2014.08.11. 16:10
Pityókás bringások az úton
Fejér megye - Ittas biciklis az úton - ma már élből nem büntethető, vele szemben nem érvényesül a zéró tolerancia. De ki mondja meg, hogy alkalmas-e a biciklizésre?
A KRESZ legújabb módosítása szerint a kerékpáros még főútvonalon is közlekedhet ittasan. Egy két évvel ezelőtt érvénybe lépett szabályozás szerint ugyanis már enyhült a biciklisek körében a zéró tolerancia elve: ha ugyanis mellékútvonalon közlekedett és nem volt kimutatható esetében 0,50 gramm/liternél magasabb véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liternél magasabb levegőalkohol-koncentráció, akkor nem volt büntethető. Ez esetben azonban konkrét, mérhető adatokat határoztak meg, ám a mostani változás szerint, ha kerékpárvezetésre alkalmas állapotban van a biciklis, akkor főútvonalon sem büntethető. Sokaknál ez verte ki a biztosítékot: meghatározhatatlannak ítélik, ahogy például a Magyar Kerékpárosklub is. Kiss Csaba, a klub Székesfehérvár és Térsége Területi Szervezetének vezetője az országos nyilatkozat alapján mondja: a számonkérés komoly nehézségekbe ütközik majd és vitás helyzetek sorát eredményezi, hiszen a szabályozás nem objektív.
A kerékpáros közúti közlekedő, ezért helye nincs a szervezetében alkoholnak vélekednek a szakmai szervezetek, amelyek persze pontosan tudják, hogy jogszabály ide vagy oda, eddig is voltak olyanok, akik legurítottak pár pohár sört, mielőtt biciklire ültek. Amivel csak akkor van probléma, ha az útra is kihajtanak a kerékpárral és veszélyeztetik a közlekedést, nem is szólva mások életéről.
A kerékpárút bizonyos fokú védettséget jelent, ott nem járnak autók. A közúton azonban más a helyzet, ott egy apró megingás, figyelmetlenség is elég ahhoz, hogy baleset történjen (Fotó Illusztráció: Molnár Artúr)
A statisztikák szerint a kerékpárosok még mindig dobogósok a közúti balesetek okozói körében, azaz pontosan a másodikak a személygépjárművek után (a harmadikak pedig a tehergépjárművek). Vagyis a második leggyakrabban balesetet okozó közúti jármű a biciklis. Az Országos Rendőr-főkapitányság adatai szerint Fejér megyében például 2014-ben az első hat hónapban 29 kerékpáros okozott személyi sérüléssel járó balesetet. A szakmai szervezetek, köztük a Magyar Kerékpárosklub is attól tart, hogy ezek a statisztikák nőni fognak egy megengedőbb jogszabályi környezetben. S bizony eddig is sokan voltak, akik úgy érezték, hogy pár pohár után alkalmasak a biciklizésre, de vajon ki az, aki ezt valóban eldönti? Hát, nem maguk a biciklisek, derül ki rendőrség álláspontjából. Szerettük volna megszólaltatni a megyei illetékeseket, az ORFK azonban az ehhez szükséges hozzájárulás helyett közleményt adott ki. Így kérdezni nem tudtunk (talán a téma kényes volta miatt), csupán a közleményt adhatjuk közre A KRESZ legutóbbi módosítását követően többféle értelmezés jelent meg a kerékpárosok biztonságos vezetésére képes állapotának rendőrségi megítélésével kapcsolatban. A rendőrség az alábbi gyakorlatot követi: A hatályos KRESZ rendelkezése szerint kerékpáros esetében az ittasság akkor valósít meg jogsértést, ha a kerékpáros emiatt nincs a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban, amely szabálysértésnek minősül. Ez alól kivételt képez, ha valaki ittas állapotban legalább súlyos testi sértést eredményező balesetet okoz, amely bűncselekmény.
A fentieken kívül az a kerékpáros is megsérti a jármű biztonságos vezetésre képes állapotra vonatkozó előírásait, aki egyéb okokra visszavezethetően egészségi, lelki, fizikai állapota miatt nem képes a tőle elvárt időn belül a forgalmi helyzetet felismerni, arra megfelelően reagálni, avagy a szükséges magatartást tanúsítani.
A kerékpáros ittasságának ellenőrzése akkor indokolt, amennyiben a járművezető közlekedési magatartása, viselkedése vagy testi tünetei alapján (mint, például a kéz és a láb együttmozgásának nehézségei, egyensúlyzavar, állás-, járásképtelenség, kézremegés, akadozó beszéd, agresszivitás vagy labilis érzelmi állapot) arra lehet következtetni, hogy valamilyen vezetési képességre hátrányosan ható szer fogyasztása miatt nincs a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban.
A rendőrség továbbra is kiemelt fontosságú feladatának tekinti a közlekedők biztonságát, a közúti közlekedési balesetek számának visszaszorítását zárul a közlemény.