2019.06.02. 13:00
Elektromos, környezetbarát jet skit fejlesztettek ki magyar tervezők
A világ első, sorozatgyártásra fejlesztett elektrojetjének Balatonvilágos az otthona: elektromos meghajtása révén környezetbarát, és a fenntartható jövőt képviseli. Benzines társaikkal szemben nem szennyezik a vizet, ugyanakkor az is igaz, hogy ezt nem a száz km/órás száguldásra tervezték.
Csendes és környezetbarát, magyar fejlesztésű
Fotó: NARKE
A jet ski belső vízsugaras (angolul: jet) meghajtású motoros vízi jármű, melyeknek első példányai 1980-ban jelentek meg. A vízen való motorozásnak eme formája Magyarországon nagyjából 1991-ben indult útjára.
Több gond volt vele ezidáig, azon túl, hogy rendkívül hangos. Amennyiben a végsebességét nézzük, az a 100 km/órát is meghaladhatja, így komoly veszélyforrást jelenthet a vízen tartózkodók számára. Más lapra tartozik, hogy ezzel többet fogyaszt, mint egy 1300 köbcentis autó, mivel sokkal nagyobb a közegellenállás, és nem meglepő módon egy kanna (20 liter) benzint cirka egyórai használattal el is puffogtat. Az új vízi járgányok ára a 2019-es gyári modelleket tekintve 4-5 millió forintnál kezdődik, és felkúszik akár 8-9 millióig.
Így adta magát, hogy egy ennél sokkal takarékosabb, és nem utolsósorban környezettudatos vízi jármű is megjelenjen a piacon.
Nem kell azonban már erre se várniuk a vizek szerelmeseinek, mert a Narke Electrojet ezt a hiányt orvosolja. Nemzetközi szinten is egyedülálló, száz százalékban magyar mérnökök által fejlesztett és magyar szakemberek által gyártott, tisztán elektromos meghajtású kisgéphajó, amely a szabadidő kellemes eltöltését szolgálja a vízi környezet szennyezése, a közelben tartózkodó emberek zavarása és veszélyeztetése nélkül.
Megvalósulásának apropóját egyrészt az ötletgazdák mérnöki elkötelezettsége a tiszta energia iránt, valamint a vizek szeretete adta.
– Azt gondoltuk, hogyha egy olyan járművet tudnánk fejleszteni, ami környezetbarát, a vizet nem szennyezi, nem zavarja a körülötte élőket, az élővilágot, akkor miért ne vágnánk bele? – tudtuk meg Rádi Pétertől, az egyik ötletgazdától.
– Ez egy teljesen magyar innováció, nem volt előttünk külföldi példa, és nincs is ilyen termék a világon. Fejlesztése öt év komoly munkájának eredménye: lényegében egy 20 centiméter merülésű sikló testről van szó. Amikor siklik a vízen, egy fehér habosodás látható, ami a levegőt keveri. Minimális hullámot kever, sokkal kisebbet, mint egy lassan haladó, nagyobb testű hajó. Környezetbarát kísérőhajóként vízi rendezvények, vitorlás oktatások biztonságosabb lebonyolításához is alkalmas.
Egyet azonban fontos figyelembe venni, még mielőtt nagyon beleélnénk magunkat abba, hogy rövid idő múlva már kormányozhatjuk a járművet! Csak olyan személy vezetheti, aki érvényes hajóvezetői jogosítvánnyal rendelkezik, azaz ismeri és betartja a vízi közlekedési szabályokat, illetve felelősségre vonható a szabályok be nem tartásáért. Ezért a fejlesztők külön vezetési tréninget, valamint elméleti oktatást is tartanak a Balaton közlekedési szabályaiból. Ily módon a vezető teljes és naprakész ismerettel fog rendelkezni a vízi közlekedési szabályaiból.
Az Electrojet konstrukciójának köszönhetően a Balatonon jelenleg közlekedő motoros és szélenergia által hajtott vízi közlekedési eszközökhöz képest számos előnyös tulajdonsággal rendelkezik, mely védelmet nyújt a fürdőzőknek és a vízi környezetnek. Nincs belsőégésű motorja, nincs vizet szennyező hatása vagy annak veszélye. Háromféle üzemmódot tartalmaz, mely nem engedi egy bizonyos sebesség átlépését. (kikötői üzemmód 7 km/h), túra üzemmód (35 km/h), sport üzemmód 50 km/h, melyet a fejlesztők korlátoztak le.
Üzemideje másfél óra is lehet, míg a feltöltés cirka hat óra alatt éri el a nyolcvan százalékos telítettséget. Elektromos meghajtásának köszönhetően a kikötő és a védett zóna elhagyása szinte hangtalanul lehetséges az erre kifejlesztett kikötői üzemmódban, megtartva a nagy fokú manőverezhetőséget.
Akárcsak az elektromos meghajtású autók, ez a jet ski sem az olcsóságáról híres, 13 milliónál is többet kell kicsengetnie annak, aki egy ilyen hipermodern szerkezettel szeretne hasítani a vízen. Ugyanakkor, mint Rádi Péter mondja, külföldről igen sokan érdeklődnek a jármű után.