Hírek

2016.11.16. 17:07

Ravasz "fehér ruhások" veszik rá az időseket a vásárlásra! Vigyázat, Székesfehérváron is trükköznek!

Székesfehérvár – Vigyázat, Székesfehérváron is szedik áldozatukat a ravasz, pszichés módszereket alkalmazó termékbemutatósok! Az egészségünk a tét – mondják és sok százezer forintot gombolnak le a jóhiszemű áldozatokról!

S. Töttő Rita

A kereskedői ravaszság és a pszichés ráhatás nagymesterei a termékbemutatósok – akik a két évvel ezelőtti törvényi szigorítások miatt új taktikát kezdtek. Ezekről a trükkös és megdöbbentő módszerekről adott tájékoztatót szerdán délután az Alapítvány a Székesfehérvári Fogyasztóvédelemért. Még ma is számos nyugdíjashoz elér  a kezük a az üzleten kívüli vásárlásokkal és termékbemutatókkal foglalkozóknak, ezért nagy a veszély!

Horváth György,  a Budapesti Békéltető Testület elnökhelyettese óvatosságra int mindenkit Fotó: Simon Erika

A klasszikus értelemben vett utazással, ebéddel és ajándéksorsolással egybekötött termékbemutatók, amelyek a múltban zajlottak, kihalófélben vannak, a jogszabály ugyanis 2014-ben  szigorodott:  a  termékbemutatókat ugyanis előzetesen be kell jelenteni a jegyzőnek s a fogyasztóvédelmi hatóságnak. Ma már éppen ezért nem így megy a dolog, hanem a fogyasztók adatait megszerezve egészségfelmérésre, szűrésre invitálják az idős embereket – hívta fel a figyelmet Horváth György, a Budapesti Békéltető Testület elnökhelyettese azon az „érzékenyítő”  fórumon, melyet civil fogyasztóvédelmi alapítvány tartott a Fehérvári Civil Központban.

– Ezeken a rendezvényeken „fehér ruhás emberek”, de nem tudni, milyen szakképzettséggel bírók, állapítanak meg  diagnózisokat és tesznek terápiás javaslatokat – mesélte a szakember a tapasztalatait. Ezek a javaslatok általában nem mások, mint  vízszűrők,  matracok,  pulzáló ágybetétek és karórák használata, de a termék végtelen féle lehet, ahogy az ár is, amit elkérnek értük.

Pszichikai ráhatás alatt történő vásárlásokról van szó, ezt leszögezhetjük:   a fogyasztókat olyan döntési helyzetbe hozzák, amelyből nem tudnak kibújni. Például amikor elhangzik, hogy „három hónap múlva már nem lesz köztünk a felesége, ha ezt az ágybetét nem veszi meg neki”, az bizony egy idős ember számára nagyon erős vásárlási kényszert jelent. Ám gyakran a pszichés módszereknél nem állnak meg, konkrétan fizikai ráhatással is „segítik” a vásárlást: megfogják az embert és elviszik a bankautomatáig, vagy a házaspár egyik felét ott tartják, amíg a másik elmegy a pénzért. Addig sem tudnak gondolkodni azon, vajon valóban szükségük van-e az adott termékre... És hangsúlyozzuk még egyszer: Székesfehérváron is működnek hasonló módszerrel dolgozó „kereskedők”.

A szakember szerint a jogi kiskapus trükközés másik része is nagyon lényeges, érdemes figyelni! – A vásárlás csak látszólag termékbemutató formájában történik, valójában ugyanis a vállalkozás előtte üzletként bejelentette a helyet. Így, ha valaki visszakérné a pénzét,  az eladó hivatkozhat  arra, hogy ez egy üzleti vállalkozás, így rá  nem vonatkozik a tizennégy napos elállási jog. Ami egyébként a termékbemutatókra vonatkozik, az üzleten belüli vásárlásra nem – tudtuk meg. Ahogy azt a nem mellékes tényt is, hogy ezekről a termékekről egyébként gyakran még technikai minősítés sincs, azaz nem minősülnek egészségjavítónak-, megőrzőnek. Maximum általános közérzet javítónak, de ebbe a kategóriába  sok egyéb olcsó termék is beletartozik, a sima polár matrac is, amitől kevésbé fájhat a derék.

– Ha egészségmegőrző terméket akarunk vásárolni, azt mindenképpen érdemes tudni, valójában kivel állunk szemben – hangsúlyozza a szakember. – A vásárló gyakran egy ilyen felmérésen kritika nélkül elfogadja azt a diagnózist, amit közölnek vele. Ezeket a vad megállapításokat érdemes szakorvosi, háziorvosi eredményekkel is alátámasztani, főleg azért, mert gyakran sok százezer forintos kiadás előtt áll az ember.

A másik az, hogy hihető-e az állítás, hogy a javasolt módszerrel  eredmény érhető el:  –  Minden idős embernek azt szoktam javasolni, hogy vásárlás előtt tájékozódjon családi, baráti segítséggel – hangsúlyozza a fogyasztóvédő. De sokszor gyakran már késő...

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!