Kultúra

2014.04.07. 16:00

Urbi et orbi, áldás vagy más?

Kovács Márton-Pilinszky János: Urbi et orbi című művét mutatja be a HOPPart Társulat Budapesten, a Jurány Ház színháztermében.

Szabó Zoltán

Kamaraopera éneklő színészekre, beszélő zenészekre és hupára – ez a műfaji megjelölése az előadásnak, amelyet április 11-én és 12-én, 19 órakor láthatnak a nézők. A rendező Rusznyák Gábor. A műről azt mondják, az alkotók: Pilinszky János szövegét, mint librettót használják, mégsem klasszikus értelemben vett operát hoznak létre, hiszen nem áriák és recitativók váltogatják egymást és mégis végig zene az egész. Végig zene és ének, szöveg, betűk, hangok és felhangok.

Két pápa, egy fekete és egy fehér. Az egyik az agonizáló, haldokló pápa, a másik az eljövendő. Az egyik fekete trónján, a másik fehér trónján ül. A szín: a Vatikánnak a Szent Péter térre nyíló ablaka. A tömeg a téren várakozik. Várják pápájuk halálát. Várják az áldást. „Urbi et orbi” – a testi szenvedésről, „Urbi et orbi” – a városnak s földkerekségnek, vagyis az egész világnak szóló igét. Amit „kapnak” az valami egészen más. Csoda? Meglepetés? Váratlan fordulat? Isten fricskája? Valami...
Kovács Márton, az Urbi et orbi zeneszerzője hat ízben nyerte el a legjobb színházi zene díját (Fotó: FMH-illusztráció)
Pilinszky a történet nélküli színházat vágyta, erre voltak dámapróbálkozásai. Mélyen és gazdagon gondolkodott a világról és hitt – többek között – a szavak erejében.
Pilinszky így „beszélget” erről Sheryl Suttonnal:
„Kamaszkorom egyik legzavaróbb élménye volt, hogy a nagy regények unalmasak. Később – még mielőtt botfülemmel Bachot fölfedeztem volna – rájöttem, hogy a remekművek nem unalom előttiek, hanem unalmon túliak. A modern irodalomban ma már többnyire az zavar, hogy nem meri vállalni az unalom kockázatát. ( ) A művek szinte kivétel nélkül unalmon inneniek, túl „csupaszok”, túl „merészek”, vagy egyszerűen túl „hangosak” és „meglepőek” ahhoz, hogy bemerészkedjenek abba a zónába, ahol Tolsztoj, Racine, Dosztojevszkij, de főként Bach oly természetesen elidőzött. És akkor tettek egy lépést, amire a monoton eső, az élő szív és annyi minden mellett legpéldásabban talán a tenger képes. Nincs szabadság, és nincs igazi nagyság az unalmon túli közlések nélkül.”
A kamaraopera Pilinszky János szövegére készült amelyet mint librettót használnak a műhöz
A kamaraopera zeneszerzője Kovács Márton, aki 1966-ban, Székesfehérváron született, szülei Kovalovszky Márta és Kovács Péter művészettörténészek. Pesovár Ferenctől tanult táncolni egészen kicsi gyerekként. Hegedülni Tatár Judit tanította, akihez máig nagy szeretet és tisztelet fűzi. A József Attila Gimnáziumban érettségizett, majd Pécsett ének-zene tanári képesítést szerzett, később Budapesten elvégezte a Balett Intézetben a koreográfia szakot is. Táncolt az Alba Regia együttesben, kisebb koreográfiáit a kaposvári színház stúdiószínpadán mutatta be. Kaposváron a Somogy Együttesnél dolgozott zenészként. Az ottani színházban előbb Bezerédi Zoltán, majd Ascher Tamás kérte fel zeneszerzésre, később – máig – legtöbbet Mohácsi Jánossal dolgozott.
Hat ízben nyerte el a legjobb színházi zene díját, amelyet a színikritikusok alapítottak. Fehérváron kevesebbet szerepelt. Valamikor a kilencvenes években egyik koreográfiáját a Táncházban mutatta be, a Pelikán Teremben a Márkus Bábszínház előadásának zeneszerzője és élő zenésze volt. Utoljára a Vörösmarty Színház Csárdáskirálynő előadásának egyik betét-zenéjét készítette.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!