2019.06.02. 13:00
Elektromos, környezetbarát jet skit fejlesztettek ki magyar tervezők
A világ első, sorozatgyártásra fejlesztett elektrojetjének Balatonvilágos az otthona: elektromos meghajtása révén környezetbarát, és a fenntartható jövőt képviseli. Benzines társaikkal szemben nem szennyezik a vizet, ugyanakkor az is igaz, hogy ezt nem a száz km/órás száguldásra tervezték.
Csendes és környezetbarát, magyar fejlesztésű
Fotó: NARKE
A jet ski belső vízsugaras (angolul: jet) meghajtású motoros vízi jármű, melyeknek első példányai 1980-ban jelentek meg. A vízen való motorozásnak eme formája Magyarországon nagyjából 1991-ben indult útjára.
Több gond volt vele ezidáig, azon túl, hogy rendkívül hangos. Amennyiben a végsebességét nézzük, az a 100 km/órát is meghaladhatja, így komoly veszélyforrást jelenthet a vízen tartózkodók számára. Más lapra tartozik, hogy ezzel többet fogyaszt, mint egy 1300 köbcentis autó, mivel sokkal nagyobb a közegellenállás, és nem meglepő módon egy kanna (20 liter) benzint cirka egyórai használattal el is puffogtat. Az új vízi járgányok ára a 2019-es gyári modelleket tekintve 4-5 millió forintnál kezdődik, és felkúszik akár 8-9 millióig.
![](https://cdn.feol.hu/2021/09/zs8GloZPzlCX0EXi9oYC8u8Q_DycqH2HtstjSwgRcZw/fill/5515/3102/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzk0OGRjOTg3ODM2YTQ3ZGJhMjdhYjMyODRmNzVjM2Ey.jpg)
Fotó: NARKE
Így adta magát, hogy egy ennél sokkal takarékosabb, és nem utolsósorban környezettudatos vízi jármű is megjelenjen a piacon.
Nem kell azonban már erre se várniuk a vizek szerelmeseinek, mert a Narke Electrojet ezt a hiányt orvosolja. Nemzetközi szinten is egyedülálló, száz százalékban magyar mérnökök által fejlesztett és magyar szakemberek által gyártott, tisztán elektromos meghajtású kisgéphajó, amely a szabadidő kellemes eltöltését szolgálja a vízi környezet szennyezése, a közelben tartózkodó emberek zavarása és veszélyeztetése nélkül.
Megvalósulásának apropóját egyrészt az ötletgazdák mérnöki elkötelezettsége a tiszta energia iránt, valamint a vizek szeretete adta.
– Azt gondoltuk, hogyha egy olyan járművet tudnánk fejleszteni, ami környezetbarát, a vizet nem szennyezi, nem zavarja a körülötte élőket, az élővilágot, akkor miért ne vágnánk bele? – tudtuk meg Rádi Pétertől, az egyik ötletgazdától.
– Ez egy teljesen magyar innováció, nem volt előttünk külföldi példa, és nincs is ilyen termék a világon. Fejlesztése öt év komoly munkájának eredménye: lényegében egy 20 centiméter merülésű sikló testről van szó. Amikor siklik a vízen, egy fehér habosodás látható, ami a levegőt keveri. Minimális hullámot kever, sokkal kisebbet, mint egy lassan haladó, nagyobb testű hajó. Környezetbarát kísérőhajóként vízi rendezvények, vitorlás oktatások biztonságosabb lebonyolításához is alkalmas.
![](https://cdn.feol.hu/2021/09/Q3r-HhcsayEDopW9dUncZgpxcIztKsb12Hyrd_XRH-E/fill/5400/3600/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2JhOTdjZDcxNTdmNDQyZjQ5MTEwZTAxZWIwOTY4MTM0.jpg)
Fotó: Shutterstock
Egyet azonban fontos figyelembe venni, még mielőtt nagyon beleélnénk magunkat abba, hogy rövid idő múlva már kormányozhatjuk a járművet! Csak olyan személy vezetheti, aki érvényes hajóvezetői jogosítvánnyal rendelkezik, azaz ismeri és betartja a vízi közlekedési szabályokat, illetve felelősségre vonható a szabályok be nem tartásáért. Ezért a fejlesztők külön vezetési tréninget, valamint elméleti oktatást is tartanak a Balaton közlekedési szabályaiból. Ily módon a vezető teljes és naprakész ismerettel fog rendelkezni a vízi közlekedési szabályaiból.
Az Electrojet konstrukciójának köszönhetően a Balatonon jelenleg közlekedő motoros és szélenergia által hajtott vízi közlekedési eszközökhöz képest számos előnyös tulajdonsággal rendelkezik, mely védelmet nyújt a fürdőzőknek és a vízi környezetnek. Nincs belsőégésű motorja, nincs vizet szennyező hatása vagy annak veszélye. Háromféle üzemmódot tartalmaz, mely nem engedi egy bizonyos sebesség átlépését. (kikötői üzemmód 7 km/h), túra üzemmód (35 km/h), sport üzemmód 50 km/h, melyet a fejlesztők korlátoztak le.
Üzemideje másfél óra is lehet, míg a feltöltés cirka hat óra alatt éri el a nyolcvan százalékos telítettséget. Elektromos meghajtásának köszönhetően a kikötő és a védett zóna elhagyása szinte hangtalanul lehetséges az erre kifejlesztett kikötői üzemmódban, megtartva a nagy fokú manőverezhetőséget.
Akárcsak az elektromos meghajtású autók, ez a jet ski sem az olcsóságáról híres, 13 milliónál is többet kell kicsengetnie annak, aki egy ilyen hipermodern szerkezettel szeretne hasítani a vízen. Ugyanakkor, mint Rádi Péter mondja, külföldről igen sokan érdeklődnek a jármű után.