2021.06.08. 07:55
Művésztelepi lenyomatok – Tárlat nyílt a fehérvári Pelikán Galériában
A minap nyílt meg és június 25-ig látható a Pelikán Galériában a főleg a 4. Székesfehérvári Művésztelepen készült alkotásokat bemutató kiállítás.
Revák Katalin Mikro világok című játékos, gondolatébresztő sorozata látható a képen
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap
A felvezetésben azért szerepel a „főleg” szó, mert a Pelikánban körülnézve a most kiállító alkotók korábbi műveiből is van néhány.
A friss anyag viszont tavaly augusztusban, az akkor még A Szabadművelődés Házának nevezett épületben rendezett 4. Székesfehérvári Művésztelepen készült. Erre négy év kihagyás után került sor újra, és hat művész vett részt rajta: Büki Zsuzsanna festő- és grafikusművész, Deák Balázs fotós, filmes, Mosberger Róbert fotográfus, képzőművész, Revák Katalin kerámiatervező művész, Szegedi Csaba festőművész és Végvári Beatrix grafikusművész. A tíz nap során ezúttal a szerigráfia (szitanyomás) technikájában lehetett jobban elmélyedni, hiszen a Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium és A Szabadművelődés Háza kezelésében lévő szerigráfiai műhelyt tették alkalmassá arra, hogy ott készülhessenek az alkotások – olvasható a tárlathoz mellékelt tájékoztató szövegben Szűcs Erzsébet művészettörténésznek, a művésztelep fő szervezőjének, a kiállítás kurátorának felvezetése. Ebből kiderül az is, hogy a művésztelep Mosberger Róbert több évtizedes tapasztalatára épült. A szitanyomást azonban a művészek ezúttal egy másik technikai eljárással, a cianotípiával is ötvözhették.
A megnyitón Szűcs Erzsébet a helyi és a környékbeli művésztelepek történetét idézte fel, Cser-Palkovics András polgármester pedig köszöntőjében reményt keltően szólt arról, hogy az Akóts-malom épületébe tervezett műterem, alkotóműhely, művésztelep működtetésére alkalmas infrastruktúra kialakítása nem marad el. Így ott idővel egyfajta kulturális központ alakulhat ki – számolt be korábban az ÖKK.
A tárlat iránt folyamatos az érdeklődés – derült ki ottjártamkor. A hat művész friss alkotásai két teremben kaptak helyet, és mindenkinél olvasható néhány személyes sor a munkafolyamatról.
Büki Zsuzsannát például ismét az idő múlása, annak lenyomata foglalkoztatta, főként az épületek kapcsán. A motívumanyagot a kapuzárak adták, ezekre építve hozta létre érzékeny szemmel, lélekkel szerigráfiáit.
Revák Katalin a „Mikro világok” címet adta munkáinak, amelyek apró történeteket, elképzelt világokat jelenítenek meg emberi és állati alakokkal.
Végvári Beatrix célja volt, hogy a rétegzettségre építve kísérletezzen a nyomtatási technikák különféle variációival, a meglévő grafikai felületek „hasznosításával”, új nyomóelemek felhasználásával.
Deák Balázs végül is korábban készült fotóit vette elő, s azokkal kísérletezett a művésztelep ideje alatt.
Mosberger Róbert munkáit a hely szelleme, az ott szerzett benyomások inspirálták, és figyelmét megragadta a műhely melletti csillagvizsgáló, a tetőteraszról nyíló távlat is.
Szegedi Csaba a korábbi, festett „Flow” sorozatára alapozva dolgozott a színes felületek egymásra nyomásával, a színek transzparens áthatásaival, ezúttal grafikai eljárással.
A hat alkotó hatféleképpen használta ki a művésztelep adta lehetőségeket, s mindannyian a stílusuknak, érdeklődésüknek, figyelmüknek megfelelő műveket hoztak létre, egymást is inspirálva.