intézményként nem fizetünk magasabb bért, pedagógusaink ugyanolyan bértábla szerint kapják a fizetésüket, mint az állami intézményekben dolgozók. Mi a nyugodtabb munkakörülményekkel tudjuk vonzóbbá tenni az iskolát. Az álláshelyek betöltése kapcsán elmondható, hogy olyan pedagógusokat igyekszünk fölvenni, akik az adott szakos oktatást az elvárt szinten végzik, valamint elfogadják és betartják az iskolánkra jellemző keresztény értékrendet.
A Lánczos Kornél Gimnázium alapítványi fenntartású iskola. Éppen ezért bizonyos szempontból jobb a helyzetük, ám Kovács Gergely igazgató elmondta: a pedagógushiányt így is kézzelfogható problémának érzi. Csak szaktanárok dolgoznak náluk, s nagyon tudatosan kell tervezniük azért, hogy minden szakon folyamatosan tudjanak minőségi képzést nyújtani. A megfelelő pedagógus kiválasztása hosszú, hónapokon át tartó folyamat, így a jövő tanévet is bőven elkezdték már előkészíteni. Van ugyanis kolléga, aki a nyugdíjhoz közelít, ezért őt majd pótolni kell. S nyugdíjas tanárt is alkalmaznak két éve, állandóan. Ők megtehetik ezt, hiszen a pedagógusok nem a közalkalmazottakra vonatkozó feltételek szerint dolgoznak náluk. A bértábla viszont itt is érvényes, igaz, az igazgató adott esetben eltérhet attól – de csak fölfelé. Emellett a körülményekkel, az iskola felszereltségével teszik vonzóvá az intézményt.
Kovács Gergely véleménye is az – sok más megkérdezett pedagógushoz hasonlóan –, hogy a pedagógushiány tartós megoldása igen összetett kérdés. Az első és nagyon fontos lépcsőfok a bérek rendezése volna, illetve társadalmilag megbecsültebbé kellene tenni a szakmát.