2015.04.23. 17:54
Termékbemutatók: Az idős panaszos házaspár futhat a 400 ezer forintja után
Székesfehérvár - Idős házaspárt telefonon egészségügyi állapotfelmérésre invitálják. Idős házaspár végül a temetésre félretett pénzéből matracot és ágyneműgarnitúrát vesz. A történet akár így is összefoglalható.
Az alábbi történet bárhol megtörténhetne ma Magyarországon, Győrben, Pápán, Miskolcon, vagy Budapesten – csak azért említjük e városokat, mert az érintett céget tekintve minden bizonnyal már meg is történt –, ezúttal viszont Székesfehérváron járunk. Április 22-én 13 órakor egy panaszossal és egy ügyvéddel érkezünk a – nevezzük így – Nero Medicum Kft. – Távirda utcai irodájába.
A SZÍV STRESSZE
A panaszos K.ZS. – ebben a történetben nem fogunk neveket találni, főleg a panaszosok védelme érdekében – szüleit néhány nappal korábban kedves női hang ingyenes egészségügyi állapotfelmérésre, orvosi vizsgálatra invitálta. Ugyan, ki ne kapna az alkalmon, hogy 83/87 évesen még gondol rá az egészségügy, hogy nem kell hónapokat időpontra várni, mégis részt vehet egy szűrésen, konzultálhat egy szakemberrel? A házaspár meg is jelent a megbeszélt helyen és időben, ahol valóban megvizsgálták őket – egy háromszög alakú készülékkel megállapították a szívstressz-indexüket, egy befújós eszközzel pedig a tüdőkapacitásukat –, de ezek után egy árubemutatón találták magukat, ahol öltönyös fiatalok meggyőzően, mosolyogva magyarázták nekik a test elektrosztatikus töltődését hatásosan levezető ágybetét és szuper ágynemű előnyeit.
Masszázsfotel, ágyneműgarnitúra, elektromos lámpa, edénykészlet... A törvény szerint minden szabályos, ezért nehéz fellépni az árubemutatókat tartó cégek gyakorlatával szemben. A jog és az erkölcs pedig ma mind jobban elválik a kereskedelemben is. Fotó: Illusztráció
MI IS AZ ERKÖLCS?
Bár nem terveztek vásárlást, de ezek után egy borítékot is az orruk alá dugtak, „csak most, ezen az alkalmon különleges nyereményjátékot tartunk" címszóval. Micsoda meglepetés, egyikük nyerő cédulát húzott. Ám a nagyértékű nyereményhez csak némi vásárlással juthatnak, szólt a figyelmeztetés. A két idős ember máig sem érti, de ekkor egyikük ott maradt a papírokat kitölteni, míg a párja hazament a megtakarított pénzükért.
K.ZS. szerint becsapták a szüleit, szeretnék visszakapni a pénzt, hiszen a két öreget csellel vették rá a vásárlásra.
– Már megbocsásson, de ez nem erkölcsös kereskedés! – mondja az üzlettársával velünk szemben ülő vezető cégmunkatársnak, B.T.-nek. B.T. egy másodpercre sem rendül meg e kijelentéstől.
– És az erkölcsös, hogy maguk megfosztanák a szülőket ezektől a nagyszerű termékektől? Felnőtt emberek, el tudják dönteni, mit akarnak venni és mit nem! – mondja.
Az ügyvéd kérdéseire egy idő után türelmetlenkedni kezd: – Nézzék, csűrhetik-csavarhatják akárhogy, úgyis nekem lesz igazam! Pénzt vissza biztos nem adunk.
Elindulunk a lépcső felé, mikor meglátunk egy másik idős nőt, B.T.-re vár. Adják vissza a pénzemet! Adják vissza a 140 ezer forintomat! – kiabálja. – Ne itt ordibáljon már! Menjünk az irodába! – nyugtatgatja a két férfi.
