Hírek

2014.09.12. 14:35

Módosul a KRESZ

Szeptember közepétől egyszerűsödhet a gyerekülések osztályba sorolása, valamint életbe léphetnek a KRESZ módosításai. Mindez a gyermekek biztonsága érdekében történik.

S. Töttő Rita

Szabó-Bisztricz Anett, a katasztrófavédelem gyeden lévő munkatársa tudja, milyen fontos a megfelelő gyerekülés kiválasztása. Mi is épp a legmegfelelőbbet keressük - mondja

Nincs megrázóbb hír, mint amikor arról érkezik információ, hogy egy gyereket ért baleset. Ezeknek a tragédiáknak egy részét meg lehetne előzni, ha megfelelő minőségű babaülésben vinnék a gyereket, illetve ha az ülés jól lenne bekötve. Nos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tervezete szerint szeptember közepétől az előbbit a gyerekülések osztályba sorolásának megkönnyítésével, az utóbbit a KRESZ egyértelműsítésével igyekeznek elérni.

A gyerekülés választásánál hamarosan a magasságtartományt, valamint a maximális testsúlyt kell megjelölni, például így: 67 cm 105 cm közötti gyermek használhatja, 18,5 kilogrammig. Emellett újabb, korszerűbb ülések is bekerülnek a repertoárba: az úgynevezett i-size, azaz integrált univerzális isofix ülések beépítése, rögzítése könnyebb és nagyobb védelmet nyújtanak az oldalirányú ütközésekkel szemben. A KRESZ szövegezése azt is egyértelműsíti, hogy a gyerekülés az első ülésre is tehető, de háttal csak akkor, ha nincs az autóban légzsák vagy ha ki van kapcsolva. Fejér megyében egyébként a rendőrök tapasztalatai szerint nem jellemzőek a gyermekbiztonsági rendszerekkel kapcsolatos szabályszegések. Mégis előfordul azért, hogy úgy viszik a gyereket, hogy nincs gyermekülés az autóban, vagy ha van is, nem megfelelően használják - árulja el Horváth Diána, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense, s hozzáteszi, az is előfordul, hogy a gyermek utazása során használt ülésmagasító nem megfelelő a gyermek testmagasságához.

- A sofőrök a gyermekülés hiányát leggyakrabban vagy anyagi okokkal vagy azzal magyarázzák, hogy a család használatában lévő másik autóban maradt azt ülés - mondja a szóvivő.

Ám a tervek szerint más tekintetben is változik a KRESZ, ami szintén a gyerekek védelmével kapcsolatos: tavaly május óta a Gyermekek tábla alatti kiegészítő jelzőtáblán feltüntetett távolságon belül legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni. A friss, várhatóan szeptember közepétől életbelépő előírások szerint pedig egy másik kiegészítő tábla jelölheti azt az időszakot, amelyben a korlátozás érvényben van. A főként közoktatási intézmények környékén használt táblák így a tanítás kezdetének és végének reggeli és kora délutáni óráiban védhetik fokozottan a gyermekeket. A nap egyéb időszakaiban az autósok a megszokott tempóban közlekedhetnek az érintett útszakaszokon.

A Gyermekek tábla alatti kiegészítő jelzőtáblán feltüntetett kiegészítő tábla jelölheti azt az időszakot, amikor a korlátozás érvényben van (például a Havranek József utcában a laktanyák előtt a sebességkorlátozó tábla alatt időszakot jelöl meg). A táblák kihelyezése egyébként továbbra is az önkormányzat, illetve a közútkezelő hatásköre lesz. A tervezet szerint a gyerekszállító buszokat sem szabad csak úgy kikerülni: a szabály pontosítása szerint ott, ahol nincs párhuzamos közlekedésre alkalmas sáv, a gyermekszállítás táblával jelölt buszokat nem szabad kikerülni, megelőzni, amikor az vészvillogóval jelzi, hogy éppen fel- és leszállnak a gyerekek. Sőt, ha nem változik a tervezek, a szembejövők sem haladhatnak el mellette ilyenkor!




Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!