Nem vész kárba az alapanyag

2019.07.28. 14:00

Már a kompozit is újrahasznosul

Az acél alkatrész olcsóbb és sokkal rövidebb idő szükséges a legyártásához, mint a modern, szénszálas anyag esetében. A minden szempontból drága kompozit másik hátránya sokáig az volt, hogy nem lehetett újrahasznosítani, de ez már megoldódott.

Palocsai Jenő

Az autóiparban úgy igyekeznek növelni a hatékonyságot és azzal párhuzamosan csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, hogy a járművek súlyát lecsökkentik, leginkább az egyre több területen bizonyító kompozit anyagok alkalmazásával.

Európai uniós direktívák határozzák meg a károsanyag-kibocsátási értékeket, melyek szerint 2030-re 2020-hoz képest tovább kell csökkenteni azokat, 35–40 százalékkal. Ezt a drasztikus csökkentést háromféleképpen lehet elérni.

Az egyik út, hogy fejleszteniük kell a hajtásláncot, ezzel is növelve a dízel- és benzinüzemű motorok hatékonyságát. Akár hibrid, esetleg teljesen elektromos rendszerre, vagy alternatív üzemanyagú hajtásrendszerre kell átállni.

A másik irány úgy segíti az ügyet, hogy a járművek lég- és gördülési ellenállásból adódó veszteségeit csökkentik, de ezt a lehetőséget már meglehetősen kimerítették.

A harmadik megoldás úgy redukálja a szén-dioxid-kibocsátási értékeket, hogy jelentősen csökkentik a járművek tömegét, például kompozit anyagok felhasználásával. Itt nem tuning kiegészítőkre kell gondolni, hanem jelentős tömegű fődarabokra, teherviselő elemekre. Ezek rendkívül drágák, de ha az anyagok újrahasznosíthatók, lejjebb lehet vinni az árakat.

Egy új technológia azon alapszik, hogy hőre keményedő, gyanta mátrixú kompozitok helyett hőre lágyuló kompozit anyagokat használnak. Ezzel olyan mátrix anyagra alapoznak, mint a Poliamid 6-os, amely az autóiparban már széles körben használt, elterjedt műanyag. Ez az anyag a garancia a legyártott alkatrészek újrahasznosíthatóságára.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!