Fejér Vármegyei Kormányhivatal

2023.04.20. 18:42

Hogyan igényelhető a diákigazolvány?

Az általános iskola első évfolyamára a tanköteles tanulókat 2023. április 20-21-én kell beíratni. Ekkor és az azt követő időszakban a szülőkre a diákigazolvány igénylésével kapcsolatban is feladatok várnak, amelyek megoldásában a kormányablakok nyújtanak segítséget. A Fejér Vármegyei Kormányhivatal hasznos információkkal könnyíti meg az ügyintézést.

A kormányablakokban hasznos információkkal könnyítik meg az ügyintézést

Fotó: FMH-archív

Diákigazolvány a diákigazolványra jogosító jogviszony fennállásának ideje alatt vagy az elveszett, eltulajdonított, megsemmisült, megrongálódott diákigazolvány helyett igényelhető.

A Nemzeti Egységes Kártyarendszer- (a továbbiakban: NEK-) adatlapok felvétele a kormányablakokban történik. Az ügyintézés alkalmával elegendő egyik törvényes képviselő személyes jelenléte. A NEK-adatlap kiállításához be kell mutatni a gyermek egy érvényes személyazonosításra alkalmas okmányát és lakcímkártyáját. Amennyiben a kérelmező 14 év alatti, és nem rendelkezik érvényes személyazonosító igazolvánnyal vagy útlevéllel, úgy a diákigazolvány igénylése előtt egy személyazonosításra alkalmas okmány kiállítását kell kezdeményezni a törvényes képviselőknek. Fontos kiemelni, hogy ebben az esetben mindkét törvényes képviselő együttes jelenléte vagy a távollévő szülő hozzájáruló nyilatkozata szükséges az okmánykiállításhoz.

Az igénylési folyamat során a jogosult adatait ellenőrzik a személyi adat- és lakcímnyilvántartás alapján, majd felvételezik a jogosult aláírását és arcképmását. Egy adatlapot is kiállítanak, amelyen a nyilvántartásban szereplő adatok, a fénykép és az aláírás szerepel. Ezen adatlapnak része a 16 karakterből álló, úgynevezett NEK-azonosító. Az adatlap kiállítása díjmentes. Az adatlap megőrzésére a jogosultnak fokozottan ügyelnie kell. Amennyiben a NEK-azonosító elveszik, az adatlapról másolat kérhető a kormányablakban.

Általános és középiskolai diákok számára kiállított NEK-adatlapot a további ügyintézéshez az oktatási intézményben kell leadni, míg a felsőoktatási intézmény hallgatóinak az igénylést saját tanulmányi rendszerükben, elektronikusan kell kezdeményezniük. Az igénylés előtt a jogosult köteles összevetni a tanulmányi rendszerben róla nyilvántartott személyes adatokat az egységes elektronikuskártya-kibocsátási keretrendszer kártyafelhasználói regisztrációja során kapott adatlap adattartamával.

Az igényelt diákigazolvány kiadásáig a közreműködő intézmény a jogosult kérésére 60 napig érvényes igazolást ad ki, amely igazolja a diákigazolványra, valamint ahhoz kapcsolódó kedvezményekre való jogosultságát.

Amennyiben az oktatási intézmény adataiban változás következik be, és ez a változás a diákigazolványhoz kapcsolódó jogokat és kedvezményeket nem érinti, a jogosult nem köteles új diákigazolványt igényelni. Többes tanulói jogviszony esetén az az iskola a közreműködő intézmény, ahol a tanuló a tankötelezettségét teljesíti. Ennek hiányában a közreműködő intézmények sorrendjét az oktatás munkarendje (nappali, esti, levelező, más, sajátos) határozza meg. A tanuló diákigazolványa a tanulói jogviszony megszűnését követő október 31. napjáig érvényes.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!