2017.05.02. 19:50
Örökre leengedett vasúti sorompó Szabadegyházán?
Vajon örökre lecsukják a vasúti sorompót? Hogyan közlekedhetnek majd a lakótelepen élők? Vannak kérdések a Szabadegyháza-Ipartelepet elkerülő, épülő út ügyében.
Javában zajlik a Szabadegyház-Ipartelepet elkerülő út építése. Ez a 62-es út megújításának utolsó szakasza. Előbb megépült a Székesfehérvár melletti vasúti felüljáró, majd a Perkátát elkerülő szakasz. Legutóbb pedig seregélyesi elkerülő, illetve a közbenső szakaszok megerősítése, szélesítése készült el. Most Szabadegyházánál is épül felüljáró, amely a sínek és a velük párhuzamos út felett ível át. Mivel az új építéseknél Y-elágazást nem hagynak, a régi és új szakasz találkozásánál nem lesz közúti kapcsolat. Fehérvár felől nézve a felüljáró előtt lesz egy bal oldali leágazás a régi útra, ahonnan a vasútállomás és
a község elérhető.
Közvetlenül a felüljáró után szintén lesz egy bal oldali útcsatlakozás, amely a régi úton meglévő körforgalomhoz viszi majd a forgalmat. Ez lesz a gyár fő megközelítési útja. A harmadik kapcsolódás a lakótelep Dunaújváros felőli szélén lesz, ahol a meglévő út szintben keresztezi majd az elkerülő utat. A tervek szerint ez lesz a lakótelep és a község közötti kapcsolat egyetlen lehetősége. Azért az egyetlen, mert a Budapest-Simontornya közötti vasútvonal és a mai 62-es út szintbeli kereszteződését a tervek szerint végleg lezárnák. Így a községi intézmények - iskola, orvosi rendelő, hivatal, művelődési ház, focipálya - csak a lakótelep szélén kialakítandó szintbeli kereszteződésen át lennének elérhetők.
A tartálykocsik által is használt kanyarodó sáv túl közel lesz a felüljáróhoz
Ezt az önkormányzat a 62-es út forgalma miatt aggályosnak látja, ezért kezdeményezte a mai vasúti átjáró nyitva hagyását, legalábbis egyelőre. A helyi vezetés szerint az sem szerencsés, hogy ott a lakótelep szélén az elkerülő útról egyik irányban sem lehet majd balra fordulni. Így a Dunaújváros felől az út túlsó oldalán lévő mezőgazdasági üzemek csak kerülővel, bonyolultan közelíthetők meg.
Az önkormányzat szerint problémás lehet az is, hogy a gyár megközelítésére Fehérvár felől kialakítandó kanyarodó sáv túl közel lesz a felüljáróhoz, márpedig ott zömében nagy tartálykocsik akarnak majd lekanyarodni. Mivel az említett vasútvonal korszerűsítése is napirenden van, mindenképpen bizonytalan a vasúti átjáró sorsa. Azt sem lehet ma tudni, hogy a méltatlan állapotú vasútállomás helyett épül-e a községhez közelebb fekvő. Kérdés még a távolsági buszok megállóinak lehetősége is.
Hosszabb távon az önkormányzatra vár a sínekkel párhuzamos út és az ipartelepen átvezető, ma még a közúthoz tartozó út felújítása is. Az elkerülő út beruházásának befejezését követően tudnak majd azon gondolkodni, hogyan és merre építsenek kerékpárutat a lakótelep és a község között.