2024.08.06. 19:00
Weöres Szabolcsot hatalmas feladat várja
Bár a sportszerető közvélemény figyelmét mostanában lekötik az olimpia botrányos, vagy éppen számunkra örömteli eseményei, nagyon fontos, hogy minden nappal közelebb lép az induláshoz az a nagyszerű vitorlázó, aki Fa Nándor nyomdokaiba lépve november elején elrajtol majd a Vendée Globe-on. Weöres Szabolcs mostanában elsősorban hajója, a New Europe felkészítésével foglalkozik.
A tőkesúly állapotán (is) az élete múlhat
Forrás: Szabi Ocean Racing
Emlékezhetünk rá, május 29-én rajtolt el az Egyesült Államok leghíresebb metropoliszából a New York Vendée mezőnye, aztán napokig együtt szurkolhattunk Weöres Szabolcsért mentorával, Fa Nándorral. Az már az óceáni rohanás félidejében eldőlt, hogy begyűjtötte a Vendée Globe-on való induláshoz akkor még hiányzó, ahhoz szükséges tengeri mérföldeket. A szabályok szerint csak úgy lehet valaki a Földet megkerülő verseny indulói között, ha 1500 tengeri mérföldet mindenképpen lehajózik, ezt a magyar sportember sikerrel teljesítette. Végül 15 nap 1 óra 13 perc alatt a 25. helyen ért célba a New York Vendée mezőnyében, bár a helyezés másodlagos volt.
A kvalifikáció során a mérföldgyűjtés már két éve megkezdődött, a New Europe kapitánya egymást követően kilenc komoly versenyen – egyiken Fa Nándorral párban – bizonyította kitartását és felkészültségét a világ tengerein. A szeptember 10 és 15 között a franciaországi Lorient közelében rendezendő Défi Azimut elnevezésű többfordulós kihívás már csak amolyan utolsó felkészülés, lendületbe hozó viadal lesz. A kiváló hajós Fa Nándor nyomdokaiba lépve második magyarként indulhat el a vitorlázás Everestjének is nevezett Vendée Globe-on, a legnehezebbnek számító vitorlás versenyen, amelyen a résztvevőknek egyedül, külső segítség és kikötés nélkül kell körbe hajózniuk a bolygót. A tizedik Vendée Globe november 10-én rajtol majd a verseny anyakikötőjéből, Les Sables d’ Olonne-ból.
Addig azonban még rengeteg munka vár Weöres Szabolcsra. Ezekben a napokban igyekszik hajóját (amelynek Vargha Tamás államtitkár, Székesfehérvár országgyűlési képviselője lett annak idején a keresztapja) minél jobb formába hozni. Teljes nagygenerál következik, amit egyrészt a rendezők is megkövetelnek, másrészt Szabolcs saját érdeke: mindent meg kell tenni a biztonságos hajózás érdekében. Azzal kezdődött minden, hogy a New Europe-ot kiemelték a vízből: remélhetően már utoljára a nagy verseny előtt. Kivették az árbocot – ami új kötélzetet kap –, a tőkesúlyt és a kormányokat.
„Egy transatlantira még rendben lett volna, de egy Vendée Globe-ra már nem”, állapította meg, ezért kiszerelte a motort is, mert a négy tartócsavarból már csak egy tartott, a másik három eltörött. A generátor ékszíjtárcsái sem futottak párhuzamosan. Az ékszíj biztosan nem bírt volna ki egy Föld-kerülést! Ugyanettől kellett tartani a billenthető tőkesúllyal kapcsolatban is, amely talán az egyik legkritikusabb elem a hajóban. A legkisebb pontatlanság, szemmel nem látható illesztési hiba hosszú távon komoly problémákat okozhat. Márpedig a Föld kerületénél nincs hosszabb táv… Szabolcs semmit sem bízhat a véletlenre, ezért kicserélte a stifteket, a perselyeket és megerősítette a házat. A következő feladata az lesz, hogy megjavítsa a vízkészítő berendezést. Ezek a rendszerek hatalmas nyomáson működnek és a legkisebb lazaság is nagy gondokat okozhat. Sajnos illesztési hibákat és kopásnyomokat talált, ezért amint megérkeznek a szükséges alkatrészek, nekilát a javításnak annak érdekében, hogy a hónap közepén ismét átölelhessék a sós hullámok a hajót.
A következő Vendée Globe mezőnye tehát összeállt. Hatalmas eredménynek számít már maga az indulás is, az a tény, hogy Fa Nándor után egy újabb honfitársunk mérheti össze tudását a világ legjobb vitorlázóival. A versenyt a korábbi évtizedekhez hasonlóan továbbra is a franciák uralják, huszonheten képviselik az óceáni kihíváson a gall kakast. Hárman svájciak, hárman britek, és van egy-egy kínai, japán, új-zélandi, olasz, német, belga – és egy magyar vitorlázó is a mezőnyben! Érdekesség, hogy a belga versenyző Fa Nándor korábbi hajójával, az ex Spirit of Hungary-vel indul, így aztán ha marad egy kis figyelmünk, miközben Weöres Szabolcsnak szurkolunk a távolból, néha – ha másért nem, Nándor iránti tiszteletből – érdemes lesz majd szorítani egy kicsit Denis van Weynbergért is.