2021.07.16. 14:00
Mit tud a kétkerekű csodajárgány? Az e-roller nyomában jártunk
A főváros és több vidéki nagyváros után immáron a királyok városában is választhatjuk a Lime elektromos rollereit, ha szeretnénk elkerülni a dugóban várakozást és a zsúfolt tömegközlekedést.
A hálózat kísérleti jelleggel indult el egy hete Székesfehérváron, így száguldó riporterünk, Szücs Zsuzska is rollerre pattant
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
De valójában olyan praktikus eszköz, mint aminek tűnik? A rollerek használatához csak egy alkalmazás letöltésére van szükség, amit Google Play vagy Apple App Store használatával tehetünk meg. Bár akadnak kivételek... A tesztelés során beszélgettünk egy férfival, aki ki szerette volna kipróbálni az eszközt, de Huawei telefonján a céget korábban ért szankciók miatt nem használhatók a Google Mobile Services szolgáltatásai, köztük a Play áruház sem. Erre megéri odafigyelni, ha használni szeretnénk a rollert. A regisztráció után lehetőség van beállítani a fizetési eszközt, ami lehet Apple Pay, illetve bankkártya.
Mélyebben a zsebbe kell nyúlni, mint egy buszjegy esetében
Így működik
Az applikáció főképernyője tulajdonképpen egy térkép, ahol nyomon követhető, hogy hol találhatók szabad rollerek, melyik zónákban használhatók és hol lehet őket leparkolni. Székesfehérváron a pirossal jelölt zónákban nem használhatóak, a határok átlépésekor leállnak. Az eszköz feloldása egy QR-kód beolvasásával történik, ennek díja 250 forint, a használat pedig percenként 50 forinttal terheli meg a számlánkat. Az út megkezdése előtt egy utazási útmutató jelenik meg a képernyőn a legfontosabb alapszabályokkal. A roller kezelése könnyű, egy gázés egy fékkar található meg a kormányon. Az utazás lezárásakor a legközelebbi parkolásra kijelölt helyen kell hagyni a rollert, erről pedig egy fotót is kell készíteni az applikációban. Ezután történik a díjbekérés. További tapasztalatokról egy rendszeres elektromosroller-használót, Schilli Tímeát kérdeztünk. Kiemelte, hogy maga a roller nagyon jól használható, viszont a járdák és utak állapota miatt elképzelhető, hogy a keréktörések vagy balesetek száma megnő. Kifogásolta, hogy a kormány magassága nem állítható, így az alacsonyabbak számára a kormányzás nehézkesebb.
Magasak az árak?
- Az applikáció leggyengébb része a parkolás, volt, hogy 8 percet utaztam volna, de még 10 percbe telt, amíg olyan zónát találtam, ahol lehet parkolni. Macerás megállni, kitámasztani a rollert, elővenni a telefont, megnyitni az alkalmazást, és megnézni, hogy az adott helyen be lehet-e fejezni az utat. Lehetne egy visszajelző led a rolleren, ami világít azokon a területeken, ahol tilos a parkolás – mesélte Tímea. Arra is kitért, hogy bár naponta kétszer töltik az akkumulátorokat, esténként már gyakran csak lemerült vagy hamarosan lemerülő darabokkal találkozhatunk. A percdíj elsőre kevésnek tűnhet, de jobban belegondolva igencsak borsos árról beszélünk. A buszjegynél mindenképpen drágább, ezért legtöbben csak szórakozásból próbálják ki ezt a közlekedési lehetőséget. Ezt erősítette meg Lakatos Márkó, aki pár nap erejéig a városon belüli közlekedésre a lime rollert választotta. Magát az eszközt kifejezetten jónak és hasznosnak találta, de a tarifa szerinte is túl magas. – Többször tapasztaltam, hogy az emberek megállnak az elektromos rollerek mellett, nézegetik, körbejárják őket, de aztán mégis továbbgyalogolnak. Úgy tűnik, a többség még bizalmatlan az új közlekedési eszközzel szemben.