2024.10.10. 14:11
Filmesek bérelték ki Fa Nándor régi hajóját
Francia filmesek egy nagyívű történetet dolgoztak fel a közelmúltban, amelyhez Fa Nándor egyik „gyermekét”, az ő utolsó Vendée Globe versenyére tervezett és épült Spirit of Hungary-t bérelték ki, festették át.
A Spirit of Hungary versenyhajó a 2016-17-es Vendée Globe-on
Fotó: Spirit of Hungary projekt
A sztori Yves Parlier-ről, Fa Nándor barátjáról és versenyzőtársáról, annak megdöbbentő megpróbáltatásairól, azzal együtt az emberi tűrőképesség és kitartás példájáról szól. A francia óceáni vitorlázó a 2000-es szóló Föld-kerülő kihívás során nyerőesélyes pozícióban versenyzett, amikor hajója árboctörést szenvedett a rettenetes déli tengereken. A szabályok szerint nem fogadhatott el külső segítséget, ezért saját magának kellett megoldania a helyzetet. Rendkívüli kockázatot vállalt azzal, hogy nem adta fel a versenyt az életveszélyes helyzet ellenére sem: Új-Zéland déli részén, a Stewart-sziget öblében összeillesztette karbon árbocának sérült részeit és elindult vissza a cél, Les Sables ’d Olonne kikötője felé, miközben otthon szép lassan nemzeti hőssé vált. Yves Parlier végül 126 tengeri nap után a 13. helyen zárta a kihívást.
Fa Nándor a történtekről így beszélt a szolovitorlazas.hu-nak: „Yves Parlier elképesztő tehetségén és előéletén túl egy olyan pályafutást zárt, amelynek során mindig és mindent akart, mindig győzni ment, de soha nem tudott egyetlen versenyt sem probléma nélkül befejezni. (…) Már az 1992-es Vendée Globe-on együtt mentünk, 1996-ra mi ketten lettünk a nagy esélyesek, ahol aztán egymásnak mentünk a verseny előtti utolsó tesztelésnél, vagyis inkább Yves jött nekem, konkrétan összetörte a hajóm elejét. De miután barátok voltunk, ez nem okozott más problémát, mint azt, hogy ki kellett a sérülést javítani.”
Aztán következett a 2000-es Vendée Globe, amely annyira megragadta a filmes alkotók fantáziáját. Ismét a szolovitorlazas.hu hangfelvételéből idézünk:
„Befejezte a versenyt, de akkorra már kifutott a vízből, az energiából, könnyen éhen is halhatott volna, mert minden élelme elfogyott. A végén már algákat, repülőhalakat fogyasztott, csontsoványra lefogyva érkezett meg és nemzeti hőssé vált. Sokkal nagyobb népszerűséget és figyelmet kapott, mint a verseny győztese. Mindehhez tudni kell, hogy épp a verseny előtt történt egy balesete. Nem nyílt ki az ejtőernyője, nem nyílt a hasernyője sem, vagyis mire nyílt volna, addigra már bevágódott egy kukoricásba és harminc helyen tört össze, napokig kómában tartották, hogy fel tudjon épülni. Ezután ment neki a versenynek. Az egész francia társadalom tudta, mit élt át, mit élt túl, ezért szurkoltak neki. Száztíz, százhúsz százalékon vitorlázta a hajót, aminek mindig ára van, jobb esetben vitorla- vagy árbocvesztés, rosszabb esetben veszíthetett volna hajót is, de szerencsére ez nem történt meg.”
Az ex-Spirit of Hungary is ott lesz az idei Vendée Globe rajtjánál, a belga Denis Van Weynbergh hajójaként. Már a belgától bérelték ki a francia filmesek, aztán még arról is szó volt, hogy Magyarországon szerkezeti átalakításokat végeznek rajta, de erről letettek, végül csak átfestették a hajót a forgatás idejére. Mindenesetre mi rövidesen nem csak Weöres Szabolcsnak, a székesfehérvári sportember mentoráltjának és leendő utódjának, de Fa Nándor egykori hajójának is szurkolhatunk majd.
A tavaly forgatott tévéfilmben Samuel Le Bihan alakítja Yves Parlier-t, az alkotást rövidesen levetítik Franciaországban. Fa Nándor abban bízik, hogy valamikor majd nálunk is látható lesz. A 10. Vendée Globe mezőnye november 10-én, vasárnap rajtol el Les Sables d’ Olonne-ból, ezúttal második magyarként Weöres Szabolcs küzdelmét izgulhatjuk végig. Eddig azonban csak egyetlen magyar teljesítette a versenyt: Fa Nándor ötszörös Föld-kerülő óceáni hajós, aki 1992-93-ban a világon első nem franciaként az ötödik helyen futott be, 1996-ban műszaki problémák miatt feladta a kihívást, aztán 2016-17-ben a nyolcadik helyen végzett a Spirit of Hungary nevű, saját tervezésű, nagyrészt Székesfehérváron és Kápolnásnyéken épített 60 lábas versenyhajóval.