Schneider Istvánné. Fotó: FMH-archív
FOSZTJUK A MAMIKAT
B. T. és „üzlettársai" néhány hete kezdték meg tevékenységüket Fehérváron. Nem ők az elsők, néhány hasonló, árubemutatókon vásárlást kikényszerítő cég már működött a városban, átvertek egy csomó embert, cikkek sora született e tárgyban. B.T.-nek és társainak, ezeknek a 25-35 éves öltönyös, magabiztos, jó kommunikációjú fiatalembereknek mégis nyerő piac ez. Több tízezres, főleg 60 éven felüliek telefonszámát tartalmazó adatbázisból dolgoznak, előszeretettel hívnak az „állapotfelmérésekre" vidéki időseket. Az április 22-i „előadásukra" érkeztek például Lovasberényből, Bodajkról, Csórról, utóbbiból jött T. F., akit szintén megvizsgált a cég munkatársa.
– Azt mondta, a tüdőm 67 százalékosan működik. Nem árultam el neki, hogy műtöttek, évek óta fél tüdővel élek, így ez az eredmény legalábbis hülyeség. Mindegy is: mivel elég kekec, hitetlen voltam, lerítt rólam, hogy nem vettem volna semmit, engem ezek után elküldtek.
Ugyancsak részt vett az eseményen V. K. A hosszas árubemutatós-kapacitáláson 900 ezer forintért akartak eladni ágyneműgarnitúrákat a jelen lévő tucatnyi hallgatónak, ám közben egy idős úr rosszul lett.
– Ezek az állítólagos egészségügyi szakemberek csak álltak, mint a Bálám szamara. Mi nyitottunk ablakot, segítettünk a bácsinak.
B.T.-ék cégét Székesfehérvár jegyzője – miután a tevékenységhez mindent rendben talált – április 10-én vette nyilvántartásba. A cégnek Győrben és Budapesten is van telephelye, a munkatársak, cégvezetők pápaiak. Mint B.T. ott jártunkkor megjegyezte, öt éve működnek lényegében háborítatlanul – valószínűleg ennek tudhatók be a cégtársak Facebook-oldalain található, nem éppen hízelgő „szakmai" bejegyzések:
„Jó lenne nekem egyszer egy ilyen autó. De az ára még a mamikáknál van. „ – Akkor ne ide írogass, hanem menj és vedd el tőlük!" „Első dolgom lesz, hogy vagyonosodási eljárást indítok a mamák ellen! És újra felosztjuk a pénzt! A mamikáknak már nem kell, nekik minden megvan!"
K.ZS. szülei elálltak a pertől. A 87 éves nagypapa a család szerint azóta is sír, nem tudja megemészteni a történteket. Ha perre mennének, legkevesebb két év múlva talán a pénzük harminc százalékát láthatnák viszont.
A cikkben szereplő cég 2011-es árbevétele egyébként 800 millió forint volt.
- Az egyetlen valóban jó megoldás a tudatos fogyasztói magatartás.
- Ha a cégnek van üzlethelyisége, akkor nem érvényesíthetjük a 14 napos elállási jogot, hiába akarjuk visszaadni a terméket.
- Figyeljük az események pszichológiáját: nyereményeket ajánlanak, de venni kell.
- Vigyázzunk, mert az így vett termék ismertetőjében általában más van, mint amit a bemutatón hallunk! Írásos termékismertetőt, terméktanúsítványt, jótállási jegyet mindig kérjünk!
- Ne menjünk egyedül termékbemutatóra!
- Sose vásároljunk ötletszerűen! Akárhogy kapacitálnak, mondjuk, hogy még meg akarjuk otthon fontolni!
Utólag bánhatjuk
Székesfehérvár – Hiába igyekszik a fogyasztóvédelem, a gomba módra szaporodó cégek gyakorlatával szemben olykor ők is tehetetlenek.
Az „árubemutatós" üzleten kívüli kereskedelmi tevékenység nem a pozitív oldaláról ismert a fogyasztóvédelem számára. Schneider Istvánné, a kormányhivatal főosztályvezetője szerint a felderítést nagyban nehezíti, hogy e cégek tisztában vannak a törvényi kiskapukkal, és nehéz tetten érni, majd egy eljárásban bizonyítani, ha hibáztak. E vállalkozások gyakorlata, hogy a hatósági eljárások megkezdése után felszámolásba menekülnek. A fogyasztó a hosszú és költséges peres eljárásban már hiába várja vissza a pénzét, nincs „kin" végrehajtani. Ritkán fordul elő, hogy a vételárat vagy annak előre megfizetett részét a törvényes elállási időben (14 nap) a cég visszafizeti. A szakember a tudatos vásárlói magatartásban és felvilágosításban látja a kiutat.