Hírek

2016.10.24. 19:40

Folytatódik a kémény-ügy!

Dunaújváros - Az utóbbi hetekben több száz lakástulajdonos, közös képviselő kapott levelet a hatóságtól, hogy húsz napon belül oldja meg a kéménnyel kapcsolatos problémákat.

Szabó Szabolcs

Korábban már beszámoltunk róla: 2015 január óta Dunaújvárosban a Kémény Zrt. végzi az égéstermék elvezetők ellenőrzését. A cég a megyében 240 ezer, a városban 7 ezer kémény esetében látja el a szolgáltatást. A cég 2015-ben vizsgálta először a kéményeket, majd megtette ezt idén is, ezek alapján születtek meg azok a tanúsítványok, amelyeket az utóbbi hetekben kezdett el postázni az esetünkben tűzvédelmi hatóságként (is) működő Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság dunaújvárosi kirendeltsége. A hétfő délutáni munkaértekezletnek is beillő fórumon sok fontos kérdés felmerült. Miért csak most derült ki, hogy ilyen sok, nem megfelelő állapotú kémény van használatban?

A hatóság részéről Lóki Richárd tűzoltó alezredes, a dunaújvárosi katasztrófavédelmi kirendeltség vezetője, valamint munkatársa, Somogyi Gábor törzsőrmester, hatósági osztályvezető foglalta össze az aktuális helyzetet. Elmondták: az ő feladatuk a törvények betartása és betartatása, kiemelten az emberéletet veszélyeztető hibák megszüntetése. Nyomatékosították azt is: a jogszabályok engedte mértékben minden esetben mérlegelik az adott helyzetet. Somogyi Gábor felsorolásából kiderült, közel 1300 beérkezett tanúsítvány alapján fogalmazták meg azokat leveleket, amelyekből az utóbbi hetekben közel négyszázat már postáztak, és hamarosan további 900 esetben is kiküldik a felszólításokat. Mindezek döntő többsége két hibakódot tartalmaz: 5-ös és 2-es. A 5-ös a levegőutánpótlás problémát, míg a 2-es az adott kémény nem megfelelő tömörségére utal.

Kaptak hideget, meleget a Kémény Zrt. képviselői a fórumon, Németh Sándor vezérigazgató (balra), valamint Bartos Tamás szolgáltatási igazgató, akik kifejtették: minden esetben a hatályos törvényeknek megfelelően jártak el a vizsgálatok esetében
Fotó: Zsedrovits Enikő

A fórumon 30 közös képviselő vett részt, közülük többen is kifogásolták, meglátásuk szerint számos esetben a tömörségi vizsgálat nem vagy nem megfelelően történt meg. A Kémény Zrt. képviselőinek felrótták továbbá, hogy a társasház, így a közös képviselők nem kaptak példányt a bevizsgálati jegyzőkönyvből, a tanúsítványokból és a hatósági értesítésekből sem. Így legtöbb esetben a lakóktól értesültek az egyre sürgetőbbé váló problémákról. Felvetették, hogy érdemben nem tudják elérni a szolgáltatást végző céget, amely nem tart fenn sem ügyfélszolgálati irodát a városban, pedig erre nagy igény lenne. A Kémény Zrt. részéről a vezérigazgató,
Németh András és Bartos Tamás szolgáltatási igazgató reagált a felvetésekre.

Kifejtették, a jogszabályok szerint a viszgálatok eredményéről a lakás tulajdonosát, illetve használóját kötelesek értesíteni. A kémények állapotáról szólva kiemelték: a problémás kéményekkel vélhetően már évekkel ezelőtt komoly gondok voltak, kérdés, hogy az akkori szolgáltató miért nem jelezte ezt. A kapcsolattartásról annyit közöltek, jelenleg telefonos ügyfélfogadást működtetnek, amelyet tény, hogy gyakran nehéz elérni, mivel szinte égnek a vonalak . A fórumon jelenlévő Sztankovics László önkormányzati képviselő kezdeményezte, hogy az önkormányzat és a katasztrófavédelmi kirendeltség bevonásával határos időn belül találjanak egy irodát, ahol a helyi személyes ügyfélkapcsolat is megoldható lesz. A Kémény Zrt. képviselő jelezték, készek tárgyalni e kérdésről.

HATÁRIDŐK

A közös képviselők többsége nyomatékosította, a lakástulajdonosokhoz eljuttatott felszólításban foglalt 20 napos határidő betarthatatlan. 1. Nincs pontos listájuk arról, hogy mely lakások, társasházak érintettek. 2. A fent említett 20 nap során össze kellene hívniuk egy döntőképes rendkívüli társasházi közgyűlést, ha ezen eredmény születik, akkor meg kell találni a szükséges forrásokat, szinte minden esetben ez valamilyen hitelt jelent. Ha ez megvan, jöhet az ajánlatok bekérése, a kivitelező cég kiválasztása és megbízása, már ha találnak olyan vállalkozót, aki ilyen rövid határidővel vállalná a munkát.

E ponton Lóki Richárd ígéretet tett arra, hogy minden esetben 70, illetve 90 napos hosszabbítást kapnak az érintettek, az új határozatokban pedig január közepi dátum szerepel majd. Somogyi Gábor hozzáfűzte, eddig egy érintett társasház esetében sem szüntették be a gázszolgálatást, és bírságot sem szabtak ki, bíznak abban, hogy mindezekre nem is kerül majd sor a közeljövőben.

Az idő azonban minden érintett felet sürget, ugyanis a törvényi szabályokat be kell tartani - szögezték le a hatóság képviselői.

A fórumon számos fontos kérdésre nem született érdemi megoldás, ám egyfajta kommunikáció elkezdődött a felek között.

A tét nem kicsi: összeségében több száz millió forintos beruházásról van szó, és párhuzamosan garantálni kell a kémények biztonsá-
gát is.

Az ülés azzal ért véget, hogy az érintett felek a közeljövőben ismét találkoznak.

A fűtésszezon kezdetén biztosan nem lehet egyszerű egy olyan nagy kaliberű dilemmát megoldani, melynek középpontjában a rossz állapotú kémények állnak, bevallom, nem lennék most egyik érintett személy bőrében sem. Mivel az utolsó pillanatban derült ki minden, ebből azt feltételezem, hogy valahol valakik nagyon csúnyán elrontották az információ átadását. Az viszont jó pont, hogy a két fél, azaz a lakóházak közös képviselői és a Kémény Zrt. munkatársai el kezdtek egymással kommunikálni, s a konfliktus megoldásán gondolkodni. A jövőre nézve remélhetőleg ez a történet nem ismétli meg önmagát, helyette örök tanulság lesz!

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!