2012.10.26. 04:23
Milyen a jó téli gumi?
Székesfehérvár - A biztonságos autózásra költeni kell. Ennek pedig alapja, hogy jó minőségű téli gumiabroncsokkal közlekedjünk. Bár a szabályok az 1,7 milliméteres mélységű abroncsokat még elfogadják, a téliek ne kopjanak 3 milliméter alá - mondta Varga György.
A Magyar Autóklub fehérvári állomásának vezetője, Varga György sokféle állapotú autóval találkozik a hétköznapok során. A tapasztalatok szerint egyre több autós ügyel a biztonságra, s vásárol téli gumikat is autójára.
- A biztonságos autózásra költeni kell: alapfeltétel a jó gumi. Ha sokba kerül is, gazdaságosabb, mert olcsóbb megelőzni a balesetet, mint egy ütközés miatt kinyílt légzsákot cserélni. Nedves és száraz autópályán ugyan jó lehet a nyári gumi, de csak az első fagyokig, 7 fok alatt előnyösebb a téli. A téli gumi nedves és száraz úton gyengébben teljesít, de jégen és hóban utolérhetetlenül biztonságosabb. A jó gumiabroncs, megfelelő profilmélységű, nem sérült, nem öreg, az autó típusához és közlekedési szokásokhoz megfelelően választott - mondta Varga György, aki hangsúlyozta, a KRESZ szerint az a jó abroncs, ami legalább 1,7 milliméter profilmélységű, a téli gumiknál azonban nem érdemes ilyen mértékig elkoptatni azokat. Ha igazán biztonságosan akarunk közlekedni, legalább 3 milliméteres profilmélységű gumikkal járjunk. Különösen havas úton vagy esős időben nagy szerepe van a mélységnek. Vásárláskor ügyeljünk rá, hogy az autónkhoz megfelelő méretet vegyünk. Minden gumira rá van írva a gyártás éve: ha három évnél idősebb az abroncs, inkább ne vegyük meg!
Az interneten számtalan gumiteszt található, ezeket érdemes elolvasni: saját közlekedési szokásainkat, s a használat gyakoriságát, terheltségét is számításba kell venni, amikor választunk. Nem mindegy, hogy a közlekedő évi 4-5 ezer kilométert autózik, s azt is csak a nyáron, vagy havonta utazik ennyit nagy sebességgel, autópályán. A tesztek rámutatnak arra, melyek az abroncsok jó és rossz tulajdonságai, s ezeket és az árakat összevetve érdemes választania - mondta a szakember, hozzátéve: ma már olyan széles a választék, hogy nem érdemes használt gumikat venni, az olcsóbb is jobb lehet.
Varga György végül arról is szólt, hogy a gumiabroncsok állapota mellett az azokban lévő nyomást is ellenőrizni kell, s érdemes a gyártó ajánlását követni. Megjegyezte, a biztonságos közlekedésnél az is lényeges, hogy mind a négy gumit cseréljük télire, csak így uralhatjuk még nehéz körülmények között is autónkat. Mindemellett pedig érdemes kicsit lassabban közlekedni.
A négy évszakos gumiabroncsról megoszlik a szakemberek véleménye. A legtöbb tesztből az derül ki, hogy kényelmes megoldás ugyan, de nem a legbiztonságosabb. Ezt a megoldást azoknak az autósoknak ajánlják leginkább, akik évente kevesebb, mint 10 ezer kilométert mennek, s megtehetik, hogy nem veszik elő autójukat a garázsból, ha zuhog az eső, jeges, havas az út